** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototvälingar och infyllningsfält

Produkter
(logga in för att koppla)

Lintott

Aktiv medlem
Hej igen!
Nu blir jag lite sur!
Jag kan inte det här med tekniken på min kamera så bra och när man ska vara med i en fototävling så ska man alltid fylla i en massa tekniska saker. Kunde inte det få vara kvar i min sida så jag ser alla dessa tekniska rutor som man ska fylla i? Detsamma gäller t.ex. en äldre analog kamera som jag hade och har fotot med, inte minns jag vad alla tekniska saker heter.
Idag fick jag problem med rutan som heter objektiv. När jag letar efter fakta så står det om min kamera:
OBJEKTIV

Brännvidd 5,0–40,0 mm (motsvarande på 35 mm-kamera: 28–224 mm)
Zoom Optisk 8x ZoomPlus 16x Digital cirka 4x. (med digital telekonverter cirka 1,6x eller 2,0x och säkerhetszoom ¹). Kombinerad cirka 32x ¹
Max. bländaröppning f/3,2–f/6,9
Konstruktion 8 linser i 7 grupper
(1 dubbelsidig asfärisk lins)
Bildstabilisering Ja (objektivförskjutning), cirka 2,5 steg¹. Intelligent IS

Jag har inte en jädra aning om vad jag ska skriva där då?

Sen längre ner i rutan man ska fylla i står det bländare och då fick jag problem igen då jag inte hittar sådan fakta och jag gissade på att det det skulle stå f/3,2–f/6,9 men det får inte plats i den rutan????

Varför kan inte alla dessa fakta få stå kvar någonstans så man slipper detta krångel jämt. Nu skrev jag minns ej på rutorna med min gamla kamera för jag minns verkligen inte.
Jag har för mig att dessa fakta fanns tidigare i min profil eller har jag fel?

Mvh

Du ska nog fylla i den brännvidder och bländare som du hade inställd när du tog bilden, inte vilka du kan ställa in.

Du ska nog fylla i den brännvidder och bländare som du hade inställd när du tog bilden, inte vilka du kan ställa in.

Men jag ställer inte in något med min lilla digitalkamera, allt går på automatik! Eller aha, du menar så! Ok men ändå, det finns ju inget alternativ om automatik? Jag ställer aldrig in mer än sätter på blixt eller så ju.
Mvh Eva

Vad händer om du lämnar rutorna tomma?

Vad gäller möjligheten att plocka infot från något du matat in tidigare: det är inte säkert att du använder samma objektiv till alla bilder, utan byter beroende på behov/önskemål vid varje tillfälle. Det är till och med tänkbart att du inte ens använder samma kamera för varje bild: en del av oss har flera kameror, och du kan ha lånat/hyrt en.

Jag har bara en kamera och jag kan inte byta ut någon del på den. Det borde finnas rutor då för oss enkla användare annars. Det är ju obligatoriskt att fylla i dessa rutor också fast för min del har det ju inte någon funktion.
Mvh

Om du högerklickar på den bild du vill ladda upp, sen gå till egenskaper och sen information, en bit längre ner ska det nog stå "kamera" där ser du vilka inställningar kameran använde för just den bilden, även om du har kameran på automatik så väljer den fortfarande bländare åt dig, så någonstans ska det t.e.x stå f5.6 eller liknande, även brännvidd e.t.c. Bara kopiera vad som står där och fylla i rutorna med.

Om du högerklickar på den bild du vill ladda upp, sen gå till egenskaper och sen information, en bit längre ner ska det nog stå "kamera" där ser du vilka inställningar kameran använde för just den bilden, även om du har kameran på automatik så väljer den fortfarande bländare åt dig, så någonstans ska det t.e.x stå f5.6 eller liknande, även brännvidd e.t.c. Bara kopiera vad som står där och fylla i rutorna med.

Åh herregud, detta hade jag inte en aning om! Det har du ju helt rätt i! Där står ju allt! Tack herrejosef! :)

Ok tack! Gud vad jag känner mig okunnig i sånt här men jag fördrar att bara klicka och ta bilder och inget annat.
Mvh Eva

Jag förstår ditt tänkande, men jag tycker du gör fel: genom att låta kameran bestämma alla inställningar överlåter du kontrollen över dina bilder till en anonym ingenjör i Japan. Det blir då mer eller mindre slumpartat hur bra dina bilder blir. Genom att lära dig lite om foto (både inom tekniken och som konstform) så kan du sannolikt få bättre bilder oftare. Det behöver inte vara mer än att du läser på hur tex slutartid, bländare, ISO-tal och befintlig ljusmängd hänger ihop.

Jag förstår ditt tänkande, men jag tycker du gör fel: genom att låta kameran bestämma alla inställningar överlåter du kontrollen över dina bilder till en anonym ingenjör i Japan. Det blir då mer eller mindre slumpartat hur bra dina bilder blir. Genom att lära dig lite om foto (både inom tekniken och som konstform) så kan du sannolikt få bättre bilder oftare. Det behöver inte vara mer än att du läser på hur tex slutartid, bländare, ISO-tal och befintlig ljusmängd hänger ihop.

Tack, ja jag förstår er poäng men har inte tålamod med att läsa mera. Har fullt upp med annat kämpande i min värld med kamp om rätt till sjukpenning bl.a. Men de flesta bilder jag tar blir rätt ok och jag har numera bara en liten Canon Ixus 140 vilket jag är nöjd med. Men just att behöva skriva i alla dessa tekniska grejer, det är inte min grej. Jag vill bara fota det jag ser och tycker är vackert!

Så ni menar att objektiv och brännvid, där ska det stå samma sak?
Mvh Eva

Skall man vara tekniskt korrekt så är objektiv och brännvidd inte samma sak, men det är nära nog för att duga.

Objektiv är den optik som din kamera har (eller som du väljer att sätta på när du tar bilden). I just ditt fall har du ett enda objektiv, och kan inte byta. Med en systemkamera kan du byta mellan många olika objektiv med olika egenskaper (om man har haft råd att köpa dem, de kan svida i plånboken...).

Brännvidd är (mycket förenklat) hur mycket du väljer att zooma in/ut när du tar bilden. Det är inte alla objektiv som kan zoomas, och då bestäms brännvidden av objektivet du använder. Andra objektiv kan zoomas mer eller mindre.

Tack, ja att zooma förstår jag ju och gör ibland men allt annat, det vet jag mycket lite om!
Mvh Eva

När du tycker att du har tid kan du läsa dessa artiklar, för att lära dig lite mer:

http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik/fototeknik-1-kamerans-funktion.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik/fototeknik-2-rorelse-och-skarpedjup.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik/fototeknik-3-ljusmatning.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik/fototeknik-4-objektivens-egenskaper.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik/fototeknik-5-ljuset.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik/fototeknik-6-blixt.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik/fototeknik-7-tillbehor.htm

Du behöver inte läsa alla, men läser du någon bör de läsas i den ordning jag lagt dem i listan: uppifrån och ner. Sedan är det bara att du ger dig i kast med att testa så mycket du orkar: det kostar inget att ta flera hundra experiment bilder :)

Jag gissar att varje artikel i listan tar runt en halvtimme att läsa, men vill du vara lite noggrann så ta en timme för varje så har du bra chans att förstå allt också.

MEN hittade inte "objektiv" på fotot?

Kan du visa skärmdump med bild på hur fälten ser ut, eller en länk till de?

Vill de veta namnet/modellen på objektivet, så hade jag skrivit samma namn/modell som kompaktkameran. På en kompaktkamera så blir ju både kamerahus och objektiv samma sak. Tror att de bara missat att ta hänsyn till det.

Lite dumt att de alltid skall ha så många "onödiga" fält som inte passar in på tex en telefon eller kompaktkamera. Borde gå att välja bort/till alla dessa extrafält tycker jag för att göra det enklare i sådana här fall.

Det är absolut inget som helst fel på att fotografera med en kompaktkamera (eller telefon). Det viktiga är bilderna. Fortsätt att fotografera så om du trivs med det! :)

(Det sagt, riktigt bra länkar och sidor med information som Uffe postade - tack!)

[...]
jag har numera bara en liten Canon Ixus 140
[...]
Så ni menar att objektiv och brännvid, där ska det stå samma sak?
Mvh Eva

Bara för att förtydliga, i fältet benämnt "brännvidd" ska du skriva den brännvidd som användes när bilden togs. Den kan du läsa ut ur din bildfil som JFfoto beskrev ovan (inlägg #6). Det bör alltså vara ett enskilt värde, till exempel "22" eller "40" eller så.

Där det står "Objektiv" så är det nog tillräckligt att skriva kamerans namn eftersom det är en kompakt. Annars kan du skriva "5-40mm f/3,2–f/6,9" eller något liknande vilket beksriver objektivet som kameran har. (Källa: http://www.canon.se/for_home/product_finder/cameras/digital_camera/ixus/ixus_140/#p-specification3).

Kompaktkameror har ju per definition ett fast monterat objektiv vilket i sin tur då inte har någon särskilld benämning.

/P

NU tog jag skärmbild men inte kan jag sätta in det här? Hur gör man? Aha nu hittade jag här nedanför, ok tre bilder bifogade!

Bilagor

• IMG_7156.jpg
    IMG_7156.jpg
    54.7 KB · Visningar: 29
  • IMG_7157.jpg
    IMG_7157.jpg
    45.9 KB · Visningar: 23
  • IMG_7158.jpg
    IMG_7158.jpg
    52.6 KB · Visningar: 22
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar