Annons

Frågor angående Nikon Capture

Produkter
(logga in för att koppla)

Shonas

Aktiv medlem
Hej på er alla!

Jag har Nikon Capture 4 och har lite frågor till er angående detta utmärkta program.

Vilken ordning är enligt er det bästa att bearbeta bilden på?

Försöker lära mig batcha bilder så kanske inte kvällarna går åt till att sitta framför datorn, Men hur gör ni med bilderna som är tagna på höjden? måste dessa göras om? eller hur funkar det?

Jag har köpt kort som är svart, grått och vitt för att kanske få lite bättre bilder. Men när ni arbetar trycker ni då in alla tre pinnpetterna på de olika färgerna (set grey point)? Att jag frågar är att när jag trycker in den svarta så blir biden så grymt mörk? Jag måste göra något fel någonstans... Har du tid så berätta hur just du gör

Har ni tips som ni kommit på för att få era bilder bättre och kanske någon inställning som ni vill dela med er av så skulle jag bli så super glad......

Själv kan jag inte bidra med så mycket.....


Vad vore Internet utan Fotosidan?

Jonas
 
Shonas skrev:
Hej på er alla!

Jag har Nikon Capture 4 och har lite frågor till er angående detta utmärkta program.

Vilken ordning är enligt er det bästa att bearbeta bilden på?

Försöker lära mig batcha bilder så kanske inte kvällarna går åt till att sitta framför datorn, Men hur gör ni med bilderna som är tagna på höjden? måste dessa göras om? eller hur funkar det?

Jag har köpt kort som är svart, grått och vitt för att kanske få lite bättre bilder. Men när ni arbetar trycker ni då in alla tre pinnpetterna på de olika färgerna (set grey point)? Att jag frågar är att när jag trycker in den svarta så blir biden så grymt mörk? Jag måste göra något fel någonstans... Har du tid så berätta hur just du gör

Har ni tips som ni kommit på för att få era bilder bättre och kanske någon inställning som ni vill dela med er av så skulle jag bli så super glad......
Generellt finns det väl inga inställningar som funkar till alla bilder, det beror ju helt och hållet på hur bilden ser ut från början.
Jag använder inte Capture längre till Nef-filer, utan jag kör Photoshop CS istället. Den hanterar råfiler bra. I vissa lägen bättre än Capture, tycker jag. Titta här.
Jag batchar mycket sällan bilder, jag väljer ut de jag vill ha och jobbar med dem. Kanhända att jag gör ett action i Photoshop om det behövs.
Så här ser råhanteraren i CS ut:
 

Bilagor

  • cs.jpg
    cs.jpg
    42.2 KB · Visningar: 226
Om det är qp card du använder är värdena inte absoluta, med det menar jag att svart punkt och vit punkt ej utgör absoluta värden. dvs 0 eller 255
Du får med kortet svart, grått, vitt verifierat och därmed en vägledning för korrigering av dessa värden i färg ballanseringen. Svart/skuggor kan därmed bli exv 28 28 28
vitpunkt kan justeras till 213 213 213 osv. Grått 120 120 120 osv
I färgballans väljer du vilken del av bilden som skall justeras, skuggor, mellan eller det ljusaste partierna.
mvh
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.