Det är möjligt att det finns en övervikt av det du beskriver, men du går för långt när du skriver "alltid", dessutom med versaler. Jag fotograferar mycket mode/stickat, alltså påklätt, och arbetar med amatörmodeller och wannabe proffs, till en del förstås av ekonomiska skäl, men minst lika mycket för att jag vill slippa "modellutseenden". Jag håller mig till ett antal principer som jag tycker är viktiga.
Naturligtvis måste en modell ha ett tilltalande utseende, men det har inte med ålder eller kroppsform att göra. Jag får massor av intresseanmälningar från trådsmala tonårstjejer med modelldrömmar. Mycket få av dem kommer längre än möjligen till en provfotografering. Mitt viktigaste kriterium är att det ska synas i modellens ögon att "det är någon hemma". Alla tendenser till munplutande eller annat poserande på ett sätt som modellen möjligen uppfattar som "förföriskt" motarbetar jag aktivt. Jag brukar ofta berätta för modellerna att (jag tycker att) halvöppen mun på bild får människor (både män och kvinnor) att se korkade ut, och påminner i min regi antingen om sluten mun, eller provocerar fram ett alldeles naturligt brett leende som går upp i ögonen. Är de kriterierna uppfyllda behöver ett huvud lite på sned inte signalera förförelse utan tvärtom ge intrycket att betraktaren kommer in i ett aktivt skeende, inte en modellfotosession, och det är något jag så gott som alltid använder som en del av min regi. Och det finns inget som säger att en romantisk karaktär i bilden behöver ha en komponent av erotisk laddning. Om bilder med lolitavibbar ändå slinker med åker dom ut i första utsorteringen.
Resultatet av mina principer kan online enklast ses i t.ex.
https://elsebethlavold.wordpress.com/, där alla modellbilder kommer från mina kameror. Tilläggas kan att jag alltid behandlar mina modeller med respekt, vänder t.ex. ryggen till under klädbyten och försöker att alltid skapa en avspänd atmosfär. Jag söker aldrig fysisk närhet, ändå blir jag så gott som undantagsvis blir omkramad av mina kvinnliga modeller när vi plockar ihop, på modellens initiativ. Och jag är född väl före 1970, vilket möjligen kan antyda att gubbsjuka inte har ett självklart samband med biologisk ålder. Kvinnosyn är ett aktivt ställningstagande.