Annons

Fråga multiexponering D300

Produkter
(logga in för att koppla)

LuCyphre

Aktiv medlem
Är det någon som testat multiexponering i syfte att utöka dynamik. D300 eller motsvarande kamera som har denna funktion.
Skulle man kunna tänka sig att 14-bits raw och ett antal exponeringar på "samma ruta", stativ osv skulle ge synbar färg/dynamik-förbättring.

Eller är multiexponering mer att se som det "vanliga" med spök/rörelse-effekten

Det däe blir nog svårt, eftersom kameran adderar bilderna helt enkelt. När man förr dubbelexponerade (med film) så var man tvungen att räkna ut den totala exponeringen och därefter kompensera så att den slutgiltiga exponeringstiden motsvarade den som en normalexponering skulle gett. Detta är inget som ändrats iom. den digitala tekniken. Det går alltså inte att överexponer en bild (exponera efter skuggorna) och därefter exponera efter högdagrarna (underexponera), eftersom då skulle högdagrarna ändå bli utfrätta.

gissade det..

.. men instruktionsboken för D300 ger svaret att dynamiken ökar...????
Jag blev liksom fundersam. Tack för ditt svar i vilket fall.

Med multiexponering väljer du det antal bilder som du vill skall ingå, 2-10, och sedan väljer du om varje bild skall exponeras fullt ut eller bara delvis, beroende av antal bilder. Väljer du fem exponeringar där var och en får 1/5 av full exponering så blir summan full exponering när de lagts samman i och av kameran. Med multiexponering sker sammanläggningen direkt av kameran

Ett annat alternativ är att jobba med bildöverlägg där man själv kan lägga samman flera RAW filer, i princip hur många som helst i flera steg, ex fem bilder. Lägga ihop bild 1 och 2 och skapa bild A, lääg därefter ihop bild A med bild 3 oc skapa bild B, därefter bild B med bild 4....och så vidare. Dock måste man tänka på att dra ner exponeringarna så att summan blir rätt.

Fördelen med bildöverlägg är att då sparas alla originalfilerna, detta sker inte i multiexponering.

Manualen sidan 186 resp sid 339 beskriver de olika metoderna.

Tack tommy

Skall testa lite själv, men vill göra det utomhus på nåt typiskt landskap, och, hrm vädret/ljuset är typ inte det bästa

LuCyphre skrev:
Är det någon som testat multiexponering i syfte att utöka dynamik. D300 eller motsvarande kamera som har denna funktion.
Skulle man kunna tänka sig att 14-bits raw och ett antal exponeringar på "samma ruta", stativ osv skulle ge synbar färg/dynamik-förbättring.

Eller är multiexponering mer att se som det "vanliga" med spök/rörelse-effekten

När D2X kom diskuterades det en del om det dynamiska omfånget ökade genom denna metod. Svaret är att sensorn har sitt begränsade DR men, liksom vid Active D-Lighting, komprimeras data samman så att bilden i många fall kan få ett bättre utseende med tex starkare kontrast.

Jag testade multiexponering flitigt med min D2X för ett par år sedan. På högre ISO-tal ger det ett betydligt bättre resultat ifråga om brus, färg och kontrast. Av någon anledning tycks även vitbalansen ändras något. Dessvärre går inte multiexponering att kombinera med bracketing men jag gjorde många experiment med detta manuellt dvs att ändra slutartid mellan exponeringarna. Det innebar såväl korrekt exponering som olika steg av både under- och överexponering. Nackdelen med metoden är att det är i stort sett omöjligt att genomföra handhållet och även vid användning av stativ finns risken att inte få perfekt passning mellan de olika exponeringarna.

D300 och D3 har betydligt bättre DR än D2X och jag har inte haft skäl att testa multiexponering med någon av dessa kameror. Däremot har jag använt bildöverlägg för att få bättre resultat på högre ISO med D3. Vitsen med detta är att varje exponering har en del slumpmässigt brus och om flera bilder adderas kan detta ge ett bättre färdigt resultat.

Se mer tex här

http://www.tawbaware.com/is_help/imgstack_help.htm

http://digital-photography-school.com/blog/stacking-images-shot-without-a-tripod/

http://ronfrazier.blogspot.com/2006/01/multiple-exposure-on-dslr-part-1.html

http://ronfrazier.blogspot.com/2006/02/multiple-exposure-on-dslr-part-2-merge.html

Senast ändrad:
D3 och 10 bilders multiexponering på ISO 25600

Här har jag tagit 10 likadana exponeringar som lagts samman i D3. Bilddata: ISO 25600, 14-24/2.8 på 16 mm, f8, 1/15 s, Auto WB. Ingen skärpning eller NR i kameran. Vinsten med multiexponering är relativt liten även på denna extrema känslighet. Bruset minskar visserligen radikalt men det blir ingen som helst vinst i högdagerområdet medan skuggor och mellantoner komprimeras så att det förra höjs ca 1/3 EV och det senare sänks i motsvarande grad. Möjligtvis skulle detta kunna ge utrymme för att exponeringen skulle kunna minskas 1/3 EV för att få lite bättre bevarade högdagrar. NEF-filerna är konverterade rakt av till jpg genom View NX. Ingen bildbehandling.

Vinsten, enligt ovan, med metoden, kontra nackdelarna (kräver stativ, fungerar inte vid rörliga eller förändrade motiv under exponeringstiden) är för små för att det skall vara värt besväret.

HDR-fotografering eller Imageblending är en annan sak där vinsten gentemot ansträngningen är bättre.

Ursprungsbilden - en exponering:

Bilagor

• bild2.jpg
    bild2.jpg
    63.2 KB · Visningar: 407
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar