Annons

fråga om objektivvärden

Produkter
(logga in för att koppla)

chralm

Aktiv medlem
Här kommer en fråga som jag undrat över en tid. Att ett objektiv har märkt tex 1:2.8 vad innebär det egentligen?

Att ju lägre siffror desto bättre har jag förstått, men hur ska man tolka siffrorna?
 
Det är ett mått på ljusstyrkan, dvs. bländarvärdet. Om det är en zoom är det värdet på största bländaren (lägsta värdet), vid kortaste brännvidden.
Rätta mig om jag har fel...
 
Skulle aldrig rätta dig, då jag själv undrar över detta.

Men då det står 1:2.8-4.5 då? Att det är bättre än 1:4.5-6 vet jag, men hur mycket bättre? Vad betyder intervallet?

Släng lite matematik på mig:)
 
chralm skrev:
Skulle aldrig rätta dig, då jag själv undrar över detta.

Men då det står 1:2.8-4.5 då? Att det är bättre än 1:4.5-6 vet jag, men hur mycket bättre? Vad betyder intervallet?

Släng lite matematik på mig:)

Intervallet är största bländaren i de olika zoom-lägena. Tex om du har en 35-80 1:4.5-6 så har du bländare 4 i 35 läget och 6 i 80 läget.

Står det bara en nuffra tex 1:2.8 så har du det värdet över hela zomm-omfånget.

Ju större bländare du kan ha (lägre nuffra) desto snabbare slutartid, kortare skärpedjup, mm

Hoppas att det var till någon hjälp.

Greven
 
Kolontecknet i 1:2,8 är helt enkelt ett divisionstecken, innebörden är att objektivets största ljusinsläppande öppning (ingångspupillen) är en ”två-komma-åttondedel” av brännvidden.

1:2.8-4.5 på ett zoomobjektiv betyder att ingångspupillens största storlek varierar mellan en ”två-komma-åttondedel” av objektivets kortaste brännvidd och en ”fyra-komma-femtedel” av den längsta.

Ibland står det f:2,8 istället, det betyder samma sak, f är nämligen den allmänt vedertagna beteckningen på brännvidd.

Detta med att bländartalet (t ex 2,8) egentligen står i nämnaren är förklaringen till att bländarskalan så att säga går åt fel håll, stor bländaröppning = lågt tal, liten bländare = stort tal.
 
chralm skrev:
Skulle aldrig rätta dig, då jag själv undrar över detta.

Men då det står 1:2.8-4.5 då? Att det är bättre än 1:4.5-6 vet jag, men hur mycket bättre? Vad betyder intervallet?

Släng lite matematik på mig:)

Okej, jag försöker:

Bländartalet (värdet?) är bländaröppningens diameter dividerat med objektivets brännvidd.

Objektivets ljusinsläpp är proportionellt mot bländaröppningens area, som i sin tur är proportionell mot kvadraten på diametern (A = pi/4 * d^2). Vilket alltså innebär att, för att fördubbla arean (och ljusinsläppet), skall diametern ökas med cirka 1.4 gånger (roten ur två). Eller omvänt, om diametern minskas med cirka trettio procent (1 - 1/sqrt(2)) halveras ljusinsläppet.

Så, för varje steg i serien:

1 1,4 2 2,8 4 5,6 8 11 16 ...

halveras ljusinsläppet.

Ett objektiv med 2,8 som största bländare släpper alltså in dubbelt så mycket ljus som ett objektiv med 4 som största bländare, eller ungefär 2,6 gånger mer än ett objektiv med 4,5 som största bländare. Givetvis under förutsättning att objektiven är inställda på största bländare.
 
Senast ändrad:
Äsch. Jag har skrivit fel. Det skall vara:

"Bländartalet (värdet?) är objektivets brännvidd dividerat med bländaröppningens diameter."
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.