Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Re: Solitärbi, antar jag...

WFS) (Graylingman skrev:
Nån som har nåt att säga om den här pollenöverlastade krabaten?

Lite större bild här!

Kan vara ett storullbi (Anthidium manicatum). Se mina inlägg från 2007-07-25 19:23 (sid 3) och 2007-08-13 19:05 (sid 4) tidigare i denna tråd. Din är ju lite full med pollen så det kan var svårt att se.

//Lars

Nu har jag fått sakkunnig hjälp med artbestämningen:

"Det är svårt att se vilken art det är men det är definitivt en sandbi-hona och nästan säkert en Andrena haemorrhoa."

Där ser man. Nar jag tittar närmare så har ditt bi inte så hårig ben som mitt. En vild gissning.

//Lars

Vad är detta för fluga? Aldig sett en sådan tidigare. I min insektsbok "Våra insekter" så är Vit ballongblomfluga närmast men inte riktigt likt. Ballongblomfluga ska ha krökta vita streck och gulaktig panna vilket den jag fotat inte har.

Bilagor

• imgp0960small.jpg
    imgp0960small.jpg
    92.8 KB · Visningar: 2,025
Var med farsgubben till hans stuga i södra dalarna och hjälpte honom med lite säsongsrelaterade bestyr när en underlig liten krabat korsade min väg. Han var så liten så jag hade säkerligen missat honom totalt om han inte var färgad som han var.

En stunds studier av entomologirelaterade hemsidor resulterade i en gissning på "Röd fästing" (haemaphysalis punctata) baserat på att krabaten till synes har fyra benpar och definitivt påminner i form som en fästing. Det underliga är att av vad jag har läst så verkar den bara finnas i syd-Sverige? Vad gör den då här uppe i krokarna? Fågelexpress kanske?

Någon som kan säga vad det är? Farsan stog och trampade bredvid så jag fick en 4-5 försök bara och denna bild är den bästa av dem.

Bilagor

• rödfästing.jpg
    rödfästing.jpg
    44.4 KB · Visningar: 2,461
WFS) (Graylingman skrev:
Sätter en peng på att det är ett sammetskvalster

Du min hypotes står sig slätt. Kom också att tänka på att fästingar inte brukar vara de mobilaste av varelser och den jag såg sprang omkring som om han aldrig gjort någonting annat.

Sammetskvalster it is och jag sätter inte emot din peng :).

UPPDATERING:
Tack!

Med hjälp av en sammanställning utav Sveriges fjärilar på Naturhistoriska museéts hemsida <http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/svenska_fjarilar.html> så gjorde jag ett tappert försök att identifiera denna larv jag fann vilandes på en relativt ung tall. Mina försök var dock fruktlösa och nu vänder jag mig hit återigen för att möjligtvis lyckas få reda på just vad för fjäril det är frågan om.

Den var ca. 8 cm lång (om inte längre) och satt, som sagt, i en tall på knuthöjdsmossen strax utanför Hällefors.

Tack på förhand.

Bilagor

• larvnära.jpg
    larvnära.jpg
    71.1 KB · Visningar: 1,778
Ja jag var in och tittade på denna sida tidigare men det står att honan "bara" blir 15 mm lång (hannen är mindre), detta exemplar var minst 25 mm lång från huvud till bakdel (niten på spaden i bild är ca. 9mm i diameter). Kanske detta bara är ett extra stort exemplar av jättekrabbspindel då?

Vad är detta?

Hittade denna på Lovön i Mälaren idag. Har bläddrat igenom Fältnyckeln men inte hittat något. Vet någon vad det är? Den var ganska liten, säg 3 cm bred.

Bilagor

• fjäril.jpg
    fjäril.jpg
    98.1 KB · Visningar: 2,249
Hej!
Jag tror att det är en nattfjäril av något slag, vad vet jag inte. Det finns ju ett antal dagflygande nattfjärilar. Nattfjärilarna finns inte med i fältnyckeln.

Christer

Ängsmätare

Det ser ut som en allmän ängsmätare. Arten är dagaktiv och lever på ängs- och hedmark.

Re: Ängsmätare

Tonyeagle skrev:
Det ser ut som en allmän ängsmätare. Arten är dagaktiv och lever på ängs- och hedmark.

Nu när du har satt mig på det spåret undrar jag om det inte är en rutig buskmätare? Stämmer bättre med de bilder jag googlat fram.

Tvåvingehjälp?

Tror säkert det finns någon kunnig själ här som kan hjälpa mig med denna egendomliga tvåvinge som jag aldrig sett förut. Storlek som en större harkrank ca och kanske är det just en sådan? Hittar dock inget info nånstans om den.
Går tydligen bara att lägga upp en bild i inlägget?
Oerhört tacksam för all hjälp.
Mvh
Micke

Bilagor

• img_5849.jpg
    img_5849.jpg
    25.2 KB · Visningar: 2,156
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar