Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga angående långtidslagring av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Arrandir

Avslutat medlemskap
Hallå

Min dator börjar bli full på bilder. Jag har alla bilder dels lagrade på min stationära dator och sedan på min laptop. Men hårddisken på laptopen börjar nu bli full så jag funderar på att köpa en extern hårddisk.

Är en extern hårddisk det bästa sättet att långtidslagra bilder? Är det skillnad i kvalitet mellan en billig och dyr extern hårddisk? (förutom att en dyr oftast har större lagringsutrymme). Är en billig extern hårddisk mer benägen att krasha/sluta fungera?

Är det någon som har ett tipps på en relativt stor extern hårddisk som är pålitlig?
Hur ofta bör man byta ut den externa hårddisken mot en ny för att vara säker på att den gamla inte "rostar ihop"????

Hoppas någon kan tippsa mig...

Hallå

Min dator börjar bli full på bilder. Jag har alla bilder dels lagrade på min stationära dator och sedan på min laptop. Men hårddisken på laptopen börjar nu bli full så jag funderar på att köpa en extern hårddisk.

Är en extern hårddisk det bästa sättet att långtidslagra bilder? Är det skillnad i kvalitet mellan en billig och dyr extern hårddisk? (förutom att en dyr oftast har större lagringsutrymme). Är en billig extern hårddisk mer benägen att krasha/sluta fungera?

Är det någon som har ett tipps på en relativt stor extern hårddisk som är pålitlig?
Hur ofta bör man byta ut den externa hårddisken mot en ny för att vara säker på att den gamla inte "rostar ihop"????

Hoppas någon kan tippsa mig...
//Jakob

En hårddisk kan gå sönder när som helst, eller inte alls.

För arkivering kan en enkel lösning vara att lagra data på två kopior på två diskar, där den ena förvaras på annan plats. Regelbunden kontroll och utbyte av arkivmedia rekomenderas.

Det är svårt att säga vad som är "bäst", men externa USB-diskar är ett kostnadseffektivt sätt att långtidslagra.

Hur länge länge de håller i förhållande till prisnivån är också svårt att svara på, min erfarenhet är att priset inte är en avgörande faktor. Jag har råkat ut för dyra Maxtor-diskar som har kraschat efter ett år, och billigare märken som har hållt längre, och vice versa. Det verkar vara lite olika från serie till serie. Men en sak är säker, att de förr eller senare kraschar. :)

Jag har skaffat mig en Drobo, www.drobo.com, som jag tycker är helt underbart smidig. Den kostar dock en slant...
Fördelen där är redundansen, bilderna finns kvar om en disk kraschar. (Eller två, beroende på hur full Drobon är).

Vissa "Arkiv CD" har en hållbarhet, enl. tillverkaren, på upp till 300 år. En hårddisk har väl en garanti på ett år...
Enl. vissa ISOO-krav ska man ha ett avstånd på minst 1200 meter mellan original och säkerhetskopia. Vad som är säkra medier är inte lätt att säga. Ett tips är ju att kolla hos Riksantikvarieämbetet. Även Sveriges radio m fl har vissa system för lagring.
/Harald

Vissa "Arkiv CD" har en hållbarhet, enl. tillverkaren, på upp till 300 år. En hårddisk har väl en garanti på ett år...
Enl. vissa ISOO-krav ska man ha ett avstånd på minst 1200 meter mellan original och säkerhetskopia. Vad som är säkra medier är inte lätt att säga. Ett tips är ju att kolla hos Riksantikvarieämbetet. Även Sveriges radio m fl har vissa system för lagring.
/Harald

För privatpersoner är hårddisk kombinerat med DVD/Blu-ray det mest,förmodligen, effektiva. Tittar själv på backupprogram som kan hjälpa mig med sk inkrementell backup så att jag inte behöver hålla koll på vilka jag backat från "jobbdisk".

Där jag jobbar sparar vi AV material för forskning och då har vi en databandlösning med två kopior av våra arkivband i separata utrymmen. Våra "browsekopior" ligger på hårddisk för snabbacess men även backade på band.

Detta är kosnadseffektivt för oss men inte för vanliga privatpersoner.

Nu kommer också företag som erbjuder lagring på nätet vilket också kan bli intressant. Gäller bara att det finns ett bra avtal så att ens data inte försvinner om ett företag konkar.

Viktigt att tänka på gällande CD/DVD/Blu-ray som är brända att dessa ligger mörkt och i så jämn temperatur som möjligt. Hårddiskar ska inte stå stillastående "för länge" utan som en mekanisk burk måste den snurra lite då och då. Är knappast ett stort problem för digitalfotografen idag :)

Glöm inte heller att få de viktiga bilderna utskrivna som en backupp, för att inte glömma att det är trevligt att kunna ta fram och titta på.

Efter en lång tid med analoga medier som film och papper där man lärt sig att sträva efter kvalitet mediat så kan det vara en stor omställning till det digitala där kvalitet inte finns på samma sätt. Digitala bilder går ju att kopiera så att kopian är identisk med originalet. Så här gäller att kvantitet går före kvalitet. Dvs backup ska göras i så många exemplar som möjligt på så många fysiska platser som möjligt. Till den grad som man själv tycker det är värt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar