Annons

Frågor angående K-5

Produkter
(logga in för att koppla)

Stene_68

Aktiv medlem
Har precis fått min K-5 och det är några saker jag inte kan hitta i manualen. Går det att ställa in bildräknaren som används till filnamnen? Hade ett minneskort som jag använt till en annan kamera och då ställde min K-5 in räknaren efter det. Kan man se hur många bilder kameran tagit? Är det OK att rengöra sensorn med uppladdningsbar borste (från Visible Dust) eller riskerar man att få olja eller något annat på sensorn då?

/Sten

Ta ett tomt minneskort och ta en bild och stoppa sedan kortet i datorn och döp om bilden enligt det nummer du vill fortsätta ifrån. När du stoppar tillbaka kortet i kameran så kommer den fortsätta där. Ett tips är att inte stoppa in minneskort med gamla bilder på, för då sätts bidräknaren därefter.
Du kan inte enkelt se hur många bilder som är tagna, men i EXIF-informationen så kan man i rätt program (PhotoME rekommenderas till windows) utläsa hur många gånger slutaren blivit utlöst, men detta värde startar inte på noll när man får kameran utan kan ha lite olika värden från tester i fabrik. Om numreringen har kommit snett kan man jämföra slutartal från en bild innan det blev snett med den senaste bilden och räkna ut vilket nummer man borde ligga på ungefär.

Jag har aldrig behövt göra rent min sensor, men jag har en sån blåsmojäng för att blåsa bort damm om det skulle uppstå. Hittills har den bara blåst spegel och mattskiva. Viktigt med en sån gummiblåsa är att den inte blåser ut gummipartiklar från sig själv, vilket billigare varianter tydligen kan göra. En borste fungerar nog också bra, men det är viktigt att man inte rör borsten med fingrar eller annat så att det kommer fetter eller annat kladd på, indirekt fingeravtryck typ. Har man fått något på sensorn som inte går att blåsa eller borsta bort så har jag hört om en grej som ska vara grym: Pentax sensor cleaner - det består av en pinne med en klibbig ände som man sätter mot sensorn och smuts ska då följa med upp. Det finns fler sätt att göra rent sensorn, googla lite så kan du sålla själv.

Hur Pentax-pinnen fungerar: http://tnphoto.ca/blog/?p=159

Senast ändrad:
VisibleDust fungerar bra för att ta bort damm. Den är även bra till att ta bort damm på spegeln. Med gummiblåsan flyttar man mest på dammet. Andra fläckar kan kräva en våt rengöring.

/Mats

Tackar för svaren, mycket intressanta tips angående rengöring.

Är det medföljande råbildsprogrammet bra eller bör man använda något annat? Vill ha något som är bra på att ta tillvara det dynamiska omfånget. Vet att CS5 är bra men det är för dyrt för mig.

Jag använder Lightroom för hanteringen av raw-filer (dng). LR är mer än bara en raw-framkallare, den klarar av att hålla rätt på alla bilder (bilddatabas). Photoshop Elements använder samma raw-framkallare som Photoshop CS 5 (ACR 6.X). Det är samma framkallare i LR.

/Mats

Jag använder Lightroom för hanteringen av raw-filer (dng). LR är mer än bara en raw-framkallare, den klarar av att hålla rätt på alla bilder (bilddatabas). Photoshop Elements använder samma raw-framkallare som Photoshop CS 5 (ACR 6.X). Det är samma framkallare i LR.

/Mats

Kan Lightroom korrigera distorsion m m med profiler för olika objektiv? Såg att Elements inte inte kan det men Dxo Optics Pro har däremot den funktionen. Har testat det senare lite nu och tycker att det verkar rätt OK. Är det någon som känner till det programmet?

LR hanterar objektivkorrigeringar, en hel del finns med, andra finns på nätet. Det finns även en programvara som du skapar egna objektivprofiler med. Enligt Adobe så fixar Elements 10 objektivkorrigeringar.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar