Annons

Frågor angående gluggar, mellan Canon och Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

Vicjun

Aktiv medlem
Jag funderar starkt på att inhandla en Pentax K10D (det enda som håller mig tillbaka nu är faktumet att man inte kan använda vanliga AA-batterier), men en kompis försöker övertyga mig om Canon eos 400D. Anledningen till detta är, säger han, att Canons objektivutbud är mycket bredare och att det dessutom finns åtskilliga lågpristillverkare. Men är det verkligen så? Är det ont om objektiv till K10D? Jag läste i en artikel att K10D är väldigt kompatibel med gamla analoga objektiv, så jag är lite osäker. Hur är det med allt detta egentligen?

Vicjun skrev:
Jag funderar starkt på att inhandla en Pentax K10D (det enda som håller mig tillbaka nu är faktumet att man inte kan använda vanliga AA-batterier), men en kompis försöker övertyga mig om Canon eos 400D. Anledningen till detta är, säger han, att Canons objektivutbud är mycket bredare och att det dessutom finns åtskilliga lågpristillverkare. Men är det verkligen så? Är det ont om objektiv till K10D? Jag läste i en artikel att K10D är väldigt kompatibel med gamla analoga objektiv, så jag är lite osäker. Hur är det med allt detta egentligen?

Hej!

För att se hur objektivutbudet ser ut föreslår jag att du går in på Cyberphoto och kollar deras utbud.
När det gäller originalobjektiv så är det min uppfattning att Canon har ett större utbud, kanske är det så även när det gäller andra tillverkare ex.vis Sigma, Tamron och Tokina. Men som sagt, kolla själv och bilda din egen uppfattning.
En annan aspekt är ju begagnatmarknaden. Där är det min uppfattning att Canon är ganska stort (störst?). Angående kompabilitet med gamla objektiv så får någon Pentaxkunnig svara.
Och du, häng inte upp dig på om kameran tar AA-batterier eller ej. Det känns ganska sekundärt tycker jag i alla fall.
Lycka till!!

Som jag ser det är det ingen nämnvärd fördel att en (system)kamera kan ta AA-batterier, det är oftast både omständigt (4-6 batterier per gång) och de räcker sällan särskilt länge.

Pentax utbud på nya linser (eller linser anpassade för digitala kameror) är väl vad jag har förstått inte i närheten av lika stort som Canons utbud. Men vad det gäller äldre linser som går att använda så har nog Pentaxen fördelen. Samtliga linser som Pentax själv har tillverkat från 1975 och framåt använder samma bajonett och går därför att använda på nyare hus. Om man så vill kan man sätta på M42 adaptern och använda alla objektiv med M42 fattning.

Den största vinsten med Pentaxsystemet (utan att ta ställning till själva huset) skulle jag tro är att få tillgång till gamla fasta objektiv som nu är väldigt billiga. Och även ofta piskar skiten ur moderna konsumentzoomar.

Som du troligen kommer märka brukar många känslor komma i svallning såfort det handlar om rekomendation av kameramärken, men om du funderar på objektivutbudet så rekomenderar jag canon å det starkaste! Dålig koll på vad pentax har och hur mycket, men canon gör erkänt (se hur många dödshot jag får av detta uttalande) den bästa optiken till småbild! Skulle oså kunna tänka mej att det finns fler canon-gluggar tillverkade än pentax, vilket ger en större begagnatmarknad.

Men om jag ska försöka vara lika ödmjuk som jag har sett andra visa prov på så är nog den bästa rekomendationen att klämma o känna. Man lär sig ju jobba med och tillsammans med sin kamera, och då är det ett ytterst dåligt o dumdristigt att börja med en kamera som instinktivt inte känns bra.

Vad gäller själva kamerahuset så är det ju rätt svårslaget med både fukt- dammtätning och inbyggd bildstabilisering på Pentaxen.

Ska resa till USA snart, och funderar då på att inhandla ett eller två objektiv utöver det kitobjektiv jag får med Pentax K10D, det blir i så fall billigare. Sen, eftersom detta är min första systemkamera, kommer jag antagligen inte gå och köpa dussintals objektiv heller. Just nu lutar det åt K10D. Alternativen är K100, Canon Eos 350D, 400D och Nikon D40X (kanske D80, men den är betydligt dyrare). Fortfarande osäker, men det känns mest prisvärt med K10an, eftersom jag nu har råd med den.

Just nu har Cyberphoto 61 objektiv för Pentax från 10 till 500 mm så att det skulle vara någon större svårighet att hitta gluggar håller jag inte med om.

Pentax håller på att byta ut i princip hela sitt sortiment av objektiv till nydesignade vilket gör att det saknas en del original på telesidan men det blir bättre där redan till hösten. Man kan också framhålla att Pentaxoptiken ofta är billigare än motsvarande Canon och för den som vill ha extremt kompakta linser görs det bara av Pentax.

Alla gamla Pentaxobjektiv går att använda på K10D. Det gäller även skruvfattning och mellanformatsobjektiv.

Senast ändrad:
Av dom husen så är nog Pentax K10 det mest prisvärda. Men Canons dyrare hus och deras objektivutbud slår det mesta (kolla bara hur många vita gluggar det är på olika sportevenemang).

Om du tänkt göra jobb för tidningar i framtiden är det en fördel med Canon eftersom alla tidningar använder det. Då kan du låna proffsobjektiv/blixtar osv när du gör uppdrag för dom.

Alltså, ska du bara skjuta lite familjebilder och som hobby med 1-2 gluggar, kör på Pentax. Ska du försöka frilansa/jobba med foto, kör på Canon.

papi skrev:
Just nu har Cyberphoto 61 objektiv för Pentax från 10 till 500 mm så att det skulle vara någon större svårighet att hitta gluggar håller jag inte med om.

71 Canon Orginal objektiv tillganglig pa Cyberphoto.
43 Sigma objektiv for Canon pa Cyberphoto
8 Tokina objektiv for Canon pa Cyberphoto
15 Tamron objektiv for Canon pa Cyperphoto

Total: 137 st. Mer an dubbelts sa manga som for Pentax.
Sa jamfort med Canon, sa ar det svarare att hitta objektiv till Pentax.

papi skrev:
Min poäng är att ingen behöver vare sig 137 eller 60 objektiv.

Tillgang och efterfragan. Canon har manga mycket bra objektiv, men de ar dyra, da har du mycket prisvarda alterternativ fran t.ex. Sigma som kostar halften oftast men ar nastan lika bra. Det vill saga, Canon kunder har tillgang till fler objektiv som passar varje individs budget.

Sjalvklart kommer ingen behova alla objektv.

Vem behöver hela Canons objektivsortiment ?

Pentax har väl objektiv som räcker för dom allra flesta, det skulle då räcka hur bra som helst åt mig i allfall.

K10d och 400D går ju inte att jämföra med varandra, K10 är i en helt annan liga.

/kent

papi skrev:
Min poäng är att ingen behöver vare sig 137 eller 60 objektiv.
Vitsen med att det finns många objektiv ligger ju knappast i att folk kan samla på sig massor utan i att det stora utbudet både ökar valfriheten och chansen att det finns ett objektiv som matchar de behov man har och helst vill lägga pengarna på.

Begagnat

Fördelen med Canon är väl snarare det stora utbudet (och efterfrågan) av begagnade objektiv, blixtar mm.
Min erf. är att det går 10 annonser med Canon grejor mot 4 Nikon och en Pentax, Sony/Minolta/Olympus bland Fotosidans beg annonser.
Gör det möjligt att byta objektiv utan att förlora pengar. Köp oc testa och sälj vidare när du vill byta.

Kamerahuste; tja även om jag sitter stenkörd i Canon träsket måste jag väl erkänna att K10D verkar vara mycket bättre kamerahus än 400D.

Som sagt, detta är min första systemkamera så att skaffa 10 objektiv känns inte aktuellt förrän jag lärt mig fota, vilket lär ta ett tag. Frilansfotografi vore nåt att sikta på, men man ska inte ta vatten över huvudet. Tack för svaren. Det blir nog K10D, känns som en bra nybörjarkamera samtidigt som det är en kamera man kan ha kvar även när man blir bättre. Eller vad tycker ni?

Vicjun skrev:
..... Det blir nog K10D, känns som en bra nybörjarkamera samtidigt som det är en kamera man kan ha kvar även när man blir bättre. Eller vad tycker ni?

Du väljer mellan "bra" och "bra" så du blir nöjd med vilken som. K10D är en utmärkt kamera!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar