ANNONS
Annons

Fråga om sportbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

od_foto

Aktiv medlem
Hej
Har fotat mycket med analog systemkamera, men nu skaffat en Nikon D70 begagnad. Mycket nöjd hittills. Jag har mest fotat natur och "långsamma" motiv tidigare, mest för att min gamla kamera hade manuellt bländarval och alltså inte självklart gav snabbaste slutartid.

Jag kommer nu att fota en del sportbilder, när jag har en snabb kamera som tillåter detta. Det är som sagt ett nytt område för mig och då kommer givetvis frågorna:

* Skulle ni rekommendera sportläget (pprogrammet) eller skulle ni välja halvautomatik med förvald slutartid och manuellt justera iso till 1600 i förväg?

* Väljer kameran alltid snabbast möjliga slutartid i sportläget, eller väljer den en rimligt snabb och ett rimligt skärpedjup (om det är ljus nog för ett val förstås)?

* Om jag använder sportläget, ändrar kameran då iso för att skapa snabbast möjliga slutartid, eller använder den det jag ställt in?

*Har ni bra tips om sportbilder i allmänhet?

od_foto skrev:
*Har ni bra tips om sportbilder i allmänhet?
Personligen använder jag aldrig de motivspecifika programmen då jag själv vill ha lite mer koll på vad kameran gör, därför kan jag inte riktigt svara på frågorna om det programmet. När jag fotograferar i sportliknande situationer brukar jag göra följande:
  • Låta autofokusen ligga på AE/AF-låsknappen (tumknappen), dvs sätta egen inställning 15 till "AF-På" (se sid 147 i manualen).
  • Ställa autofokusen i Serieservo-AF, dvs egen inställning 2 ställd på "AF-C" (sid 139 i manualen).
  • Sedan kör jag ofta med halvautomatik (A eller S) beroende på vad jag vill få ut för effekt av bilden.
  • Ganska höga ISO (800-1600) då jag oftast är inomhus vid dessa situationer och inte vill/kan ha blixt. Där är ljus en lyxvara. Försöker dock ha lägsta möjliga ISO-tal som ger mig rimliga slutartider för att minimera bruset.
Men detta är en smaksak. Andra kanske föredrar andra inställningar.

Mitt bästa tips är att lära sig "förutspå" rörelsen så att du kan ligga steget före motivet och vänta in rätt tillfälle. Jag plåtar motiv som upprepar rörelser och återkommer till samma ställe, det kan vara mycket tacksamt. Men även i andra situationer så gäller det att visualisera var du vill ta bilden så du inte fångar ögonblicket "efter".

Försök hitta extremlägen om sådana finns. Extremlägen i rörelser brukar vara lite bättre på att uttrycka kraft och rörelse än "mittläget". Det senare ser ofta statiskt ut och kan vara svårtydbart. Dessutom är ofta extremlägen "vändpunkter" där man pendlar tillbaka i en rörelse vilket gör att rörelsen är långsammare där (kanske till och med avstannad en kort bråkdel av en sekund) vilket gör att man kan minimera rörelseoskärpa på grund av motivets rörelse.

Observera också motivet, vissa personer blundar eller gör fula grimaser när de tar i vilket gör att det inte alltid blir bra bilder.

Var inte rädd för att ta många bilder, ha med dig extra minneskort och kanske även en portabel uttankningsenhet så du inte får slut på lagringsutrymme mitt i evenemanget. Men ta inte bilder i sekvens "bara för att", utan tänk efter. Håller man inne avtryckaren hejdlöst kommer buffertminnet ta slut och så kanske man missar den bra bilden som kommer härnäst. Kamerans serietagning har troligen inte samma "puls" som rörelserna i händelsen vilket gör att "hålla nere avtryckaren" lätt ger en massa bilder där man missar något.

Sist men inte minst; öva, öva, öva.

Senast ändrad:
Jag kör Serietagning, Serieservo-AF, och Gruppdynamisk AF, sen ställer jag slutartiden med Program S för att få den bländare jag önskar i den rådande ljussituationen.

Jag försöker hålla mig på så hög slutartid som är möjligt och höjer isotalet om inte ljuset räcker till.

kent.

Jag var på Ticksta motorstadion utanför Rimbo i dag och fotade Motarder och qouad racers. Körde med en D50 och testade sportprogramet. Det funkade faktiskt över förväntan bra måste jag säga. Testa i fall du är osäker.
Jag kör med samma metod som föregående talare annars.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto