Annons

Fotoutrustning till studentkår

Produkter
(logga in för att koppla)

annie.roos

Ny medlem
Hej!

Jag behöver tips på utrustning :) Min studentkår ska köpa in kamerautrustning och jag som är lite fotointresserad har fått i uppgift att ge förslag på inköp. Men jag har svårt att riktigt få till det.

Det är inga flödet av pengar så vi tror vi ska köpa viss utrustning begagnat, t ex via Scandinavian photos. Så jag har funderat på om vi ska köpa en begagnad D90, den ligger bra i pris och tekniken funkar nog bra för våra behov. Sen tror jag ett normalzoom och ett fast objektiv behövs. Sen ska det bli en blixt också. Det som framförallt ska fotas med kameran är porträtt (stativ finns), vimmelbilder och miljöbilder till t ex hemsidan.

Så min fråga är, vad skulle ni rekommendera? Tänker jag rätt med en D90 och passar de två olika objektiven våra behov? Och vilka modeller?

Tack på förhand!

Mitt råd:
Köp en billig systemare av senaste snitt, då får man senaste sensortekniken.
Med ett 18-105 eller 18-135, då täcker man alla brännvidder på en gg.
Ett fast ljusstarkt objektiv av typen lätt vidvinkel typ ngnstans runt 24-35/1,8, för att anvånda när det är mörkt.
En separat blixt, köper man den näst dyraste blixten så brukar man få alla finesser men inte all effekt men effekten brukar inte vara problem.

märke? tja det är inte så viktigt men:
JAG hade valt mellan Canon o Nikon.
Skall ni filma så hade jag utan tvekan valt en Canon, helst med den nya STM-motorn.

O är film viktigt så hade jag utan tvekan valt en kamera MED ljudingång. Visst då kan det vara så att man inte kan välja det billigaste huset men ljud ÄR viktigt när det gäller film.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar