Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga angående blixt...

Produkter
(logga in för att koppla)

T_M

Aktiv medlem
Hej på er,

Har gått och funderat på att köpa en eos300d men undrar nu ifall jag kan använda min gamla blixt sigma EF-500st som jag har till den analoga 300:an eller blir det att köpa en ny?

tack på förhand.

Det borde gå fint, själv använder jag en gammal Sunpak från 80-talet till min 300D. Men det är manuellt läge och lite erfarenheter av både kameran och blixten som gäller då, men visst går det.

sök på "430 ez" så får du svar i forumet.
Vill du ha hel auto så köp en EX , kan du jabba man. me blixt så e de en billig lösning.
Och dessutom träffsäker

Jag har också en Canon 300d, och vill även jag köpa blixt till den. Har kollat på Sigma blixtar och vet att den som är till den digitala kameran kostar ca 3000 kr, och den till den analoga ca 1500 kr. Vad är det som skilljer dessa åt? Går det att köra med den som är till den analoga på 300d:en? Det skiljer ju ganska så mycket i pris.

Modellnumret skilljer sig med DG för dom som klarar Canons digitala systemkameror. Vet inte hur mycket som skiljer, men tydligen var det något i icke DG modellerna som inte fungerade så Sigma behövde släppa en ny serie.

T_M skrev:
Hej på er,

Har gått och funderat på att köpa en eos300d men undrar nu ifall jag kan använda min gamla blixt sigma EF-500st som jag har till den analoga 300:an eller blir det att köpa en ny?

tack på förhand.

Den kommer inte att lösa ut annat än när den körs manuellt. Har för mig att den kan ställas i 1/1 eller 1/16 av effekten. För att blixten ska fungera med automatisk blixljusmätning för Canons digitala hus behöver den ha tillägget "DG" i namnet. Jag provade en "Sigma EF-500 ST" och fick precis detta scenario.

De digitala kamerorna har E-TTL som metod att mäta blixljuset. Blixtar som fungerar från Sigma är "Sigma EF-500 DG Super" och "Sigma EF-500 DG ST". Det har kommit uppdaterade versioner av denna blixtserie, vilka rimligtvis även de bör fungera.

De digital anpassade "DG" blixtarna fungerar även väl på de filmbaserade EOS-kamerorna.

tack för er hjälp...

Då blir det till att köpa blixt oxå, men men vissa smällar får man ju räkna med.

Men tur att objektiven fungerar på båda.

tack ännu en gång för hjälpen.

ANNONS