Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoväska som handbagage

Produkter
(logga in för att koppla)

tinaskiold

Ny medlem
Hej!

Jag ska i vår åka på examensjobb till Chicago i fem veckor. Mitt problem är att jag inte riktigt vet hur jag ska få med mig min utrustning, som är ganska stor, som handbagage. Jag vill inte checka in det.
Just nu har jag en fotoryggsäck som jag gillar, men vet inte om den kommer gå igenom. Det blir ganska tungt dessutom.

Hur brukar ni resa? Jag kommer resa med så lite packning som möjligt så väskan jag har som handbagage ska vara något som jag kan använda då jag förflyttar mig i Chicago också.

Tacksam för tips!

Ett objektiv i jackfickan, ett i benfickan, kameran och fastsatt objektiv i väskan. Två par byxor på sig. Två T-shirtar osv.
Vilket flygbolag åker du med?

Think Thank Airport Antidote V2.0 går in som handbagage utan problem och där får jag med mig två kamerahus ink grepp, 35mm, 50mm, 85mm, 70-200mm, en speedlight och en Macbook Pro med massa sladdar och ett par SSD-diskar och så klart en hög med småprylar. Dvs, det blir en del prylar, oftast kollar de inte vikten på väskan.

men vet inte om den kommer gå igenom. Det blir ganska tungt dessutom.

Alla bolag har olika mått. Kolla på dina resehandlingar eller med resebyrån. Ju lägre biljettpris desto mindre väska. Ungefär.

Vikten löser du enkelt genom att ha en liten plan över vilka prylar du snabbt kan riva ur väskan och hänga över axlarna när du går ombord på planet. Bärbar dator får man tex ha under armen. Kamera med tungt objektiv går också bra att ha löst.

Problemet brukar inte vara att väskan är för stor eller för tung, utan att man får svårt att trycka in den i bagagehyllan eller att den inte får plats under sätet.

Think Tank

Var själv i USA tidigare i år (Södra Kalifornien), och hade med mig en hel del fotoustrustning.
För den som vill ha en stor väska, som fungerar på alla internationella flyg.
Så är Think Tank Airport Internationall 2.0 ett mycket bra alternativ.
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/802132980/think-tank-v228ska-airport-international-2-0
Godkänd för alla internationella flyg.
Samtidigt som den har bra säkerhetsfunktioner.

Kan tillägga att jag efter en del research flög med Brittish Airways, mest av allt för deras generösa regler för ombordbagage.

Men, viktigt att komma ihåg, är att på vissa nationella flyg kan det vara rätt hårda regler på ombordbagage. Så kolla vad som gäller ifall du ska göra någon transfer på resan.

Viktigt att även kolla att alla delar av flygsträckan har samma viktregler - även trots att det är samma bolag.
Dottern flög från Hong Kong till slutdestination i Europa via London.
Från Hong Kong till London var godkänd vikt 30 kg.
Från London till slutdestination var godkänd vikt 20 kg!!!!!
Samma bolag hela vägen - Virgin. Kul - not. Fick betala överviktstillägg - muntert :-((

Samma bolag hela vägen - Virgin. Kul - not. Fick betala överviktstillägg - muntert :-((

Det låter väldigt märkligt, så ska det inte fungera om båda sträckorna är på samma biljett. När jag t ex flyger till Johannesburg gäller givetvis de generösa bagageregler som Turkish tillämpar även på SAS-flyget mellan Stockholm och Istanbul.

Viktigt att även kolla att alla delar av flygsträckan har samma viktregler - även trots att det är samma bolag.
Dottern flög från Hong Kong till slutdestination i Europa via London.
Från Hong Kong till London var godkänd vikt 30 kg.
Från London till slutdestination var godkänd vikt 20 kg!!!!!

Förmodligen flygit med Virgin Atlantic till London som endast flyger långflyg medans inom Europa något bolag som heter mer än Virgin, vilka är inom samma familj men verkar helt oberoende av varandra.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Om jag inte minns alldeles fel så har United ingen specifik viktgräns på handbagage utan kravet är bara att man ska kunna lyfta upp väskan själv på hyllan. Så det kanske kan vara idé att flyga med dem? Sedan brukar man ju ofta få ha med en extra liten väska för exempelvis liten laptop.
När jag reser själv så har jag en Adventure Icebreaker strl M (ryggsäck) och får plats med det jag behöver. Sist hade jag kamerahus med 70-200mm, fisheye, 10-20mm, 16-80mm, 50mm, många filter och olika tillbehör, laddare etc., datamus, datasladd, laptop modell mindre och lite andra småsaker. Hade nog kunnat knö ner ett objektiv eller en blixt till. Vägde 10 kg. (Stativet checkades in, men det fick jag gratis så det är ingen katastrof om det försvinner. Vågar inte ta med "fina" stativet.) På alla långflygningar har ryggsäcken lätt fått plats, men kan bli trångt på mindre plan.
Flög med Delta i höstas och där fick alla som hade större handbagage (mitt räknades inte som det) lämna det ifrån sig vid ombordstigning för förvaring på speciellt ställe. Det kan ju vara bra att tänka på om man inte vill lämna ifrån sig sin väska.

Sedan är det långt ifrån regel att handbagage vägs. Jag har märkt att är väskan stor eller om man verkar betyngad av den ökar risken att den vägs. Så en väska som är uppenbart mindre än maxstorleken samt att man vid incheckningsögonblicket inte verkar påverkad det minsta av tyngden minskar risken att den överhuvudtaget vägs.

Hej!

...

Hur brukar ni resa? Jag kommer resa med så lite packning som möjligt så väskan jag har som handbagage ska vara något som jag kan använda då jag förflyttar mig i Chicago också.

Tacksam för tips!

Jag inredde en vanlig kabinväska (sådan där med hjul och utdragbart handtag) när jag skulle till Östafrika med min fotoutrustning. Funkade jättebra att ha med som handbagage och för resten av resan också.

Jag skar upp ett (eller två) gamla liggunderlag och limmade ihop med smältlim. Sedan gick det åt en del silvertejp också. Lämpligt tajt runt kamerorna+objektiv och de ligger säkert. Jag hade dessutom ett extra varv av liggunderlag runt om. Hela insatsen går att plocka ut och simsalabim så är det en vanlig kabinväska igen.

/Roger

Bilagor

• Kameraväska170613.jpg
    Kameraväska170613.jpg
    483.5 KB · Visningar: 114
Om jag inte minns alldeles fel så har United ingen specifik viktgräns på handbagage utan kravet är bara att man ska kunna lyfta upp väskan själv på hyllan. Så det kanske kan vara idé att flyga med dem? Sedan brukar man ju ofta få ha med en extra liten väska för exempelvis liten laptop.

Flög med Delta i höstas och där fick alla som hade större handbagage (mitt räknades inte som det) lämna det ifrån sig vid ombordstigning för förvaring på speciellt ställe. Det kan ju vara bra att tänka på om man inte vill lämna ifrån sig sin väska.

Det har de faktiskt. 75kg, som i så fall skall placeras i en stol enligt http://www.united.com/web/en-US/content/travel/baggage/seat.aspx, gäller främst musikinstrument (http://www.youtube.com/watch?v=5YGc4zOqozo :)) eller annat bagage som är för ömtåligt för pollettering. Bagagehyllorna i de flesta större flygplanen klarar 32kg, det har stått på fpl-hyllor jag stött på. Man blir nog inte poppis om man lägger beslag på ett helt hyllfack. Men som du antyder, USA-bolag brukar vara generösa, speciellt på inrikesflygningar.

Var försiktig med klister/tejp & kallskum

Många plaster, plastskum och klister/tejp avger gaser som kan ge beläggningar på objektivlinser. Det finns skrivet om bl a i "gör det själv" trådar för väskor här på FS. Förmodligen inget jätteproblem under kortare tid, men vid längre förvaring i sådana väskor kan man ha otur. Onödigt att chansa. Vet inte vad som gäller just liggunderlag, men silvertejp skulle jag absolut undvika.

FWIW; När jag åkt med de stora flygbolagen till exempelvis Afrika och Nordamerika, samt Norwegian till Spanien, har det aldrig varit några problem att ha en hyfsat stor ryggsäck, plus en fotoväska av typ Thinktank Retrospective 5/7 som handbagage. Ryan Air åker jag inte med, längre,så de är inga problem.

Måste också få säga att den pimpade kabinväskan var läcker!

Tack för svar!

Tack för alla svar!

Jag ska flyga med SAS och kommer inte behöva byta flyg under resan. Det känns som att min kameraryggsäck kan fungera, möjligtvis att jag får plocka ut dator och kamerahus och ha under armen. Jag ska kolla upp SAS relger för handbagage!

Skilnad på storleks och vikt-regler.

Glömde ett par saker i tidigare inlägg.
(Lite för stressad).

Ska man flyga med kamerautrustning, så är även vikten av viss betydelse.
På denna punkt skiljer sig reglerna riktigt rejält mellan olika bolag.

Generellt, när det gäller resor till USA. Så har Brittish Airways klart bästa regler för ombordbagage.
Förutom att du får ha en väska (ex den jag länkat till i tidigare inlägg). Så får du även ha en datorväska med dig.
De bryr sig inte heller om vad väskan som du lägger i "väskhyllan" väger, så länge du orkar lyfta dit den själv.

Detta gjorde för min del, att BA blev billigast, och snabbast på samma gång.
(Göteborg --> London --> Los Angeles).
Eftersom jag inte behövde betala några extraavgifter pga kameraväskans tyngd.

Jag har aldrig någonsin råkat ut för att de velat väga, men det har väl även med säkerhet och hyllornas hållbarhet osv att göra? Hur fungerar sådant i praktiken, antar att de räknar med en viss övervikt när de gör sina kalkyler?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar