Annons

Fråga till a100 ägare

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag läste på Arne berneklints sida här på fotosidan något mycket bra som är slående.

http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=67137


En liten historia

Historien handlar om den Amerikanska fotografen Lewis W Hines (1874-1940)

I slutet av 30-talet strax före Hines död hade han en utställning i New York. John Steinbeck bevistade den tillsammans med en rad andra celebriteter. När Steinbeck såg Hines bilder av 6-åriga räkrenserskor från New Yorks hamnar, det 13-åriga cykelbudet från Western Union som lillgammalt poserar med sin cykel framför kameran blir Steinbeck helt gripen. Han vänder sig till Hines och säger: Vilka fantastiska bilder. Vad använde du för kamera? Hines tittade på Steinbeck och svarade: Jag läste din senaste bok (Möss och människor), en fantastisk bok men vad använde du för skrivmaskin?

Kommentar överflödig!
 
centrum, spot, 14-fält

Kan bara konstatera att tex A2 inte agerar på samma sätt i exponeringar, rätt eller fel ? (min sambos bror har en som vi testat och jämfört med)
Många digitala pocketkameror (ixus 30 hemma) har även testat flera andra har en snap-exponering och gör det mycket enkelt att fota (och roligt)

Min 7D verkade tillhöra extremiteterna till att ligga ofta på underexponering, synd att jag inte vande mig då jag även har många mycket bra kort med kameran.
 
jag tror att reaktionen finns där, men "utväxlingen" blir helt annorlunda, skillnaderna blir inte alls lika markanta. På gott och ont...
 
Jag har haft min A100 i några veckor och har också slagits av att den ibland (kraftigt) underexponerar i "P"-läget. Exempelvis försökte jag ta ett grupp-porträtt sent på eftermiddagen när solen var på väg ner och himlen fortfarande var ganska ljus och marken mörk (horisont i mitten av bilden). Man kunde knappt se ansiktena. Försökte sedan i "S" och "A" lägen men med samma resultat.

Läste sedan i en gammal recension i Photography Monthly att dom stött på samma sak i sina tester, men trodde att detta problem skulle åtgärdas med en firmwareuppdatering. Min kamera levererades med 1.02. Är det någon som vet vilken som är den senaste versionen, var man kan ladda ner den i så fall, samt om det löser problemet med underexponering.

Joakim
 
Det vi kan konstatera genom att läsa runt i de olika trådarna osv är att kamerorna kan vara lite olika. Det viktigaste är nog bara att lära känna sin kamera och genom det verktyget kunna fotografera. Jag vred snabbt över till spotmätning på min 7D när exponeringen inte blev bra. Eller snurrade på exponeringskompensationen. Sedan när du är klar kan du göra en mix av dessa för att få med en del av både låg- och högdagrarna.

Men det hade varit perfekt om en mjukvara kunde lösa det. Dock är det ofta svårt att peka på att det är just kameran som inte vill göra som man själv vill. Det har sedan långt tidigare varit svårt att fotografera i vissa situationer och funktioner som tex upplättningsblixt har nästan med åren glömts av.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.