Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Främmande" gluggar på Canon 60D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andy L

Medlem
Jag har försökt lista ut om man kan använda diverse gamla objektiv på min 60D med olika adaptrar och får en massa upplysningar som är i konflikt med varandra. F n är jag intresserad av att skaffa ett objektiv med Pentax K-fattning men då sägs det att spegeln i 60D:n kan gå sönder p g a pigg på objektivet. På Ebay varnar de i adapterannonserna för vissa Canon-modeller, typ 7D och 5D, ej 60D:n men den är väl i samma familj?

Jag blir förvirrad för i andra annonser har man på liknande sätt varnat för samma modeller när man vill köpa en FD->EOS-adapter, men vad jag har förstått ska det gå alldeles utmärkt att köra gamla Canon FD-gluggar på min 60D, eller???

Än så länge har jag bara en M42-adapter och 4st sådana objektiv och här är det inga problem. Någon som en gång för alla kan reda ut vilka objektivfattningar man kan använda med adapter till 60D:n? Nikon-gluggar vore ju kul att kunna använda...

Nikonlinser

Hej igen! Jag använder Nikkor 1,2/50mm och 1,8/105mm utan problem på Canon APS sensorkameror. Adaptrar finns då och då på Tradera. Köp i så fall med AF-confirm. EOS är fantastiskt för att man bl a kan använda massor av olika linsfabrikat med adaptrar som saknar linser, och därmed degraderar bildkvaliteten. Tyvärr gäller det inte Canons FD optik. Dt finns dock firmor som gör om fattningen på dessa till EOS. Googla och du finner vilka som gör det. FD optiken fungerar med micro 4/3. Använder 1,2L/50mm, 1,2L/85mm, 2,0/100mm, 3,5/50mm macro, 4,0/100mm macro m fl. FD optiken är billig att köpa begagnad. Mvh.

Tack!

Tack Anders. Listan är till stor hjälp men väcker även lite oro då jag ser att t o m vissa M42-gluggar kan skada kameran om man inte ser upp. Naiv som jag är trodde jag alla M42-gluggar var gröna.

Jag märker att Asahi-linsen jag var intresserad av måste modifieras för att kunna monteras på min kamera: "remove back ring and aperture lever" och är därmed inget för mig då jag har en tendens att förgöra saker när jag meckar.

Angående FD-optiken menar du alltså att dessa INTE går att använda med adapter på min 60D? Är det problem med piggen mot spegeln i kameran alltså? Jag har ju sett att det finns FD och FL till EF och EOS-adaptrar att köpa typ denna: http://viewitem.eim.ebay.se/Canon-F...-EOS-Adapter-Focus-Infinity/120661143349/item Påstås ska kunna funka även med en 7D och det är väl samma format som 60D:n?

Ursäkta alla frågor men jag är ett blåbär i sammanhanget och alla förkortningar och all motsägelsefull information rör verkligen till det för mig.

Fler tips på listor med kompatibla (även nyare) objektiv mottas med glädje.

---
Jag har ju sett att det finns FD och FL till EF och EOS-adaptrar att köpa typ denna: http://viewitem.eim.ebay.se/Canon-F...-EOS-Adapter-Focus-Infinity/120661143349/item Påstås ska kunna funka även med en 7D och det är väl samma format som 60D:n?
---
Visst, denna adapter funkar i och för sig till alla EOS-kamerorna, och det går att fokusera ända till oändligt. Dock åstadkommes detta genom en lins, vilken kraftigt degraderar bildkvaliteten. Dessa billiga linsadaptrar är således detsamma som pengar rätt i sjön - dvs de blir i själva verket extremt dyra!

---
FD optiken fungerar med micro 4/3.
---
Riktigt. Men inte bara FD-objektiv - det finns adaptrar också för väldigt många andra objektivfabrikat till Micro 4/3-kamerorna (utan kvalitetsförstörande linselement).

Nu vet jag inte ifall detta är av intresse för trådskaparen, men i så fall bör man väl också tillägga att praktiskt taget alla objektiv som någonsin tillverkats passar till de spegellösa NEX mikrosystemkamerorna - inklusive alla som är direkt gjorda för Micro 4/3-systemet (men inte tvärtom).

Visst, denna adapter funkar i och för sig till alla EOS-kamerorna, och det går att fokusera ända till oändligt. Dock åstadkommes detta genom en lins, vilken kraftigt degraderar bildkvaliteten. Dessa billiga linsadaptrar är således detsamma som pengar rätt i sjön - dvs de blir i själva verket extremt dyra!

Okej tack Gunnar. Jag har även sett adaptrar utan glas som då givetvis ser mycket simplare ut. Finns det någon hake även med dessa?

Japp. Flertalet objektiv kan bara fokusera i närområdet med en adapter utan lins. Med M42-objektiv däremot så går det dock att fokusera ända till oändligt med en oglasad adapter, eftersom denna fattning har ett större registeravstånd än EOS-fattningen.

Hur man än vänder sig så har man ändan bak, som bekant. :)

C'est la vie...

OK, thanx Gunnar. Då lägger jag ned FD-projektet eftersom jag är en bekväm jävel som vill att det funkar direkt. Tack ändå till Anders för modifieringstipset.

Vid närmare eftertanke kanske jag ställer dörren på glänt till FD-världen eftersom det kan vara schyst med superkort skärpedjup om man skulle snubbla över nån billig glugg. Till det behöver man ju inte oändligt fokus. Hoppas det inte är några problem med det också. ;-)

fixa så att man kan justera bländaren utan att huset trycker på pinnen är tokenkelt och torde inte vara några problem även om man inte är så händig. Det gäller bara att på ett eller annat sätt låsa piggen i intryckt läge så att m42 optiken tror att kameran bländar ner och därmed ger dig kontroll över bländaren direkt.

På ett helios 44 kan man göra ungefär såhär
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/3965996968/in/set-72157622480413548/

Det är simpelt för det mesta och det finns även m42 adaptrar som trycker in pinnen åt dig.

Hur fungerar det?

Riktigt. Men inte bara FD-objektiv - det finns adaptrar också för väldigt många andra objektivfabrikat till Micro 4/3-kamerorna (utan kvalitetsförstörande linselement).

Nu vet jag inte ifall detta är av intresse för trådskaparen, men i så fall bör man väl också tillägga att praktiskt taget alla objektiv som någonsin tillverkats passar till de spegellösa NEX mikrosystemkamerorna - inklusive alla som är direkt gjorda för Micro 4/3-systemet (men inte tvärtom).

Hur fungerar NEX med andra linsfabrikat? Det vore kul att få veta. För mig fungerar Canons FD-optik perfekt med adapter, låt vara med manuell fokus. Fungerar micro 4/3 objektiven på NEX?

Nikon/Nikkor-gluggar?

Här kan jag ju också specifikt fråga om alla Nikon/Nikkor-objektiv går att använda på min Canon 60D om jag skaffar en Nikon-adapter. Jag har nämligen sett att det ska finnas just en sån adapter. Man kan ju då undra om dessa adaptrar också är skräp som likt FD-adaptern med lins försämrar bildkvaliteten eller om det är andra jobbiga hinder. Någon som har koll?

Det som är problemet med FD är att Canon konstruerade en fattning och objektivserie med ovanligt kort registeravstånd, när de gjorde FD serien. Det innebär att objektivet ska sitta ovanligt nära filmen/sensorn. Därför finns det inte plats till objektivet på de flesta av dagens kameror. De har sin bajonett för långt ut. Då kan du heller inte fokusera på oändligt, utan att adaptern fungerar som en korrigerande telekonverter.

Men Nikon kunde/ville inte göra sin F-fattning så objektiven kom så nära filmen, och därför finns det plats att lägga en adapter mellan kamera och objektiv, och man kan ändå fokusera på oändligt. Det är istället så att man måste ha en ring emellan, för att fokuseringen ska stämma.

Det är istället så att man måste ha en ring emellan, för att fokuseringen ska stämma.

Intressant beträffande FD-problemet. Det skapar i alla fall en pedagogisk bild i min trötta hjärna så tack för det.

Ang. ringen jag citerar här, menar du att man måste ha en extra ring förutom en Nikon->EOS-adapter? Hoppades det skulle räcka med typ en sån här: http://viewitem.eim.ebay.se/Nikon-Lens-to-Canon-EOS-Camera-Adapter/230572809391/item

Ang. ringen jag citerar här, menar du att man måste ha en extra ring förutom en Nikon->EOS-adapter?

Nej, du måste inte ha någon extra ring. Tjockleken på själva adaptern är avpassad för att du skall få rätt avstånd.

För rätt avstånd för respektive system se den här listan: http://m43photo.blogspot.com/2010/04/register-distance.html

För att det skall gå att göra en adapter utan glas måste avståndet vara längre än kamerahusets eget avstånd, för Canonhus (44 mm) betyder det att du kan montera adaptrar för objektiv avsedda för ett avstånd som är lite drygt 1 mm längre (eg. Pentax-K med ett avstånd på 45,46 mm fungerar).

Nikon-objektiv

Okej, vad jag förstått hittills finns det minst två olika adapters för Nikon-gluggar: F och den mycket dyrare G (för nyare Nikon-objektiv antar jag). Då borde ju F vara för de gamla objektiven, eller? Blä, vilken djungel.

Okej, vad jag förstått hittills finns det minst två olika adapters för Nikon-gluggar: F och den mycket dyrare G (för nyare Nikon-objektiv antar jag). Då borde ju F vara för de gamla objektiven, eller? Blä, vilken djungel.

Det är korrekt att det finns speciella adaptrar för de Nikonobjektiv som saknar bländarring, på Nikonspråk är dessa objektiv märkta med ett G. Men oavsett om objektivet har bländarring eller inte är de alla Nikon F-objektiv, F i det här fallet är beteckningen för själva objektivfästet (och inte en egenskap hos objektivet).

Om du väljer en vanlig Nikon till Canonadapter kan du använda den med alla Nikons F-objektiv (även de som är märkta med ett G och som saknar bländarring), men då det inte finns någon elektronisk koppling för bländaren måste objektivet ha en mekanisk bländarring för att kunna användas fullt ut.

Fast rent allmänt är poängen med adaptrar att använda lite äldre objektiv avsedda för helmekaniska kameror, om du börjar fundera på moderna Nikonobjektiv utan bländarring är du fel ute (då är det bättre att du leta efter motsvarande Canonobjektiv från början).

Men oroa dig inte, djungeln blir mycket värre längre fram...

Härligt Sara att du plockar fram en machete i denna djungel och börjar hugga bort de första snåren i alla fall. Ja, det kanske inte är den bästa idén att börja jaga nyare Nikon-gluggar men jag vill ändå få koll på vad som gäller så man kan hugga direkt om nåt bra tillfälle skulle dyka upp. Så F-fästet används alltså fortfarande för objektiv till Nikon? Läste nånstans att det introducerades 1959 och var still going strong, men trodde att det bara var många som använde gamla gluggar förutom nyare. Men även om nya gluggar har F-fäste finns det säkert andra falluckor, som t ex bländarringen eller typ DX-modeller som bara är till APS-C-kameror, vilket inte är nåt ptoblem med min Canon 60D.

Har nu sett att det även finns ett S-fäste till Nikon. Stön... Ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man vet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar