Annons

Fråga angående objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

FruC

Aktiv medlem
Har nyligen köpt en Canon Eos 300D.. och har en objektiv av märket sigma som visst ska passa.

Jag har fotat med objektivet på kvällen, men härom dagen när jag skulle fota i solljus så gick det inte...fick ett felmeddelande på displayen...

Det konstiga var att när jag gick innomhus så gick det bra att fota... är det någon som vet vad som kan vara problemet.

Objektivet är ett Sigma zoom 100-300 mm 1:4,5-6,7

Mvh//FruC
 
Hmmm kan bero på tveksam kompabilitet mellan objektiv ocxh kamerahus. Vissa Sigma-objektiv (äldre) kan ha problem med modernare kamerahus.
 
Jeppe skrev:
Hmmm kan bero på tveksam kompabilitet mellan objektiv ocxh kamerahus. Vissa Sigma-objektiv (äldre) kan ha problem med modernare kamerahus.

Oki så det kan vara en kompatibilitetsproblem

Tack för svaret, jag var ut och fotate nu.. och då funkade det utmärkt, kanske är det så att jag hade fel slutartid?!

Jag får väl ta och köpa mig en nytt objektiv..:)
 
Jag har också problem med ett gammalt Sigma-objektiv (70-210) till 300D. Det fungerar bara om man använder största bländaren. Kanske är det därför som Elin kan fota inomhus och i mörker?
 
viktor1623 skrev:
Jag har också problem med ett gammalt Sigma-objektiv (70-210) till 300D. Det fungerar bara om man använder största bländaren. Kanske är det därför som Elin kan fota inomhus och i mörker?

Idag kunde jag fota ute.. men så flyttade jag på mig, då gick det inte... och jag har kommit fram till att använder jag slutartiden på 125 och uppåt... då funkar det.. och jag får inte ändra bländaren får inte ändras alls... 5,6 endast.

Men jag tror som skrivet att det kan bero på att det inte är riktigt kompatibelt...

Måste köpa mig ett nytt..:)
 
Elin: Sigma brukar uppgradera objektiven gratis om möjligt för att de ska fungera till din kamera.

Sök på Zieger här på forumet så hittar du säkert något vettigt. Eller gå in på din närmaste Expert-butik och be dem skicka det för uppgradering.
 
SunKi skrev:
Elin: Sigma brukar uppgradera objektiven gratis om möjligt för att de ska fungera till din kamera.

Sök på Zieger här på forumet så hittar du säkert något vettigt. Eller gå in på din närmaste Expert-butik och be dem skicka det för uppgradering.

Tack! då ska jag göra det..:)
 
Tilläggas ska väl att Expert kan hjälpa dig för att de är generalagent för Sigma i Sverige.
 
FruC skrev:

Objektivet är ett Sigma zoom 100-300 mm 1:4,5-6,7

Hur gammalt är objektivet? Jag har använt ett likadant objektiv som jag tror är från mitten av 90-talet (tiden går ju så fort nuförtiden..) tillsammans med min D30 och det fungerade inte helt och hållet. Om jag inte använde största bländaren så hände det att objektivet fastnade i nerbländat läge efter en exponering - vilket gjorde att sökaren blev mörk och ljusmätningen fick fnatt (kameran trodde ju att objektivet var på full öppning). Märkligt nog kunde man få bländaren att öppna sig igen genom att zooma ut till 100mm läget, byta till manuell fokus och "halvtrycka" på exponeringsknappen - när ljusmätningen slog ifrån igen (efter runt 7s är det väl) så öppnades sig bländaren.

På full glugg fungerade det däremot utan problem, men det är ju inte särdeles skarpt då..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.