ANNONS
Annons

Fråga om att ladda batterierna

Produkter
(logga in för att koppla)

JDKD

Aktiv medlem
Jag undrar lite hur det ligger till med battrierna till min digitalkamera. Har jag tid så brukar jag stoppa i batterierna i laddaren när jag inte använder kameran så att jag vet att batterierna alltid är fulla när jag tar dom nästa gång. Är det bra att göra så? Eller ska man använda som tills dom är helt slut? Vad sliter mest på batteriet?

Hej!

Såvitt jag vet bör man åtminstone när batterierna är nya använda dem tills de är helt slut. Detta är jag tämligen säker på.
Sedan efter några uppladdningar (vet ej hur många) kanske man kan börja göra som du gör för att de alltid ska vara fulladdade, men jag är inte säker på att det är lämpligt då heller.

Själv kör jag alltid slut batterierna helt och har alltid med mig en uppsättning uppladdade batterier att byta med om batterierna tar slut, samt en uppsättning engångsbatterier att använda i nödfall eftersom jag råkat ut för att "uppladdade" batterier vägrat fungera och verkar ha laddat ur sig bara av att ligga i kameraväskan någon vecka eller två. Dåliga batterier antagligen, för så fort ska de inte ladda ur sig när de inte används.

Jag är inte särskilt insatt i batterifrågan. Hoppas någon av alla som kan mer om batterier här på FS kan ge dig ett mer utförligt och säkrare svar. Jag är själv lite nyfiken efter mer kunskap i ämnet pga av mina dåliga batterierfarenheter, trots att jag försökt följa instruktionerna till batterier och laddare till fullo.

Mvh.
Lasse C

Moderna litjumbatterier behöver inte användas till dom är helt slut innan uppladdning, dom har nämligen inget minne som dom äldre Nicad batterierna.

Med andra ord, du kan ladda dom när du vill, men du skall ta ur dom ur laddaren när dom är uppladdade.

/kent

Varför det ???

När batteriet är full laddat så visa laddaren att det är klart och går över till underhållsladdning.

Skulle det på något sätt vara skadligt med underhållsladdning ???

/Tomas...

Toper skrev:
Varför det ???

/Tomas...

Beror på vad man har för batterityp.

Som alla känner till har laddare till blyackar oftast en underhållsmod. Dock ej för lithiumceller.

Till mina kameror med lithiumbatterier har jag aldrig haft en laddare med en uttalad underhållsladdningsfunktion utan instruktionen säger att man skall ta ur batteriet när laddaren indikerar fulladdat.

Skulle tro att det har att göra med att man bränner livslängd var gång man utsätter ett lithiumbatteri för en laddcykel.

Toper skrev:
Varför det ???

När batteriet är full laddat så visa laddaren att det är klart och går över till underhållsladdning.

/Tomas...

Det vet jag inte säkert, men jag har läst någonstans att batterierna förlorar prestanda om dom sitter i laddaren längre än dom behöver, jag tror det är nämt i manualen också.

/kent

Det var många fel i denna tråd.

Lithium jonbatterier underhållsladdas inte, de kan inte ta emot överspänning och innehåller en skyddskrets som skall förhindra detta.

Det är Nickelmetallhydridbatterier (NiMH) som behöver underhållsladdning, då dessa annars laddar ur sig själva i ganska snabb takt.

Lithium jonbatterier behöver inte laddas ur fullständigt, i teorin kan det till och med skada batteriet men det finns skyddskretsar som skall skydda mot detta också.

Det var Nickelcadmiumbatterier (NiCa) som skulle laddas ur fullständigt innan laddning, då det annars kunde uppstå ett "minne" vid den lägre laddnivån. Denna batterityp är mycket skadlig för miljön och i princip helt borta idag.

Läs här för allt om laddningsbara batterier och mer: http://www.batteryuniversity.com/partone.htm

/Daniel

Det står Li-ion på mitt batteri. Är det litium då? Så om jag laddar upp mina batterier så att dom är fulla och sen kanske jag inte använder dom på ett tag. Har dom samma kapacitet som när jag laddade dom då?

dano skrev:
Det är Nickelmetallhydridbatterier (NiMH) som behöver underhållsladdning, då dessa annars laddar ur sig själva i ganska snabb takt.
Hej!

Tack för länken! Har inte läst än, men jag har haft en hel del batteriproblem, så lite samlad kunskap och samlade fakta sitter verkligen inte fel.

Det var intressant det du skrev att Ni-MH batterier behöver underhållsladdning. Det visste jag inte. Jag har för mig att det stod i manualen (på papperslappen) att man skulle ta ur batterierna ur laddaren när de var uppladdade. Batterier och laddare är av sammma fabrikat, köpta samtidigt.

Jag använder 4 st AA Ni-MH batterier 2500 mAh 1,2 V till min S3 IS. Jag tycker att de laddar ur sig väldigt snabbt när de ligger i kameraväskan, alltså som reservbatterier till de som sitter i kameran. Hur snabbt menar du att de brukar ladda ur sig när de tagits ur laddaren? Vissa av mina batterier kan vara praktiskt taget tomma efter att ha legat i kameraväskan bara en vecka eller mindre.

Nu har jag skäl att tro att vissa av mina batterier är dåliga eftersom det är så stor skillnad i prestanda (antal bilder de räcker till) mellan batterierna fast de är av samma märka, köpta ungefär samtidigt, men det skulle vara intressant att veta ungefär hur lång tid som kan anses rimligt.

Jag har precis nyligen övergått till att ha reservbatterierna sittande kvar i laddaren tills jag ska ut och fota nästa gång, och först då lägga dem i kameraväskan. Det är så nyligen att jag ännu inte hunnit testa om det fungerar bättre, men jag hoppas det.

Mvh.
Lasse C

Hurvida batterierna kan sitta kvar i laddaren eller ej beror till stor del på vad det är för laddare man har.
Vissa billiga/äldre laddare har ingen egentlig övervakning på laddströmmen och såna kan skada batterierna om de sitter i för länge.
Men de flesta laddare som säljs idag håller koll på både laddström och temperatur så det brukar inte vara någon fara att låta batterierna sitta kvar.

Hur snabbt NiMH batterier självurladdar varierar naturligtvis, men jag har för mig att de efter c:a en vecka kan sägas har förlorat halva skin kapacitet. Urladdningen är större i början och avtar med tiden. Så du har mycket att vinna på att låta batterierna sitta kvar i laddaren (under förutsättning att laddaren har en underhållsladdningsfunktion).

Ett annat problem med NiMH är att de blir dåliga med tiden, efter 200-300 laddningar har kapaciteten försämmrats påtagligt. Så för maximal kapacitet bör man byta sina batterier kanske en gång om året.

/Daniel

Några kommentarer till frågor i tråden:

Tömma ackumulatorer helt innan laddning.

Li-Ion behöver inte tömmas. Dom har, som någon påpekat, inget minne. Jag har haft Li-Ion-batterier i olika utrustningar i flera år och jag har alltid misshandlat batterierna utan att de har tagit skada. T ex bara laddat telefonen i bilen på väg till och från jobbet.

Li-Ion-batterier kan förstöras om de djupurladas.

Detta är sant men normalt ingen fara. När kameran eller telefonen talar om att batteriet behöver laddas så är det inte helt urladdat.
Det kan bli problem om man låter ett batteri som det är dax att ladda ligga en längre tid utan att laddas, då blir det ofta förstört. Ladda alltstå batteriet om det ska ligga oanvänt en stund.

Självurladdning.

Enligt vad jag har läst så är självurladdningen cirka 5% per månad för Li-Ion. Jag brukar försöka ladda batterierna minst en gång per halvår.

Låta batterierna sitta i laddaren.

Om kameran får ligga utan "huvudbatterier" sliter det på backupbatteriet som används för att behålla inställningarna. Jag har för mig att detta batteri inte utnyttjas när huvudbatterier är monterade. Backupbatteriet är ofta relativt krångligt att byta och kräver vanligtvis inlämning på verkstad.

---/Thomas

dano skrev:
Hur snabbt NiMH batterier självurladdar varierar naturligtvis, men jag har för mig att de efter c:a en vecka kan sägas har förlorat halva skin kapacitet. Urladdningen är större i början och avtar med tiden. Så du har mycket att vinna på att låta batterierna sitta kvar i laddaren (under förutsättning att laddaren har en underhållsladdningsfunktion).
Tack för svaret, Daniel!

Jag visste inte att det rörde sig om så pass korta tider för NiMH-batterier. Det förklarar en del. Bra att känna till.

Mvh.
Lasse C

Red5 skrev:
Tänkte bara tipsa om senaste generationen NIMH-batterier som har mycket lägre självurladdning, det finns från GP, Sanyo och Varta mfl.
Tack för tipset!
Jag behöver köpa nya batterier och har lite svårt att hitta i batteridjungeln, så jag behöver verkligen lite uppslag om var jag ska börja leta.

Har sökt en del i FS forum om vilka NiMH-batterier som är bra, men de flesta trådar jag hittat handlar om hur man hittar billiga piratbatterier. Jag är bara intresserad av att hitta bra batterier. Att de kostar lite mer kvittar.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar