Annons

Fråga om färgrymd

Produkter
(logga in för att koppla)

optimize

Aktiv medlem
Hej på er, jag har märkt att bilderna förändras en hel del vid uppladdning här på FS. Främst att mörkare tonade bilder blir mkt ljusare vilket förstör hela stämningen i bilden ibland.
Efter lite snokande upptäckte jag att jag från lightroom exporterat alla bilder i adobe RGB och inte sRGB.
Kan det vara detta som gör att färgerna ser annorlunda ut efter uppladdning? Och kan jag ändra de till srgb i PS?
Jag gör grundläggande redigering av färger och ljus i LR för att sedan sätta toning och mer avancerad redigering i PS så det vore ju skönt om jag slapp bearbeta en bild separat för web och utskrift.

Tack på förhand!

Jag vågar inte säga att det är problemet i just ditt fall, men det är oftast det som är problemet. De flesta webbläsare (alla?) kan inte visa AdobeRGB korrekt.

Lösningen är som redan luskat fram. Konvertera bilden till sRGB innan du sparar den.

I PS:
*Edit
*Convert to profile

EDIT:
Detta gör du med fördel sist av allt, precis innan du sparar. Du kan då välja att spara bilden två gånger, med olika färgrymder. Då slipper du redigera om i fall du någon gång (t.ex. vid utskrift) vill dra nytta av den bättre färgrymden (AdobeRGB).

Hej på er, jag har märkt att bilderna förändras en hel del vid uppladdning här på FS. Främst att mörkare tonade bilder blir mkt ljusare vilket förstör hela stämningen i bilden ibland.
Efter lite snokande upptäckte jag att jag från lightroom exporterat alla bilder i adobe RGB och inte sRGB.
Kan det vara detta som gör att färgerna ser annorlunda ut efter uppladdning? Och kan jag ändra de till srgb i PS?
Jag gör grundläggande redigering av färger och ljus i LR för att sedan sätta toning och mer avancerad redigering i PS så det vore ju skönt om jag slapp bearbeta en bild separat för web och utskrift.

Tack på förhand!

Du kan göra denna konvertering i funktionen Spara för webb och enheter. Kryssar du för Konvertera till sRGB kommer dina bilder att sparas i den färgrymden.

Men om du får mycket ljusare bilder lär inte detta hjälpa. Både Adobe RGB och sRGB använder ett gamma på 2,2 (sRGB gör egentligen inte detta, men skillnaden mellan den kurva som sRGB använder och gamma 2,2 är så liten att det inte har några praktiska konsekvenser). Det beror snarare på hur din skärm visar bilder. Är den kalibrerad till ett gamma på 2,2? Har du kollat hur dina bilder ser ut på några andra skärmar?

Stefan

Tack för svaren!
Jag snokade lite till och upptäckte att PS var inställt att spara filer i sRGB, jag ändrade detta till adobe och problemet försvann. Jag har alltså under ett års tid sparat adobe filer från LR för att sedan skicka ut dem i sRGB från PS, inte undra på att det blivit dassigt. Sjukt skicklig man känner sig nu ^^.
Provade även att ladda upp bilden, som nu sparats i adobe från PS och det blev helt klart en märkbar skillnad. Här kan ni se ett exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2499615.htm?set=mp

Det konstiga är ju dock att när jag växlar mellan de olika versionerna på datorn syns ingen som helst skillnad, men på FS syns det. FS har alltså problem med den variant som inte sparats i adobe rakt igenom...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto