Nikon Dia-Scanners
Hej, äger 2 st äldre Nikon Coolscan, SCSI-varianterna en Ls1000 och en Ls30 använder programmen Silverfast och Wuescan till båda, har bekanta som har de senare varianterna.
Jag har jämfört mina diascannrar med mina bekantas och kommit fram till att det är ingen större skillnad på senare modeller mot de tidigare.
Med den dyrare varianten får man påtagligt skarpare resultat, den är också mycket snabbare, vilket inte är så konstigt, den har ju varit 3 gånger så dyr.
Tycker Nikons Coolscan är helt överlägsen Canons motsvarande, beroende på att belysningen på Nikons Coolscan består av dioder som inte blir varma utan håller lösa filmremsor plana under scanningen de verkar också hålla hur länge som helst med samma ljusutbyte.
När jag köpte min LS1000 jämförde jag med Cannons diascanner och då tyckte jag att LS1000 var dyrare men bättre, Cannon hade då lysrör som belysning, den fodrade en viss justering och byte efter en tid, om senare Cannon har annan belysning känner jag inte till.
Apropå att scanna dian och film för stora utskrifter så är inga problem, om bara originalen är skarpa, min LS30 klarar: A4, A3 och LS1000 ännu större.
Sten-Åke