ANNONS
Annons

Fråga om spädning/återanvädning framkallningsvätska?!

Produkter
(logga in för att koppla)

chajo

Aktiv medlem
Hej!

Om man späder D76 1:1 så är den förbrukad efter en filmframkallning eller hur? Har jag fattat det rätt?

Om jag skulle vilja blanda till vätska som räcker till 3 framkallningar på raken kan jag blanda tex 1:3 (vatten:vätska) och köra om vätskan? Finns det nån sån matematik och hur lyder den isåfall?

Vilket rekommenderas? 1:1, köra vätskan som den är, eller mitt egna matteförsök?

*slabbar*

Jag kör alltid engångsframkallare för största möjliga repeterbarhet.

Vill du återanvända så är det inte spädningen du skall lägga din matematiska kraft på. Det du behöver ta reda på är hur mycket du behöver förlänga tiden för varje film som framkallas. Den infon brukar finnas i databladet för framkallaren. Ofta anges det som ett antal filmer som kan köras på en liter vätska utan förlängning, och sedan en förlängning i procent som man kan köra ytterligare ett antal filmer på.

Och späder du framkallaren är det alltid engångs som gäller. Återanvändning tillämpas så gott som alltid med fullstyrkeblandning. Spädd framkallare åldras mycket snabbare.

Men som sagt, personligen föredrar jag definitivt att köra engångs.

Ok, då blir att åka till tippen ofta och tömma! Tackar för rådet!

mvh Charlott

Späd inte ut D76an så kan du använda om den några gånger. Det funkar fint. Men man får inte glömma att byta ut den rätt ofta, annars får man tunna neg.

/Henri

Står juh på påsen/burken också. ;)
Blandade till d76 igår faktiskt, för första gången själv.
Alltid lyckats snylta min väg fram.

/Henri

Blandar du hela burken (3,8 liter) rekommenderas 15 % förlängning efter varje omgång om fyra rullar. Så det ger högre precision än att köra literblandning.

Spädning ger både bättre ekonomi och precision.

Ok, jag har blandat till en batch med 3,8 L D-76, ska späda den 1:1 och kassera sen, men... Har jag tolkat infobladet rätt om jag uppfattat det så att en (1) 36-rulle kräver 473 ml framkallare (1:1)?

Jag har en Patersondosa som klarar 2 rullar, och den vill ha 290 ml/rulle, vilket betyder att det kanske ryms för lite utspädd framkallare i min dosa, vad göra? Infobladet föreslår att man ska öka tiden med 10% om man framkallar 2 rullar i en 473 ml-tank, min tank täcker filmerna med 580... Ska jag öka tiden lite också då?

Jag brukar köra 320ml (1+1) för en rulle och fylla ända upp för två (kring 600ml). Inte behövt förlänga tiden.

/Henri

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.