Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om teknik för insekts-, blomfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Har d90 + Macro/Sigma 300mm ej VR.

Vilka grundinställningar är bäst att ha för att få bra skarpa bilder?
Har haft continuous AF-C men undrar om det inte är bättre med AF-S?
Använder ni vitbalansinställning om ni fotar jpeg?
Använder ni de som finns för ex Molnigt/solsken då?

Några andra tips på grundinställningar?

Tacksam för svar!

För blommor är nog manuell fokus det enklaste. Sätt kameran på stativ, slå på Live view och max förstoring. Då har du nog bäst kontroll. För insekter är det väl lite olika beroende på om de små liven rör sig kvickt, eller inte. Om du använder A-läget kan du få skärpedjupet som du vill ha det.

Per.

Jag skulle föreslå bländare 11 till 16, inte större än 8 om man inte vill ha ett skärpedjup tunnt som papper. Vän av ordning kommer säkert argumetera för kanteffekter i optiken men jag tycker det är försumbart gämfört hur fult det är med papperstunt skärpedjup. (Det blir suddigt i bakgrunden ändå)

Handhållet med manuell fokus ungefär mitt i skalan. Man fokuserar genom att flytta kameran framåt och bakåt tills fokus sitter där den skall. Blir det för mörkt funkar en regäl blixt pekande uppåt med hemtejpad papp/papper som reflekterar ner ljuset på det man fotar. Jag tror en tvättmedelskartong är bra start att klippa och tejpa. Då går det att jaga insekter som byter blomma snabbare än jag hinner blinka. Allra roligast blir det med en riktig ringblixt men de kostar naturligtvis pengar.

Blommor som sitter i vas kan man ha stativ till, men blommor på rot är lättare att hitta positioner med handhållet. Har man tålamod att rigga saker, är stativ rätt kul för blommor man ställer på bordet och vanliga lampor kan funka som mysbelysning på blommorna. Jag provar med automatiskt vitbalans, men annars får man välja glödlampa om det är glödlampor man använder som lyse. Min kamera kan mäta vitbalansen manuellt och det skulle förvåna mig om inte alla kan. Bäst att läsa manualen.

Sen är det bara att tuta och köra och se vad man gillar. Nått som är rätt coolt är att ha små ljuskällor i bakgrunden så man får lite bookeh-cirklar i bakgrunden.

ANNONS