Annons

Fråga om filter

Produkter
(logga in för att koppla)

danneigen

Ny medlem
Hej jag är en amatör som nyligen köpte en Canon EOS 400D med kit objektivet EF-S 18-55.

Efter några veckors ältande i objektiv djungeln har jag bestämt mig att köpa Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM (ca 5700 SEK Pixmania)
Jag är dock i behov av lite vägledning eller tips på olika filter. Tanken är att få ett skydd som kan sitta på nästan jämt. Hur väljer jag rätt filter? vad passar och vilken storlek behöver jag till det nya objektivet jag tänkte köpa?

Fick tipset att HMC Hoya skylight är bra filter. Tips och förslag är välkomna.
 
Jag har ägt 17-85'an och kan tyvärr inte rekomendera den, optiskt är den inte bättre än kitgluggen, den är därimot bättre byggd och har IS som fungerar väl, och det är det du får betala för.

Är det bättre optiska egenskaper du vill ha med objektivköpet rekomenderar jag dig att titta på något annat istället, är det Canon du vill ha så leta efter en begagnad 17-40/f4L istället för samma pris, annars finns det fina normal-zoomar bland tredjeparts tillverkarna också, tex Tamron 17-50/f2.8 och Sigma 18-50/f2.8.

Som skyddsfilter använder många UV-filter, vilken storlek du skall köpa står på objektivets tekniska beskrivning (filtergängan), sen bör du köpa ett filter som matchar gluggens pris.

/kent.
 
Tackar för svaret Kent. Det blir ett UV filter.

Det här med objektiv är ju rena rama mardrömen! ang. 17-85 objektivet så är ju åsikterna väldigt blandade. Men vad som fick mig att köpa det var framför allt IS och som jag förstått det hela den "bättre konstruktionen" samt att ha ett objektiv jag kan använda i de flesta situationer. Funderade länge på att köpa sigma 17-70 + sigma 70-300 för en mindre summa än canon objektivet.

Det är svårt att vara nybörjare men bara för det vill man ju inte köpa billiga objektiv som man vill byta ut när man utvecklas. (Iofs värkar ju alla vilja byta objektiv hela tiden :))
 
Daniel:
Du kan antingen gå till tillverkarens hemsida eller titta på kartongen eller en försäljarsida (t ex www.cyberphoto.se) och titta på "filterdiameter". För det objektiv du nämner gäller:
Filterdiameter 67 mm
Då måste du köpa filter som har 67mm i diameter. Man kan även köpa "stepringar". Med hjälp av stepringar kan du använda t ex ett filter med diameter 72 på ditt objetiv som har diameter 67. Stepringar fungerar som adapter helt enkelt.

De flesta använder filter för att skydda glaset mot repor. Vissa filter ger ingen märkbar skillnad på bilden medan andra filter kan ge t ex "häftiga" färger eller polarisera ljuset osv. En del av dessa effekter går att fixa i efterhand i tex Photoshop.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.