App app app!
Ta inte fel på Sigmas båda objektiv nu. Sigma har två objektiv i samma brännvidd. Det ena är det du hittat, det andra tillhör EX-serien, har bländare 2,8 öve hela brännvidden, kostar ungefär 4000 spänn och är otroligt bra.
Jag har det senare själv och det har fått fin kritik, vilket jag kan instämma i. Det du tittat på har dock inte fått samma fina kritik, utan ganka dålig snarare. Dock har jag inte testat det själv.
Om du kan, köp EX-objektivet, det kommer du aldrig ångra. Kan du inte det, se till att ta reda på allt du kan om det andra objektivet, kolla testbilder. Kolla skärpan i vidvinkelläget på största bländaren längst ut i kanterna. Jämför med andra objektiv. Hur ser t.ex. ett grenverk på ett träd mot himmel ut. Där avslöjar sig objektiven ofta. Och då kan man se stora skillnader i skärpa.
Man får i stortsett alltid vad man betalar för, men ibland gör man fynd och Sigmas dyrare EX-objektiv är ett sådant, tycker jag. Flera tusen billigare än t.ex. Canon och Nikons motsvarande, men med minst lika bra bildegenskaper.