Annons

Fråga om ett objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Malm

Aktiv medlem
Hej kära fotovänner,

Jag har fått låna en analog utrustning bestående av en Nikon F801, Nikkor 50mm 1,8 samt ett Nikkor 75-300mm 4,5-5,6. Allt funkar verkligen helt underbart och jag är lite sugen på att köpa ett 801-hus själv, MEN går det att använda moderna objektiv till detta hus? Alternativet är ju att köpa en F80, MEN kan jag då använda mina lånade objektiv till den? Objektiven har ju bländarring, funkar det på samma sätt i en ny kamera?

Hoppas någon har tid och lust att besvara dessa frågor för jag är kär i kameran :(

/Malm

Malm skrev:
Jag har fått låna en analog utrustning bestående av en Nikon F801, Nikkor 50mm 1,8 samt ett Nikkor 75-300mm 4,5-5,6. Allt funkar verkligen helt underbart och jag är lite sugen på att köpa ett 801-hus själv, MEN går det att använda moderna objektiv till detta hus? Alternativet är ju att köpa en F80, MEN kan jag då använda mina lånade objektiv till den? Objektiven har ju bländarring, funkar det på samma sätt i en ny kamera?
Det är en utmärkt kamera. Den tar absolut fler objektiv än en F80. Med 801 kan du mäta med alla Nikkor-objektiv, kan hända att du måste blända ner manuellt med de allra äldsta från sextiotalet. Däremot kan du inte använda autofokus med de nyaste AF-S-objektiven, du kan inte använda VR-funktionen på VR-objektiv och du kan inte alls använda de senaste objektiven i G-serien som saknar bländarring.

F80 å andra sidan kan inte mäta med något objektiv som saknar elektronik. Det betyder alltså att man är begränsad till AF och framåt.

För att slå Jim lite på fingrarna för en gångs skull så det är objektiv som är äldre än -77 som saknar AI-koppling och måste bländas ner manuellt vid ljusmätning.

Ännu en dum fråga här då :)

Hur vanligt är det med bländarring, har alla Nikon detta? (har bara kört Canon förut)

Alla har det utom ett par b-objektiv som släpptes förra året och några riktigt intressanta objektiv som precis skall släppas. Ser ut som om bländarringslöst är framtiden för Nikon. Anledningen till detta puckade beslut utöver girighet har jag inte lyckats lista ut.

Okej, tack Jim och Linus, nu kan jag börjar jaga en 801 med gott samvete :D :D

Red; och Niklas :D

Har hittat 4 - 5 stycken redan :p 3000:- är det överpris om den är i hyffsat skick?

D objektiv, funkar dom endast med Manuell focus? (inte för att AF är speciellt lysande på 801 ändå)

D gluggar fungar endast på AF...inte MF.

D gluggarna ger information till kameran om avståndet till motivet, något som de nyare kamerorna kan använda vid uträkning av exponering med blixt.

Dock saknar 801:an denna funktion så det är sak samma att köra gluggar med eller utan D på den...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar