Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga ang. val av motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

MrJAM

Aktiv medlem
Sitter och tittar på motljusskydd på Cyberphoto. Men hur fungerar dessa monteringsmässigt?

'Passar till Canon ET-64 II till EF 75-300 IS USM' (som exempel) står det på nån men stämmer det verkligen att det bara passar dessa två? Jag har ett EF 75-300 USM utan IS. Passar inte ovan exempel då?

Jag trodde, i min fantasi, att det räcker att tittar på kameramärket och diametern? Filter fungerar väl på detta sätt?

Tack på förhand.

Canons motljusskydd är skräddarsydda för respektive objektivmodell, du kan i princip inte använda motljusskyddet till någon annan modell. Skälet till detta är att motljusskydden inte skruvas i filtergängan utan sitter med bajonettfattning utanpå objektivtuben, bajonettfattningens diameter har ingen direkt relation till filtergängans diameter.

Till din 75-300 (om det är version III) heter motljusskyddet ET-60.

Aha! Tråkigt att det inte finns en mer generell regel för vad som passar vart. Nu är detta väl inget att hänga upp sig på kanske. Det kändes som om det fanns en mer generell och enkel väg att se vilket som passar vad.

Tackar för en närmare förklaring och hänvisning!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto