Annons

Fotta insekter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Jag har en Canon 1000D och jag e nöjd med den fast att den inte e så jätte avanserad) Till den har jag ett Tamron 70-300mm (macro) Och massa andra saker..

Men nu e frågan,
Hur kan jag fotografera insekter som t ex trollsländor? e det något man ska tänka på? (kanske lite konstig fråga men mina blir oftast inte så jätte bra och dom flygande djuren sticker alltid!!)

Nu vill jag veta om det finns lite hemliga tipps bland er natur fotografer??

e bara 14 år och har fottat sedan, ca. 9 års ålder. men harbara hafft en systemkamera i 1,5 år eller något, så kan inte lika mycket som många andra.

Vill veta nya saker innom fotografering.. de är det som gör allt så spännande ;)

Tack på förhand

Frida.
 
Sök

Jag rekommenderar dig att använda sökfunktionen här på fotosidan när det gäller det här ämnet.

Imponerande att du har detta intresse redan vid så tidig ålder, keep going!
 
Hej!

En sak som hjälper till mycket när du ska fota olika djur är att titta på dem och lära dig vad de gör.

Tar man trollsländor (och en hel drös andra insekter) kan de vara svåra att närma sig när det är varmt. Om du däremot går ut tidigt på morgonen när djuren fortfarande är kalla efter natten kan du mycket enklare komma nära sittande djur (samtidigt som du dessutom får ett mycket behagligare ljus att fotografera i!). Där är trixet att hitta djuren! Men letar du kring våtmarker så bör du kunna hitta vilande trollsländor.

Vill du fota trollsländor i flykten är det "enklast" om du inriktar dig på arter som patrullerar ett område. Dessa flyger ibland samma sträcka om och om igen. Lär du dig en individs rutin kan det bli enklare att förutsäga var och hur den flyger. Då kan du sätta dig på en plats och vänta till sländan kommer precis där du vill att den ska komma (nu har du också valt en plats som ger en fin bakgrund och komposition). Ha gärna manuell fokus inställd och tryck på knappen när sländan är på rätt ställe.

Annars kan du självklart försöka använda autofokus och "jaga" flygande trollsländor och hoppas att de stannar upp ibland så du hinner med. Men den här metoden brukar resultera i hiskeligt många försök och väldigt få skarpa bilder...

Men en viktig poäng är att lära dig vad de gör och hur de flyger. Om du är intresserad av just trollsländor rekommenderar jag den lilla fältboken "Trollsländor i Sverige - en fälthandbok" utgiven av länsstyrelsen i Sörmland!

Lycka till!
/Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.