Annons

Fotoutbildning i Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Jag har lite funderingar på att jag kanske borde gå nån utbildning för att få arslet ur vagnen, så att säga.

Tycker själv att jag har bra baskunskaper. Skulle inte kännas jättegivande att börja lära sig om vad bländare, slutartid osv gör för en exponering. Har mycket att lära mig om ljussättning i studio t.ex, men inte när det gäller grundläggande om kvalitet av ljus, hur man sätter på en blixt och justerar exponering osv där heller.
Bildkomposition har jag oxå rätt bra koll på, rent teoretiskt, men där blir väl ingen av oss nånsin fullärd i vårt personliga sökande.
Därför har jag även funderat på att en "mentor", ett extraknäck som assistent hos nån fotograf man beundrar, kanske vore mer givande och kostnadseffektivt? Skulle kunna tänka mig att assistera gratis om det vore givande utvecklingsmässigt t.o.m.

Jag är mycket för att man ska gå efter sin konstnärliga brinnande ådra och utvecklas efter sitt eget bildseende, o andra sidan börjar jag inse att man inte kommer nånstans kommersiellt genom att ha femtielva olika typer av bilder i galleriet på fotosidan.se. Natur, några fåglar, nån studiobild, lite macro, husdjur osv. Fotografiskt brett kunnande i all ära, men mitt album här blir väl närmare schizofrent snart. =)

Eller jag kanske överskattar min egen grundförmåga, orealistiskt.. välkomnar alla tips för att få lite inspiration och klarare syn på vad som vore produktivt.

Småkurser känns inte jätteaktuellt, men nån kanske har nån superkurs att rekommendera?
En längre mer gedigen lite mer avancerad utbildning på kanske 1-2 år känns mer givande, med duktiga erfarna lärare som kan hjälpa till att peka i en bra riktning när man börjar sväva iväg vore nog bättre kanske.

Nån som har erfarenhet av att jobba hos nån duktig framgångsrik fotograf som assistent och har nån historia att dela med sig av?

Kollade lite på kulturamas Högre Fotografisk Utbildning, den verkar lite väl "konstnärligt" inriktad. Jag märker att jag drar mig mer och mer åt porträtt, inte fashion ännu men det är inte omöjligt att jag hamnar där i mitt intresse. Det vore ju dessutom lite enklare och tydligare att kunna få jobb inom, till skillnad mot makro och naturbilder som jag börjat tröttna på.

Alla tips och åsikter välkomnas..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.