dano skrev:
Det är Nickelmetallhydridbatterier (NiMH) som behöver underhållsladdning, då dessa annars laddar ur sig själva i ganska snabb takt.
Hej!
Tack för länken! Har inte läst än, men jag har haft en hel del batteriproblem, så lite samlad kunskap och samlade fakta sitter verkligen inte fel.
Det var intressant det du skrev att Ni-MH batterier behöver underhållsladdning. Det visste jag inte. Jag har för mig att det stod i manualen (på papperslappen) att man skulle ta ur batterierna ur laddaren när de var uppladdade. Batterier och laddare är av sammma fabrikat, köpta samtidigt.
Jag använder 4 st AA Ni-MH batterier 2500 mAh 1,2 V till min S3 IS. Jag tycker att de laddar ur sig väldigt snabbt när de ligger i kameraväskan, alltså som reservbatterier till de som sitter i kameran. Hur snabbt menar du att de brukar ladda ur sig när de tagits ur laddaren? Vissa av mina batterier kan vara praktiskt taget tomma efter att ha legat i kameraväskan bara en vecka eller mindre.
Nu har jag skäl att tro att vissa av mina batterier är dåliga eftersom det är så stor skillnad i prestanda (antal bilder de räcker till) mellan batterierna fast de är av samma märka, köpta ungefär samtidigt, men det skulle vara intressant att veta ungefär hur lång tid som kan anses rimligt.
Jag har precis nyligen övergått till att ha reservbatterierna sittande kvar i laddaren tills jag ska ut och fota nästa gång, och först då lägga dem i kameraväskan. Det är så nyligen att jag ännu inte hunnit testa om det fungerar bättre, men jag hoppas det.
Mvh.
Lasse C