Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fråga ang objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

higgis

Aktiv medlem
Har en minolta 5D med ett sigma objektiv 18-50. Fundera på att köpa ett med lite mer zoom, ska man satsa på ett typ 28-200 eller ska man ha tex 70-300.
 
Du fâr ju mest zoom om du köper 28-200mm (7 ggr) och knappt nâgot mer alls om du köper 70-300mm (4,3 ggr), jämfört med de 2,8 ggr du har nu.
 
men jag kan zoma närmare med 70-300? hur stor vikt ska man lägga på sifrorna som bruka stå efter?
 
Ja det kan du. Vad menar du med siffrorna som står efter?

Om det är bländarvärden du menar så är det ju generellt ju lägre siffra desto bättre(?)/dyrare objektiv. Att kunna ha ett lågt bländarvärde är ju bra vid lite mer ljusfattiga förhållanden.
 
Jag är pricipiellt lite tveksam till superzoomar ( = >5ggr ). Försök i stället hitta två kortare som tillsamans ger Dig det omfång Du vill ha. På det sättet kan Du få hyfsad optiskt kvalitet och ljusstyrka.

Vill Du ha en superzoom så finns ju alltid Sigma 50-500 mm f/4-6.3 EX APO RF - 1,65 kilo - 9.990:- hos Hegetorns och Cyberphoto.
 
är nog bländarvärderna jag menar:) tänkte att genom att ha ett objektiv på 28-200 behöver man inte byta så ofta.
 
Vad tror ni om dessa? Vad kan dom vara värda?
Tamron 28-108mm f/4-5.6
Sigma 70-300mm f/4-5.6 DL MACRO SUPER
 
28-105 har du ingen nytta av om du har 18-50 och 70-300. Tror inte heller att det är bättre på något sätt än ditt 18-50.

70-300 DL har jag haft ett. Det var någorlunda hyfsat upp till 200, men inte bra på någon bländare vid 300. En tusing är det värt för att få känna på lite längre brännvidder. Vill minnas att jag fick ganska precis tusenlappen för mitt när jag sålde det.
 
Är det stor skilnad mellan tex. Minolta Objektiv Af 70-210 och ett Minolta 75-300? Finns det någon sida man kan se samma bild men tagen med olika objektiv vore skoj att se skilnaden /inzomningen mellan olika objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.