Annons

Frågor angående gluggar, mellan Canon och Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt råd följer så här, om du tycker mest om vidvinkel och fisheye välj Pentax om du tycker om tele så väljer du givetvis Canon. Ett 400 5.6 finns inte hos sigma eller pentax ett 70-200 F/4 finns inte där heller. Många som köper fina instegskameror brukar lägga 8000 kr på kamerahus å sen köpa ett mediokert kit objektiv för runt tusingen. Själv lägger jag cirka 50-50 på hus å lins, kanske i överkant men ändå. Välj det billigaste huset kanske en D50 å lägg sedan pengarna på en hyffsat billig glugg typ en 17-70 för 3000 tusen. Jag råder dig att skippa i kitobjetiven å gör istället kamerahuset rättvist å köp en bättre lins. Om du nu väljer en 400 D så får du lägga på 1300 för ett batterigrepp annars blir kamerahuset på tok för litet. Lycka till.

Brusnivåer verkar inte vara något problem. Det finns andra recensioner där de tycker att brusnivåerna är fantastiska, de flesta verkar dock tycka att de är ungefär i nivå med de andra, Nikon D80 och Canon 400D. De senare kamerorna verkar reducera bruset lite hårdare, dock.

Ptja, kolla lite recensioner själv. http://www.prisjakt.nu/rec_redirect.php?r=42018

Victor, om du funderar över K10D eller 400D, välj K10D. Inte för någon annan anledning än att jag säger det ;)

Nej, skämt å sido, så är Pentax K10D en riktigt bra kamera. Du behöver inte oroa dig över vare sig brusnivåer, objektivutbud och andra mankemanger som du funderar över.

Handen på hjärtat nu..Hur många objektiv och hur mycket pengar är du beredd att lägga på objektiv?

Mjo, hade tänkt nöja mig med kitobjektivet i början, i alla fall tills jag lärt mig kameran. Eventuellt passar jag på att köpa ett till objektiv när jag är i USA för ett par tusen.

Sorry om jag bumpar tråden, men lite uppfateringar på köpfronten. Jag har tittat lite på Canons och Nikons motsvarande till K10d, och kommit fram till att eos 30D och d80 är bättre jämförelser med just k10an. Så nu ligger det mellan dessa två, även om jag lutar mer åt 30D, eftersom jag fått erbjudande att köpa billiga beggade Canongluggar. Dessutom känns den mer proffsig och mer tålig, med magnesiumskal.

Om det blir d80, köper jag bara huset och nöjer mig med sigmaobjektiv så länge.

Om det blir eos 30D, köper jag bara kamerahuset och köper beggade gluggar (det ena är kitobjektivet till 350D som jag köper av en kompis billigt, men det får duga så länge).

Jovisst, Canon 30D är trevlig på grund av seriebildtagningen på fem bilder per sekund, och den känns bra mycket trevligare än 400D. Fast jag tror inte att den har magnesiumskal, det är väl stommen som är i magnesium..?

30D vs D80 vet jag inte riktigt vad jag ska säga om. Jag hade valt 30D, jag tycker att den känns lite mer proffsig, men D80 är ju bra också.

Sedan får du jämföra mot K10D. Den har ju vädertätningen och bildstabilisatorn i huset, två inmatningshjul osv, men den har inte alls lika snabb seriebildtagning som Canon 30D (skulle gärna haft fem bps när jag tar skatebilder). Och så kan du ju känna på dem lite i butik, bilda dig en uppfattning.

Men kom ihåg, du kan köpa en hur bra kamera som helst men kör du med kitglugg blir den begränsad. Canons kitobjektiv ska vara dåligt, Pentax lite bättre men vad är det för Sigma du skulle använda med D80? Det hade ju kanske varit bättre än både Canon och Pentax kitobjektiv.

Mjo, jag har inte så bra koll på gluggar. Det jag hört är att Nikon mest har dyra, medan Canon satsar på tre olika serier i olika prisklasser. Finns det nån bra hemsida som sammanställer alla objektiv och testar dem?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar