Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fråga om externa småblixtar osv

Produkter
(logga in för att koppla)

aracaboi

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag såg just en video om hur man kan använda en vanlig extern blixt (i detta fallet var det en SB-900) utan att vara fastfäst på kameran och utan att avända sig av sändare etc.

Dvs. att den har kontakt genom den inbyggda blixten i kameran.

Om någon fattar vad jag menar undrar jag hur man ställer in för att få det att fungera. Jag har en Yongnuo 467. Fungerar det med denna?

Mvh

Det du sett är nog att CLS används, vilket möjliggör full TTL med blixten lös. Sådant fungerar alltså bara om både den styrande blixten i eller på kameran och den/de lösa har rätt stöd för CLS.

Har din mysko blixt sådant stöd? Jag skulle gissa på nej, men jag vet inte.

Sedan kan man såklart köra blixten som ren slav som bara aktiveras av ljuset och ställa in den lösa blixten manuellt. Om din blixt har stöd för det vet jag inte. Finns det ingen manual, eller är den på något språk med konstiga tecken? :)

Det du sett är nog att CLS används, vilket möjliggör full TTL med blixten lös. Sådant fungerar alltså bara om både den styrande blixten i eller på kameran och den/de lösa har rätt stöd för CLS.

Har din mysko blixt sådant stöd? Jag skulle gissa på nej, men jag vet inte.

Sedan kan man såklart köra blixten som ren slav som bara aktiveras av ljuset och ställa in den lösa blixten manuellt. Om din blixt har stöd för det vet jag inte. Finns det ingen manual, eller är den på något språk med konstiga tecken? :)

haha den är inte så supermysko. det är väl ingen superkvalite precis men typ en fjärdedel av priset så det funkar.

Enligt recensionen på denna sida http://speedlights.net/2010/09/10/yongnuo-yn-467-speedlite-review/

så ska den ha CLS/i-TTL dock måste jag erkänna att det mesta som står om blixtar inte riktigt absorberas av min hjärna, oavsett språk det är skrivet på ;)

Jag har en Nikon d90. Vanligtvis ställer man alltså blixten på inställningen TTL och vad ställer man kameran på? Som commandoblalbla?

mvh

Edit: Ok jag läste nu, i infon på recensionssidan står det

"CLS Wireless Slave no
CLS Wireless Master no"

vilket betyder det att den inte går köra trådlös antar jag?

haha den är inte så supermysko. det är väl ingen superkvalite precis men typ en fjärdedel av priset så det funkar.

Enligt recensionen på denna sida http://speedlights.net/2010/09/10/yongnuo-yn-467-speedlite-review/

så ska den ha CLS/i-TTL dock måste jag erkänna att det mesta som står om blixtar inte riktigt absorberas av min hjärna, oavsett språk det är skrivet på ;)

Jag har en Nikon d90. Vanligtvis ställer man alltså blixten på inställningen TTL och vad ställer man kameran på? Som commandoblalbla?

mvh

Edit: Ok jag läste nu, i infon på recensionssidan står det

"CLS Wireless Slave no
CLS Wireless Master no"

vilket betyder det att den inte går köra trådlös antar jag?

Om inte annat kan Du skaffa en radiosändare/mottagare som styr blixten.
Hur Du ställer in kameran och (Nikon)blixten kan Du kika på här:
http://www.momentcorp.com/review/sb-800master.html
Vet inte alls om det funkar på Din blixt.

Tack! Jag har tänkt att köpa en sån. var lite osäker om det var det som var till för detta ändamål. den kostar ju lika mycket som blixten men det får man väl ta. En sak dock, om man skulle köpa en extra hongnuo-blixt, vilken behöver man köpa för att det ska gå att länka båda till varandra? kan man köra 467 igen?

ANNONS