Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fråga Om Objektiv!
- Trådstartare Hencke
- Start datum
SM0SBI skrev:
Nej, inte utan extra adapter.
Var hittar man en sådan adapter för att få FD-objektv att passa på nyare Canon?
Så vitt jag har förstått saken så har FD-objektiv för litet registeravstånd och skulle därmed behöva sitta närmare sensorn än moderna objektiv ... Och sen sådan adapter blir ju lite svår att göra.
Det finns de som byggt om fattningen på FD-objektiv, men det är inte gratis direkt.
Fast just ett makro kan man ju kanske klara genom att bygga en lite speciell mellanring, där kan man ju offra fokusering på längre avstånd.
fhe
Aktiv medlem
Canon har haft en egen (rätt dyr) som man ser lite då och då. Hama verkar också ha en...Grevture skrev:
Var hittar man en sådan adapter för att få FD-objektv att passa på nyare Canon?
Går inte på något vis i god för butiken nedan men det var den första träffen på google när jag letade:
http://www.fotovideo.se/aspx/prdinfo.aspx?plid=58051
Vet inte om det gäller alla sorters adaptrar men de brukar om jag förstått saken rätt ge ungefär 1.3x extra crop.
För den som ändå är intresserad av att göra något själv hittade jag en beskrivning av hur man kan göra en egen adapter:Det finns de som byggt om fattningen på FD-objektiv, men det är inte gratis direkt.
http://www.rit.edu/~andpph/text-eos-to-fd-adapter.html
fhe skrev:
Canon har haft en egen (rätt dyr) som man ser lite då och då. Hama verkar också ha en...
Går inte på något vis i god för butiken nedan men det var den första träffen på google när jag letade:
http://www.fotovideo.se/aspx/prdinfo.aspx?plid=58051
Vet inte om det gäller alla sorters adaptrar men de brukar om jag förstått saken rätt ge ungefär 1.3x extra crop.
För den som ändå är intresserad av att göra något själv hittade jag en beskrivning av hur man kan göra en egen adapter:
http://www.rit.edu/~andpph/text-eos-to-fd-adapter.html
Jo, de där "telekonvertrarna" har jag också sett. Men det känns lite trist att sätta en sådan på en gammal fin FD 85/1,2 SSC ... Känns inte riktigt lika kul att stå där med en 105/1,8 (1,26 ggr förlängning, tappar ett steg) med sannolikt rätt måttlig optisk kvalitet ...
Man kan ju då som sagt bygga en lite konverterring, men då blir det i praktiken som en mellanring och man tappar fokuseringen på längre avstånd. För att citera artikeln du länkade till:
"Further, I have been asked if it possible to use FD lenses and focus at infinity with them. Sadly this is not possible because the FD flange to film distance is shorter than the EF to film distance."
Så vi som har en trave gamla FD-objektiv ... Om man inte fotar film längre så fungerar de ok som bokstöd, skrivbordsprydnader eller så
fhe
Aktiv medlem
Det blir förvisso inte en telekonverter bara för att att adaptern i sig tar lite plats.Grevture skrev:
Jo, de där "telekonvertrarna" har jag också sett.
Du kan få köpa min AE-1 billigt om du villMen det känns lite trist att sätta en sådan på en gammal fin FD 85/1,2 SSC
Jo, telekonvertrar är precis vad de är. Det är genom den optiken de bibehåller oändlighetsfokus. Annars skulle de funka som mellanringar och endast tillåta närbilder.fhe skrev:
Det blir förvisso inte en telekonverter bara för att att adaptern i sig tar lite plats.
fhe
Aktiv medlem
Tycker det känns mer som en FD-konverterare med en bieffekt men det är väl en smaksak vad man kallar det.jimh skrev:
Jo, telekonvertrar är precis vad de är.
fhe skrev:
Tycker det känns mer som en FD-konverterare med en bieffekt men det är väl en smaksak vad man kallar det.
Förlänger de brännvidden med en faktor 1,25 så är det ju en telekonverter, vad skulle det annars vara?
Men jo, du har en poäng, tittar man på vad prylen är avsedd för så är det en konverterare med bieffekten att agera (kort) telekonverter.
Synd att de inte gjorde en 1,4x-konverter när man ju ändå tappar ett bländarsteg ... Då hade det ju i alla fall varit lite intressant för ljusstarka teleobjektiv.
fhe skrev:
Du kan få köpa min AE-1 billigt om du vill
Har redan en fullt fungerande F1 (om än ful o repig) så jag är helt nöjd på den fronten
sarnor
Avslutat medlemskap
Om du är lite händig och inte är rädd för att demontera objektivet är det fullt möjligt att bygga om FD objektiv så att de passa på EF hus.Grevture skrev:
Jo, de där "telekonvertrarna" har jag också sett. Men det känns lite trist att sätta en sådan på en gammal fin FD 85/1,2 SSC ... Känns inte riktigt lika kul att stå där med en 105/1,8 (1,26 ggr förlängning, tappar ett steg) med sannolikt rätt måttlig optisk kvalitet ...
Man kan ju då som sagt bygga en lite konverterring, men då blir det i praktiken som en mellanring och man tappar fokuseringen på längre avstånd. För att citera artikeln du länkade till:
"Further, I have been asked if it possible to use FD lenses and focus at infinity with them. Sadly this is not possible because the FD flange to film distance is shorter than the EF to film distance."
Så vi som har en trave gamla FD-objektiv ... Om man inte fotar film längre så fungerar de ok som bokstöd, skrivbordsprydnader eller så
http://www.ganymeta.org/~darren/photo_f1.2_conversion.php
Det är lite meckigt så det är väl framförallt de lite bättre och ljusstarka objektiven som kan vara värda att ge sig på, som ditt 85/1.2 SSC.
Nakdelen är att det ombyggda objektivet inte går att använda på FD hus efteråt. Med det verkar vara en bättre användning än bokstöd...
/Daniel
dano skrev:
Om du är lite händig och inte är rädd för att demontera objektivet är det fullt möjligt att bygga om FD objektiv så att de passa på EF hus.
http://www.ganymeta.org/~darren/photo_f1.2_conversion.php
Det är lite meckigt så det är väl framförallt de lite bättre och ljusstarka objektiven som kan vara värda att ge sig på, som ditt 85/1.2 SSC.
Nakdelen är att det ombyggda objektivet inte går att använda på FD hus efteråt. Med det verkar vara en bättre användning än bokstöd...
/Daniel
Tackar för länken! Jag (tror jag) har läst den sidan en gång förut, men tappat bort länken (eller om det var till en annan liknande).
Jag har faktiskt allvarligt funderat på saken, objektivet ligger ju bara där och jag tycker det är ganska kul att meka. Just nu har jag tyvärr inte tillgång till tillräckligt bra verktyg för att kunna göra något sådant på ett bra sätt, men det går väl att lösa.
Fast i mitt fall är det mer aktuellt att ge det stackars objektivet en f-bajonett ... Kör ju Nikon numera och det vore lite skoj att kunna gå runt med ett gammalt Canon-objektiv ... Motsatsen, Nikon-objektiv på Canon-hus, är ju inte så ovanligt, där finns ju färdiga adapterringar att köpa.
sarnor
Avslutat medlemskap
I teorin borde det gå att använda samma recept för att göra en adapter till Nikon F, det som möjligen kan ställa till det är att du behöver få bort ytterligare ett par millimeter från objektivet.Grevture skrev:
Fast i mitt fall är det mer aktuellt att ge det stackars objektivet en f-bajonett ... Kör ju Nikon numera och det vore lite skoj att kunna gå runt med ett gammalt Canon-objektiv ... Motsatsen, Nikon-objektiv på Canon-hus, är ju inte så ovanligt, där finns ju färdiga adapterringar att köpa.
/Daniel