Annons

Fråga om mpix/bildstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är förvånad över att ingen har nämnt att det rimligen också beror på utskriftsteknik och vilket material man skriver ut på.

Jo, det nämndes här tidigare. Men den viktigaste faktorn när det gäller kraven på upplösning är absolut betraktningsavståndet i förhållande till bildstorleken.

Man kan se på bilder på flera sätt. De flesta bilder betraktas på längre avstånd än bildens diagonal, då kan man ta in hela bilden i sitt synfält. I det fallet räcker det gott med 6-8mp. Om bilden däremot är sådan att man ska kunna gå närmare och titta på detaljer kan det krävas mer än 15 mp (och större format på sensorn). Såna bilder ser du sällan här på Fotosidan, det är helt enkelt inte meningsfullt att visa dem på en bildskärm. Här är ju upplösningen 1 megapixel.

Den ursprungliga frågan var 10mp (t ex Canon 400D) eller 14mp (t ex Pentax K20D). Båda kamerorna duger utmärkt för utskrifter upp till A3, och även A2 om du inte har väldigt höga krav på att det ska gå att skärskåda detaljer på nära håll.
 
här är nog en fråga som man måste testa sig fram själv...

det är många förståsigpåare här på FS som säger att man måste ha 300 dpi för att det ska se bra ut... personligen tycker jag det är bs...

jag har tre utskrifter på mina väggar i 60cm x 80cm... enligt tidigare inlägg i tråden så skulle det betyda att jag behöver en 48mp kamera... jäklar vad dåliga de måste vara med tanke på att jag utgick från mindre än 6mp...



annars får jag säga att det här var en mkt nyanserad tråd... fint att se sådana ibland också...
 
här är nog en fråga som man måste testa sig fram själv...

det är många förståsigpåare här på FS som säger att man måste ha 300 dpi för att det ska se bra ut... personligen tycker jag det är bs...

jag har tre utskrifter på mina väggar i 60cm x 80cm... enligt tidigare inlägg i tråden så skulle det betyda att jag behöver en 48mp kamera... jäklar vad dåliga de måste vara med tanke på att jag utgick från mindre än 6mp...



annars får jag säga att det här var en mkt nyanserad tråd... fint att se sådana ibland också...

Det beror på om du betraktar dina stora bilder på normalt avstånd, som brukar öka med storleken i viss mån, eller om du tar fram luppen när gästerna kommer ;-)

En gång i tiden hävdade Big Picture att de kunde klä in hela Åhléns i Stockholm med en vepa, bara de fick en miljon pixlar till sitt förfogande...

När jag printar 10x15 bilder händer det ibland att jag vevar iväg bilder som är redigerade för nätet, 800x600 px (0,5 MP) och det blir hur bra som helst när de sitter i fotoalbumet för bläddring...
 
Bilderna kanske inte skulle se så bra ut om du fick för dig att granska detaljer. Oftast när man har större bilder betraktar man dem ju på lite avstånd, och då funkar det med lägre upplösning som redan påpekats.

Edit: KG var snabbare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.