Annons

Fråga angående D300,ans vädertätning.

Produkter
(logga in för att koppla)

Lappis

Medlem
Tjenixen har precis införskaffat mig en D300 och va idag ute i blåsten o plåta lite men dom flesta bilderna blev rätt kassa pga av att jag inte riktigt fick någon ro i regnet, så har ni några bra tips samt är det någon som vet hur mycket en D300 klarar?
Jag fega ur vid lite dugg regn.

// Jocke
 
Tjenixen har precis införskaffat mig en D300 och va idag ute i blåsten o plåta lite men dom flesta bilderna blev rätt kassa pga av att jag inte riktigt fick någon ro i regnet, så har ni några bra tips samt är det någon som vet hur mycket en D300 klarar?
Jag fega ur vid lite dugg regn.

// Jocke

Men snälla Lappis.....om du inte är yrkesfotograf eller fått en alldeles speciell bildidé som du bara inte kan släppa......håll dig inne i regnet med din nya kamera. Vad skall du ränna runt i regnet och riskera din utrustning för. Jag har en vattentät klocka, men det skulle aldrig falla mig in att bada med den på ändå. Varför skulle jag göra det? Nej, håll dig inne i regnet och utforska blixten eller någonting i stället;-)
Mvh
JB
 
Tjenixen har precis införskaffat mig en D300 och va idag ute i blåsten o plåta lite men dom flesta bilderna blev rätt kassa pga av att jag inte riktigt fick någon ro i regnet, så har ni några bra tips samt är det någon som vet hur mycket en D300 klarar?
Jag fega ur vid lite dugg regn.

// Jocke


Har du tätat optik klarar den en hel del. Jag har blött ner men rejält med 17-55 f2.8 gluggen på. Men man vet ju aldrig....
 
Tjenixen har precis införskaffat mig en D300 och va idag ute i blåsten o plåta lite men dom flesta bilderna blev rätt kassa pga av att jag inte riktigt fick någon ro i regnet, så har ni några bra tips samt är det någon som vet hur mycket en D300 klarar?
Jag fega ur vid lite dugg regn.

// Jocke

Lätt duggregn en stund är nog OK men snö och hälleregn klarar den inte. Det vet jag vis av erfarenhet.Kostade en del att få ordning på kameran igen.
 
Har ett Nikon 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR på just nu.
Nu va det frågan om ett ganska lätt dugg regn annars hade jag inte gått ut alls =P Tack för alla svar tar o stannar inne i fortsättningen då tror jag =P

//Jocke
 
enligt mina erfarenheter så håller en "otätad" kamera helt okej i spöregn, jag har själv plåtat med en sony a100 flera ggr i spöregn i många minusgrader och tappat den i backen många ggr.

jag tror att d300 håller bra i regn, i alla fall i dugg. man kan ju inte bara fota i solsken heller!
 
enligt mina erfarenheter så håller en "otätad" kamera helt okej i spöregn, jag har själv plåtat med en sony a100 flera ggr i spöregn i många minusgrader och tappat den i backen många ggr.

jag tror att d300 håller bra i regn, i alla fall i dugg. man kan ju inte bara fota i solsken heller!

Att en otätad utrustning klarar spöregn flera gånger är enligt mig inget annat än tur. För att inte tala om "tapp i backen". . . .
 
Min D80 har också tålt mycket regn och snö. Klart du ska vara ute och fota i regnet. Man har väl saker för de ska användas, D300 är vädertätad så regn ska den klara.
 
Sätt kamera med optik i en plastpåse modell större, klip ett hål i bottens mitt stort nog att pressa ut gluggen ur. tejpa vid behov.

Man har kameran baksida och sökare fri genom plastpåsens vanliga öppning, påsen bör vara lite störra så att den sticker ut bakåt och skapar en "keps", den kan gå en bit över ditt huvud när du plåtar.

Obs! kolla skärmen och inställningar i upprätt läge (kameran).
 
Kan utgå från mina erfarenheter. Har fotat med mig d300a i snöstorm och nästintill spöregn ett flertal gånger utan några som helst problem. Se till att ha optik som pallar bara!

/Fabian
 
Lätt duggregn en stund är nog OK men snö och hälleregn klarar den inte. Det vet jag vis av erfarenhet.Kostade en del att få ordning på kameran igen.
Det där lät intressant -- det är ytterst sällan någon skriver här om att de drabbats av kameraproblem på grund av dåligt väder. Har du lust att berätta mer? Hur länge var du ute, hur dåligt väder? Vad hände med kameran, vad krävdes för att den skulle funka igen?
 
Det här är nog bland det värre jag utsatt min D300 för. Inga problem alls. Man bör naturligtvis ha ett vädertätat objektiv samt undvika att öppna luckor, byta minneskort mm...
 

Bilagor

  • d300snowfs.jpg
    d300snowfs.jpg
    37.1 KB · Visningar: 327
  • 70-200snowfs.jpg
    70-200snowfs.jpg
    26.8 KB · Visningar: 325
Det här är nog bland det värre jag utsatt min D300 för. Inga problem alls. Man bör naturligtvis ha ett vädertätat objektiv samt undvika att öppna luckor, byta minneskort mm...

Kan inte annat än att instämma med ovan, har haft både D300 & D700 ute i regn å snöstorm, ena i handen andra på axeln, inga problem efteråt - funkar hur bra som helst!

Ramlade när vi var ute i julas i en stor snöhög, skakade av kameran, efteråt var det inga problem!

Prylarna håller för ganska mycket! D300 säljs som semiproffs kamera och skall tåla att vara ute och jobba!

Rock on!
 
300 har ett litet minus, den är ej vädertätad i blixten, enligt en Nikon demo kille som jag har varit i kontakt med. så jag hade nog kollat på film den dagen som det regnar....tar aldrig ut min D90 när det duggregnar, vill inte utsätta min kamera för sådant.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.