Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
fråga om skärpedjup osv
- Trådstartare Henrik_L
- Start datum
Pongu
Aktiv medlem
Har du samma avstånd till sensorn/filmen med ett kort och ett långt objektiv skiljer sig avbildningsskalan åt. Detta beror på att du avbildar samma objekt större med det längre objektivet, precis som du "kommer närmare" det du fotograferar med ett teleobjktiv. Genom den ökade avbildningsskalan minskar skärpedjupet. Du har säkert hört talas om det besvärligt korta skärpedjupet vid makrofotografering. Detta beror alltså på en extrem avbildningsskala jämfört med normalt fotograferande. Om du däremot går närmare med det korta objektivet, så att motivet avbildas lika stort, och använder samma bländare, blir skärpedjupet detsamma!
/Pontus
/Pontus
johanu
Aktiv medlem
Henrik_L skrev:
jag tror jag förstår åtminstone lite det är alltså svårare att få ett stort skärpedjup på nära håll med ett 100 mm tack för svaret!
Det stämmer i princip.
Men om du t ex fotar en fluga och den tar upp hela sökaren så är skärpedjupet i stort sett den samma oavsett brännvidd (om samma bländare används). Du måste bara vara närmare flugan med en kortare brännvidd för att fylla upp sökaren, och perspektivet blir anorlunda.
/Johan
Pongu
Aktiv medlem
Henrik_L skrev:
jag tror jag förstår åtminstone lite det är alltså svårare att få ett stort skärpedjup på nära håll med ett 100 mm tack för svaret!
Läs min sista mening igen! ;-)
En del säger att man får större skärpedjup med kortare brännvidder, men det är i princip bluff eftersom man då går närmare motivet för att få samma bild! Det är bara två saker som avgör skärpedjupet: Avbildningsskalan och bländaren. Så om du strävar efter att motivet (flugan, blomman etc) ska vara lika stort med båda objektiven, får du gå närmare med det korta objektivet för att få samma avbildningsskala, och skärpedjupet blir då lika stort. Kort sagt, du kan inte få större skärpedjup med en viss brännvidd, utan välj brännvidd utifrån hur nära motivet du vill arbeta!
Det kan vara lite krångligt, men läs gärna mina och Johans inlägg en gång till och låt det smälta in!
/Pontus
Pongu
Aktiv medlem
Säg till om det är någon term som behöver förklaras. Avbildningsskala innebär alltså hur stort utrymme motivet fyller på bilden, i vilken skala motivet avbildas.Henrik_L skrev:
tack så hemskt mycket jag förstår inte termerna men jag förstår själva resultatet tror jag Ni vet jag är inte så smart när det gäller tekniska grejjer tack så hemstk mycket för all tid!
/Pontus
Pongu
Aktiv medlem
Precis!jkene skrev:
Jag förmodar att det inte finns något sätt att "lura" sig till bättre skärpedjup? Om man använder konverter, mellanringar eller något annat tillbehör blir det ändå samma ursla skärpedjup om flugan avbildas i samma storlek. Korrekt?
Man kan bara blända ner så långt objektivet eller skärpan tillåter och anpassa sig efter skärpedjupet genom kompositionen. Det finns inga genvägar till större skärpedjup.
/Pontus
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Pongu skrev:
Det finns inga genvägar till större skärpedjup.
Däremot finns trick som kan tillämpas ibland med viss utrustning. t.ex. kan skärpeplan lutas så att det inte längre ligger paralellt med filmplanet om man har ett system där optiken kan vinklas rellativt filmplanet (bälgkameror och tilt-objektiv). Med ett lutat skärpeplan räcker oftast en större bländare än om man inte kan skifta skärpeplanet.
See t.ex.
http://www.trenholm.org/hmmerk/HMbooks3.html
På mina vitlökar
räckte inte blixten till för att både de två främre vitlökarna skulle vara i focus men genom att luta skärpeplanet sidledes så gick det.
Mina två isbilder är skärpeplanet lagt jämns med isen och fotats med stor bländare. Med det lutande skärpeplanet så får jag ändå skärpa hela vägen från nedre bildkant till horizonten.
Bilden med trädet och fåren har jag lutat skäpeplanet för att få saker på samma avstånd oskarpt medan sådant som ligger nära mitten av bilden är skarpt (ytan på stenen i förgrunden och trädet).
Man kan se det som att man har en mellanring som är olika tjock på olika sidor och således hamnar focus olika nära på olika sidor.
Senast ändrad:
jkene
Aktiv medlem
Flitigt användjimh skrev:
Ett knep att ta till om man absolut behöver större skärpedjup är ju att minska avbildningsskalan. Helt enkelt backa och sen beskära bilden.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
jkene skrev:
I en annan tråd (om något helt annat) påpekade någon att bla Lennart Nilsson använder "objektiv" (förmodligen specialbyggda) som ger enastående skärpedjup på makronivå.
Var det svepelektronmikroskop då eller ;-)?
/Richard (som alltid undrat hur man får svepelektronmiskroskopbilder att visa färg, nylonstrumpa eller?)
jkene
Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Var det svepelektronmikroskop då eller ;-)?
/Richard (som alltid undrat hur man får svepelektronmiskroskopbilder att visa färg, nylonstrumpa eller?)
Se Ulf Sjögrens olika inlägg: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=45254&perpage=15&pagenumber=3
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Om objektivet är 150mm långt och 4mm i diameter så borde inte den effektiva bländaren var större än f/37.5 vilket ger rätt bra skärpedjup på småbild, sedan är frågan om utlysningsvinkeln är stor nog för småbild med tanke på optikradien eller om man "beskurit" med ett mindre format ändå.
Senast ändrad:
Pongu
Aktiv medlem
Var det inte han som använde ett specialkonstruerat objektiv med delade linser, där ovansidan gav skärpa längre bort och nederdelen nära? Eller något liknande... Tycker mig minnas en bild av en snigel på en tågräls precis framför kameran och ett tåg långt borta, båda i fokus. Problemet var övergången mellan de båda delarna som man fick gömma lite snyggt i något ointressant.jkene skrev:
I en annan tråd (om något helt annat) påpekade någon att bla Lennart Nilsson använder "objektiv" (förmodligen specialbyggda) som ger enastående skärpedjup på makronivå. Vad är det egentligen som sätter gränsen på ett vanligt objektiv?
/Pontus
Pongu
Aktiv medlem
Tror t o m att det fanns en annons i ett nummer av Popular Photography (som för övrigt kostar $1/nr) om en vinklingsbar bälg till småbildskameror. Bör väl vara motsvarande ett mellanformatsobjektiv fram för att teckna ut bildcirkeln.Galaxens President skrev:
Däremot finns trick som kan tillämpas ibland med viss utrustning. t.ex. kan skärpeplan lutas så att det inte längre ligger paralellt med filmplanet om man har ett system där optiken kan vinklas rellativt filmplanet (bälgkameror och tilt-objektiv). Med ett lutat skärpeplan räcker oftast en större bländare än om man inte kan skifta skärpeplanet.
Nu nördade tråden till sig betydligt... ;-)
/Pontus
Pongu
Aktiv medlem
He he... Tror inte en normal sensor skulle gillat din objektivkontruktion!Galaxens President skrev:
Om objektivet är 150mm långt och 4mm i diameter så borde inte den effektiva bländaren var större än f/37.5 vilket ger rätt bra skärpedjup på småbild, sedan är frågan om utlysningsvinkeln är stor nog för småbild med tanke på optikradien eller om man "beskurit" med ett mindre format ändå.
/Pontus