Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om Nikon Diaskanner LS-40 Coolscan IV ED

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack
Hur fungerar det? XP-mode

I Win7 proffessional (som kostade bara ett par hundra mer än homeversionen), eller högre, finns ett läge som heter xp-mode där man får xp-windows för att kunna köra äldre program som inte är kompatibla med Win7. Nikon måste fått problem med att anpassa NikonScan, eller att man tyckte marknaden var för liten, eftersom man först skrev att arbete pågick, sedan tog man tillbaka det och rekommenderade Vuescan och Silverfast för Win7.

Har en lånad Nikon Coolscan 9000 hemma. Säkert fantastisk på många sätt, men jag längtar inte tillbaka till filmtiden. Ser det som ett nödvändigt ont att scanna av en del av mina neg...!

Nikon Dia-Scanners

Hej, äger 2 st äldre Nikon Coolscan, SCSI-varianterna en Ls1000 och en Ls30 använder programmen Silverfast och Wuescan till båda, har bekanta som har de senare varianterna.

Jag har jämfört mina diascannrar med mina bekantas och kommit fram till att det är ingen större skillnad på senare modeller mot de tidigare.
Med den dyrare varianten får man påtagligt skarpare resultat, den är också mycket snabbare, vilket inte är så konstigt, den har ju varit 3 gånger så dyr.

Tycker Nikons Coolscan är helt överlägsen Canons motsvarande, beroende på att belysningen på Nikons Coolscan består av dioder som inte blir varma utan håller lösa filmremsor plana under scanningen de verkar också hålla hur länge som helst med samma ljusutbyte.

När jag köpte min LS1000 jämförde jag med Cannons diascanner och då tyckte jag att LS1000 var dyrare men bättre, Cannon hade då lysrör som belysning, den fodrade en viss justering och byte efter en tid, om senare Cannon har annan belysning känner jag inte till.

Apropå att scanna dian och film för stora utskrifter så är inga problem, om bara originalen är skarpa, min LS30 klarar: A4, A3 och LS1000 ännu större.

Sten-Åke

VueScan eller SilverFast?

Någon som har en åsikt om vilket av dessa två som ger mest för pengarna - fördelar/nackdelar, användarvänliga och resultat? Eventuellt också hur kompatibla de är med Windows 8.1.

Någon som har en åsikt om vilket av dessa två som ger mest för pengarna - fördelar/nackdelar, användarvänliga och resultat? Eventuellt också hur kompatibla de är med Windows 8.1.

Hej, VueScan är billigast ( 5-600:-, man väljer den scanner man skall använda det till när man laddar ner programmet) det ger nog mest för pengarna, det är ett billigt och utmärkt program, har bekanta som tycker det är bättre än SilverFast.

Själv tycker jag SilverFast fungerar bättre för mej, har haft det i många år och uppgraderat när jag bytt OP-system, det är dock flera gånger dyrare än VueScan, man måste också köpa ett som passar till den scanner man har.

´Tror att SilverFast är nog lättare att lära sej än VueScan om man inte har någon erfarenhet av scannerprogram, med SilverFast följer omfattande bruksanvisning ( När jag köpte var den på Engelska)
VueScan finns på Svenska.

Scanningstiderna är lika på båda men beror på scannern och om man använder repborttagning m.m.

Båda har säkert program som är kompatibla med Windows 8,1
Mvh Sten-Åke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar