Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D MkIII – tips och tricks

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har flyttat kort mellan Canon kameror förr. Fast oftast har jag alltid lap top med mig och tömmer korten varje dag. Så det var ett tag sedan sist.
Minns jag rätt så på ett formaterat kort kommer kamera 1 att skapa en mapp under DCIM. När du sedan flyttar kortet till Kamera 2 så skapar den en ny mapp.
I all händelser har det aldrig varit något problem för mig.
Lr läser kortet och sorterar upp det i vanlig ordning.
Problem med kort verkar oftast uppstå när man formaterar dem i dator eller bara raderar bilder utan att formatera under lång tid.
 
Två frågor.

1: Går det att kopiera från ena kortet till det andra o samtidigt minska bilden? (Dvs om den är sparad i JPE Large på CF kortet och vill kopiera till SD-kortet så den blir Small?

2. Vad styr hur den väljer mapp automatiskt att spara i?
Jag har "standard" mappen (100EOS5D) och två andra mappar (888ANDRA och 999OTHER).

Plockar jag ur kortet väljer den alltid 999OTHER som standard mapp.
Går det att ändra vilken den väljer automatiskt? Hur?


/Jocce
 
Har verkligen ingen aning. Jag fotar och bilderna hamnar i default mappen
När jobbet eller dagen är över så vill jag ha över bilderna så snabbt och säkert som möjligt till datorn och en back up disk.Så för mig verkar det konstigt att bygga upp en mappstrutur och lagara bilder på minneskortet.
Fast jag har kanske missat något?
 
Har verkligen ingen aning. Jag fotar och bilderna hamnar i default mappen
När jobbet eller dagen är över så vill jag ha över bilderna så snabbt och säkert som möjligt till datorn och en back up disk.Så för mig verkar det konstigt att bygga upp en mappstrutur och lagara bilder på minneskortet.
Fast jag har kanske missat något?

Finns lite olika situationer där jag vill kunna sortera i mappar. Funktionen finns ju av en anledning, troligen inte så att Canon slängt in den med tanken "ingen kommer använda den".

Frågan är bara hur dom byggt upp den så att säga...


/Jocce
 
Jo jag förstår att det finns de som har detta behov. På samma sätt som en del köper 128 Gb kort.
Det måste för de flesta kunna rymmas ett års foton på ett kortet.
Vi får väl hoppas de backar upp det kortet ordentligt.
 
Vad blev svaret????

Jag tycker att AF i 5DMKIII är det bästa jag haft i någon Canon kamera. Samtidigt missar det ibland ordentligt. Förmodligen på grund av att jag har fel inställningar.
Så jag skulle gärna få del av era inställningar vid olika typer av fotografering. Allt från flygande fågel till bröllopspar i kyrkan.
Ni är många som har special intressen eller typ av uppdrag. Det skulle vara extremt intressant att ta del av era erfarenheter. Vi behöver ju inte var och en uppfinna hjulet?

Nybliven ägare till denna kamera så blev det till att riva sig i huvudet med alla alternativ på AF-lägena. Har kikat i manualen (flera gånger) och tittat på YouTube. Jag skulle gärna vilja få hjälp med AF-lägena för

1. Studiobilder där modellen står hyfsat still på samma plats. Kameran både vertikalt och vågrätt. Arbetar normalt med f8 eller f11.
2. Barn både i en trång studio och när de är ute och leker. Mindre barn som inte låter sig styras och står aldrig stilla på samma fläck inne i studion eller när de rör sig fritt utomhus.
3. Bröllop, student osv utomhus. Lite av karaktären mingelbilder. Snabba lägen.
4. Djur. Hundar som ibland kan sitta/ligga stilla för att sedan tröttna och springer omkring.
 
Nybliven ägare till denna kamera så blev det till att riva sig i huvudet med alla alternativ på AF-lägena. Har kikat i manualen (flera gånger) och tittat på YouTube. Jag skulle gärna vilja få hjälp med AF-lägena för

1. Studiobilder där modellen står hyfsat still på samma plats. Kameran både vertikalt och vågrätt. Arbetar normalt med f8 eller f11.
2. Barn både i en trång studio och när de är ute och leker. Mindre barn som inte låter sig styras och står aldrig stilla på samma fläck inne i studion eller när de rör sig fritt utomhus.
3. Bröllop, student osv utomhus. Lite av karaktären mingelbilder. Snabba lägen.
4. Djur. Hundar som ibland kan sitta/ligga stilla för att sedan tröttna och springer omkring.
Jag använder bara kameran till långa teleobjektiv och när jag är i behov av III:ans ISO. I övrigr använder jag 5D2. Därför kan jag inte svara generellt.

Jag använder nästan bara två inställningar: Case 2 och Case 3.
Case 2 använder jag för flygande fåglar när det finns gott om störande omgivning som kameran lätt fokuserar om mot. I alla övriga fall använder jag Case 3. Det fungerar perfekt för mig. Troligen kommer nått mer Case (eller modifierat Case) med så småningom när det dyker upp ett läge där denna taktik inte fungerar längre.

Det handlar ju inte bara om att kameran ska fungera perfekt. Det är ju människa - maskin som ska fungera perfekt i kombination och då måste man veta instinktivt vad man ska göra om fokus inte sitter. Därför vill jag inte ha för många varianter igång.
 
Så långt är jag med dig. Sedan finns det kanske lite tankar kring val av antalet fokuspunkter, cluster, mittpunkt osv osv?
 
Så långt är jag med dig. Sedan finns det kanske lite tankar kring val av antalet fokuspunkter, cluster, mittpunkt osv osv?
För min del använder jag den lilla gruppen med 9 st. fokuspunkter för allt utom flygande fågel. Att använda alla 61 punkterna leder nästan alltid till felfokuseringar eftersom kameran alltid fokuserar på det som är närmast. Vid flygande fågel och Case 2 fungerar det perfekt med 61 st. punkter. I övrigt använder jag de 9 punkterna och flyttar runt dessa så jag får luft i bilden åt det håll jag önskar.
 
Jag är med dig. Det blev min första inställning. Kändes som OK för lite av varje. Jag har enbart tumfokus och har fokusläget på Servo. Har likadant på 5D II och jag tycker det känns bekvämt och naturligt även om jag fotograferar mest relativt stillastående motiv med undantag av barnen......
 
Mitt tips gäller vid användandet av Eye-Fi och mobiltelefon.

1. Ladda upp bilderna till telefonen med inaktivera uppladdning till datorn.
2. Skaffa Dropbox, http://db.tt/pmTJLzfp och få 5 GB av onlineuppladdning. Så slipper du även problemet med fildelning på andra siter eller lätt att visa upp en bild på forum då de samarbetar med http://imageshack.us/
3. Gå in i mobilappen för dropbox och aktivera så den tankar upp alla bilderna som finns i telefonen automatisk.

Perfekt för lätt kunna dela med till andra som har dropbox eller som backup.

/Stefan
 
SD kort och buffert. Om man skriver både till CF & SD kort så sätts skrivhastigheten till det som är lägst. Vilket är SD-kortets på grund av lösningen Canon valt.
Med enbart mitt Lexar 1000 pro fick jag cirka 32 rawbilder innan bufferten var full. Med raw+jpg M fick jag endast 5 bilder när jag aktiverade både Lexar kortet coh SD Eye Fi kortet.
När jag valde den inställning de flesta nog skulle använda, det vill säga Raw till CF kortet coh medium jpg till Eye-Fi kortet bottnade bufferten efter cirka 11 bilder.
Så att ha Eye-fi kortet aktiverat vid flygande fågel och sport är en klart begränsning.

NI kan läsa mer här från Canon rumors:





So...the only reason to use a really fast SD card is for faster downloading after the shoot.

At this point, you might be thinking, "why would the SD card slow down all of the data transfer of the camera including the CF card?" It turns out that the camera will default to the slowest card inserted. So, if you have a 1000x CF card in slot one and any SD card in the second slot, the very best buffer clear that will achieve is 133x. When shooting sports or any type of images with burst mode (6 frames per second), this is crippling. I want to shoot a bunch of images, have the camera clear the buffer as quickly as possible, and then keeping shooting more. Why would I want to clear data at 20MB per second when I could be transferring at 90MB per second or better? For this reason, I almost never use the SD slot in the camera. I want to take full advantage of my Lexar 1000x Professional CompactFlash card.
 
En fråga som kanske nån har svar på...

Om man trycker på Q-knappen och är inne i quick view läget. Går det inte att byta autofokusmetod där inne? Som på 7D'an tex. Går bara att switcha mellan One Shoot, AI Focus och Servo.

Däremot om jag går in i quick view läget med hjälp av info knappen så man bara kan se men inte ändra nåt så när man trycker på fokuspunktsväljarknappen så kommer det upp fokusväljarmetod överskådligt och bra på skärmen. Lite onödigt att gå den vägen dock, hade ju varit bra om man kunde ändra det genom att trycka på Q-knappen.

Kanske nån inställning jag missat?

Lite störigt att kameran hoppar över till minneskort två efter att man stängt av kameran och plockat ut å tömt CF-kortet. I med CF-kortet igen å startar kameran men då har den vald SD kortet istället.
 
Jag har programmerat "nedbländningsknappen" (skärpedjupsknappen) till att byta autofokusmetod. Så länge du håller kameran i landskapsläget så fungerar det väldigt bra för min del.
 
En fråga som kanske nån har svar på...

Om man trycker på Q-knappen och är inne i quick view läget. Går det inte att byta autofokusmetod där inne? Som på 7D'an tex. Går bara att switcha mellan One Shoot, AI Focus och Servo.

Däremot om jag går in i quick view läget med hjälp av info knappen så man bara kan se men inte ändra nåt så när man trycker på fokuspunktsväljarknappen så kommer det upp fokusväljarmetod överskådligt och bra på skärmen. Lite onödigt att gå den vägen dock, hade ju varit bra om man kunde ändra det genom att trycka på Q-knappen.

Kanske nån inställning jag missat?

Lite störigt att kameran hoppar över till minneskort två efter att man stängt av kameran och plockat ut å tömt CF-kortet. I med CF-kortet igen å startar kameran men då har den vald SD kortet istället.

Jag är inte helt med på din beskrivning men det skiljer lite mellan 7d och 5D3. På 5:an så saknas möjligheten att gå in i valet via menyer, man måste - så vitt jag förstår - aktivera det med knappen bredvid exponeringslåset. Ja, jag håller med om att 7:an är bättre här.

Håller också med om att det är irriterande med valet av kortplats.
 
Ett litet erfarenhetstips om färgrymdval som de flesta förmodligen kommer tycka är självklart, men jag sprang själv omkring i många, många år och körde AdobeRGB i onödan utan att tänka igenom mitt arbetsflöde. Vem vet - det kanske är någon annan som gör samma sak...

När jag fått en ny kamera i handen har jag alltid ändrat default-färgrymden från sRGB till AdobeRGB i kameran, eftersom man vet ju att "AdobeRGB är en större färgrymd" och det låter ju bra. Det jag inte tänkte på var att det förstås enbart gäller Jpegs genererade av kameran. Råfiler struntar fullständigt i kamerans färgrymd. Så långt tänkte jag inte.

I de fall jag faktiskt plåtade Jpeg så var det för att antingen leverera bilder supersnabbt, och då fanns absolut ingen tid för photoshop/lightroom eller så körde jag både jpeg+raw för att snabbt få iväg urvalskartor direkt från minneskorten vars råfiler sedan råkonverterades under mer lugna förhållanden. Att alltid ha jpegs i sRGB möjliggjorde att jag slapp konvertera färgrymden från AdobeRGB (vilket jag ändå aldrig hade tid med). Låter ju så självklart, men...

I de fall där man verkligen vill ha så bra jpeg-grundmaterial som möjligt för att arbeta med i efterbehandlingen så är naturligtvis AdobeRGB det bästa valet, men det man kan fråga sig är när man verkligen vill ha Jpeg som grundmaterial till efterbearbetning. Visst finns det tillfällen om man t.ex vill spara utrymme på minneskort eller om man... eh... Kan inte komma på något mer skäl... :)

När man kör raw kan man välja vilken färgprofil som helst när man exporterar från sin råkonverterare - t.ex AdobeRGB eller varför inte den ännu större ProPhoto RGB som Lightroom jobbar med internt.

Att man dessutom slipper filnamn där första bokstaven ersätts med "_" (när man kör AdobeRGB) är en liten, men trevlig bonus - speciellt i 5D3 där man kan ändra de 3 första tecknen i filnamnet.
 
Ja, precis som du säger AFJ. 7'an är bättre här, helt klart. Men men, är väl ett lyxproblem :) Men det där med kortplatsen e riktigt irriterande.


Tack Bicho!!!! :)

Ska ändra genast och äntligen får man riktiga filnamn med! Tack för att man lärt sig något nytt idag :)
 
Glädjande nyhet för djurfotografer m.fl.

Här kommer jag med mycket glädjande nyheter till MK III-ägare!!! Kameran fungerar med full AF tillsammans med 400/5,6 + Kenko 1,4 teleplus Pro 300 UTAN tejp! Vet inte om det är olika för olika kameror men efter att läst Arthur Morris blogg och hans erfarenheter med 1DX + 800/5,6 samt nämnda konverter så provade jag själv med min kombo. Först med tejp-funkade inte kameran låste sig (Jag vet hur man gör och vilka stift som ska tejpas). Sedan utan tejp - Och satan i gatan, det funkade precis som Morris nämnde (bara utan tejp). Fullt fungerande snabb AF och mycket bra skärpa även i dåligt ljus! Jag är så lycklig! Hur övriga kombos som t.ex. 500/4 + Kenko eller sigma 2x fungerar vet jag inte men förmodligen kommer några av er att testa snart! Nu återstår bara att Canon ändrar i sin firmware så att även originalextenders funkar utan tejp och lika bra som Kenko.

Testalbum kommer om några dagar.

PS Det funkade trots att kameran kände av konvertern och rapporterade bl 8 som största öppning.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar