Annons

Fråga om import av NEF i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Dannegr

Aktiv medlem
Hej
Testar för tillfället LR4 och är faktiskt väldigt imponerad av programmet.
En lite fråga dock ....
När man importerar en NEF fil så importeras den nu utan hänsyn till inställningar i kameran.
Jag skulle vilja ha NEF filen importerad i Lightroom MED kamerainställningarna , alltså så att den ser ut som jpg-filen(fotar både jpg och NEF samtidigt) . Tycker det blir lite hjälp på vägen då vid redigering.
Går det att ställa in så???

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Nej, LR läser endast vitbalansinställningen, inget annat. Det du kan göra är att själv skapa en inställning i LR som du tycker passar till de flesta bilder, och spara det som en default preset som automatiskt appliceras vid import.

Synd , får köra NX2 först då kanske . Tycker skärpe och brusreduceringen är bättre i LR4

Om du framkallar bilden i NX först så tänk då på att det inte är en råbild du importerar till LR. Du går därmed miste om alla rå-funktioner i LR, plus att du måste använda två program för dina bilder.

Ändrar du inställningar i kameran ofta? Eller håller du dig till en och samma? Om du bara använder en så kan du som sagt skapa din egen preset i LR och komma ganska nära.

Å andra sidan: Om ditt syfte är att försöka återskapa utseendet från JPG-bilden, varför fotar du då i råformat?

Om du framkallar bilden i NX först så tänk då på att det inte är en råbild du importerar till LR. Du går därmed miste om alla rå-funktioner i LR, plus att du måste använda två program för dina bilder.

Ändrar du inställningar i kameran ofta? Eller håller du dig till en och samma? Om du bara använder en så kan du som sagt skapa din egen preset i LR och komma ganska nära.

Å andra sidan: Om ditt syfte är att försöka återskapa utseendet från JPG-bilden, varför fotar du då i råformat?

Haha ... den frågan visste jag att den skulle komma . Många gånger klarar man sig säkert bra med jpg. Men jag fotar i raw för att vara på den säkra sidan . Om det skulle behövas!!

Haha ... den frågan visste jag att den skulle komma . Många gånger klarar man sig säkert bra med jpg. Men jag fotar i raw för att vara på den säkra sidan . Om det skulle behövas!!

Så plåta i JPG+RAW då? Visst, det tar lite mer plats på minneskorten men om du ändå sällan gör några justeringar kanske det är värt att spara tid vid efterbehandlingen.

Sorry, läste inte ursprungsinlägget tillräckligt noga.

Eftersom kameratillverkarna vill sälja sina egna mjukvaror så släpper de inte all information till Adobe som i sin tur får köra med reverse engineering för att avkoda varje raw-format. Det är också skälet till att det dröjer några veckor efter lansering av en ny modell innan Adobe stöder den (vilket sällan är ett problem eftersom Nikon och till viss del Canon ändå inte kan leverera vid lansering eller ens ett par månader senare.) Vad jag minns så har dessutom Nikon krypterat vissa delar av råfilen just för att Adobe&Co inte skall kunna läsa all information.

Om du googlar lite kan du troligen hitta en bunt förinställningar där folk suttit och dragit i spakarna för att efterlikna en given kameramodell, jag har dock inte hittat någon som jag varit nöjd med och därför använder jag Adobes standardåtergivning. De flesta förinställningar jag har provat har haft för hög färgmättnad och kontrast för min smak, lite för "amerikanska" helt enkelt.

CNX2 har jag heller aldrig kommit överrens med, det har varit för slött och tungrott för mig.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto