Annons

Fototidningar, vilka är bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hoffe77

Medlem
Hej!

Även om all information och kanske lite till finns på internet så saknar jag att ha en papperstidning som dimper ner i brevlådan en gång i månaden. Frågan är bara vilken man ska välja, har ni några förslag och synpunkter?

Huvudsyftet med tidningsläsandet är delvis så klart att bli en bättre fotograf, men också att komma in i fotografstämningen lite, att lära känna branchen och hänga med i det senaste skvallret... Svår känsla att definiera, men ni vet antagligen vad jag menar.

*Jag har fotat i ungefär ett halvår och är alltså väldigt grön på det här.
*Jag fotar enbart digitalt och trivs bra med "det digitala mörkrummet". Lär mig gärna PhotoShop-tips och hur det funkar ihop med fotandet men behöver inte hjälp med själva PS då jag använt det dagligen (till annat än fotografier) i många år.
*Är inte överdrivet intresserad av tekniska jämförelser mellan olika kameror, tänker inte uppgradera snart och är alltså inte intresserad av en tidning som spenderar 80% av sidorna till kamerajämförelser och så.
*Fotograferar mest miljöbilder nu men är kanske inte helt ointresserad av att bredda mig. (Mina bilder: http://web1.fbab.net/~hoffe/ninjakossan/ )
*Läser gärna engelska varianter även om svenska är att föredra. Övriga språk (även nordiska) går tyvärr bort.

Är det FOTO som gäller eller finns det fler alternativ?

Väldigt lång post för något så trivialt som en tidningsprenumeration (eller två), men vad gör man när klockan är 4 och man inte kan sova? :)

Tack på förhand!
 
Hmm

Ärligt talat så är FOTO ingen höjdare längre. Har blivit någon slags flumtidning. Blandat med konstiga tekniktest och allt möjligt. Bästa jag vet är B&W Foto, och det är typ den enda bra jag vet (handlar enbart om svartvit fotografi dock, digital som analog, har en hel del ps-tips faktiskt), finns på pressbyrån, finns väll någon tysk & amerikansk kanske som ser lovande ut, men svenska tidningar i allmänhet är inte mycket att hurra över. Bege dig till någon välsorterad Pressbyrån/Tidningsbutik och titta på alternativen, sen om du gillar tidningen bör du prenumerera. Det är mycket billigare än att köpa dem i lösnummer.

Helt off-topic, såg en hel del vackra bilder på din hemsida.
 
Senast ändrad:
Ända sedan 1976 läser jag regelbundet den tyska fototidningen ColorFoTo (obs bokstäverna!). Den håller mig informerad om utvecklingen i fotovärlden. Då menar jag att den rapporterar om allt som har med foto att göra, såväl analogt som digitalt. Man får korta lektioner i digital bildbehandling, tester av fotografisk hårdvara och mjukvara (Photoshop, Paint Shop Pro och alla andra bildhanteringsprogram). Tyvärr har de tagit bort en sektion som publicerade insända bilder av läsarna. Den återfinns numera på internet. Jag har redan skickat länken till den webbsidan, men kan göra det nu igen:

http://www.fotocommunity.de/
 
Jag tycker den svenska kamera & bild har en bra blandning mellan prylen och bilden. Åtminstone för en glad amatör med stort utvecklingspotential.
 
Re: Hmm

Skurmedel skrev:
Ärligt talat så är FOTO ingen höjdare längre. Har blivit någon slags flumtidning...... ......

.. sen om du gillar tidningen bör du prenumerera. Det är mycket billigare än att köpa dem i lösnummer.


Håller med litet om "flumtidning", och ofta är detta ett tecken på litet panik då upplagan minskar... ;)
Man försöker tillfredställa alla smakriktningar på en gång, genast, NU!!! ;)

Men tycker FOTO håller hyffsat än!
Peppar, peppar!

Och, fick ett prenumerationserbjudande i brevlådan, 10 nummer för 299:-
Det underlättar! :)



Ps. I senaste numret intressant test/artikel om fullformatsensor och vidvinklar. FOTO påstår att problemen, om dom finns, beror på dålig optik!
Och,
intressant artikel/bilder av André Kertész.
Inspiratör för bla. HCB.
 
Senast ändrad:
Själv skall jag börja prenumerera på engelska Popular Photo. Kostar endast 310:-/12 nr så jag tyckte det var värt att prova. Har inte fått något exemplar ännu.

Håller med övriga om att Foto har blivit trist mot vad den var för ett antal år sedan.

//Maggie
 
Amerikanska Outdoor Photographer är rätt bra för naturintresserade. Som alla usa tidningar massor med reklam men det håller ju nere priset på tidningen.
 
Hejsan

Jag läser 3 st Svenska tidningar.. Iofs räcker dej ju om man läser 1 .. För oftast kör dom ju samma tester och reportagen. Jag prenumerar på tidningen DigitalFoto [de har jag gjort ända sedan tidningen kom ut på marknaden] Och så köper jag Kamera & Bild från kiosken och min Farsa prenumerarar på FOTO !!

Mvh Glenn
 
zeeke skrev:
Själv skall jag börja prenumerera på engelska Popular Photo. Kostar endast 310:-/12 nr så jag tyckte det var värt att prova. Har inte fått något exemplar ännu.

Håller med övriga om att Foto har blivit trist mot vad den var för ett antal år sedan.

//Maggie

Jag tycker nog inte att tidningen FOTO blivit så mycket sämre egentligen. Snarare är det så att det dykt upp andra fototidningar som är bättre. Syftar framförallt på Kamera & Bild som därmed blir mitt tips till trådstartaren.

En tidning som snabbt och trendkänsligt fångar upp det som rör sig i fotokretsar och som hänger med i debatterna här på fotosidan bland annat. Detta blandat med bra tips, inspirerande intervjuer och lagom många tester gör tidningen till Sveriges bästa fototidning enligt min mening.

Jag har också en känsla av att redaktionen kommer att höja ribban ytterligare. En tidning som bara blir bättre och bättre med andra ord.

/Joakim - som inte fått betalt för att skriva detta! :)
 
Re: Re: Hmm

Benganbus skrev:
Håller med litet om "flumtidning", och ofta är detta ett tecken på litet panik då upplagan minskar... ;)
Man försöker tillfredställa alla smakriktningar på en gång, genast, NU!!! ;)

Men tycker FOTO håller hyffsat än!
Peppar, peppar!

Och, fick ett prenumerationserbjudande i brevlådan, 10 nummer för 299:-
Det underlättar! :)



Ps. I senaste numret intressant test/artikel om fullformatsensor och vidvinklar. FOTO påstår att problemen, om dom finns, beror på dålig optik!
Och,
intressant artikel/bilder av André Kertész.
Inspiratör för bla. HCB.

Jo André Kertész-artikeln var iallafall lite hoppgivande gentemot "Mästartävlan i Fotografi" som var helt.. pårökt. En annan grej jag blev uppriktigt sur över var deras jämförelse med dia och digitalt (varför ägna sig åt från första början?). Jag fotar för tillfället mest digitalt men vem som helst med ögon kunde ju se att dia-utsnittet var skumt, visst det var brusigare, men detaljerna var ju bara suddiga och konstiga.
 
Hej igen!

Jag sprang ut och köpte de tre svenska som det tipsats om här; Kamera & Bild, FOTO samt DigitalFoto. Här kommer, den extremt subjektiva, domen:

Den tiding som passar mig bäst är helt klart DigitalFoto. Gillar det mesta med den, särskilt att de hade flera sidor läsarfoton, bra "Frågor & Svar"-avdelning med problem jag inte visste att jag hade och att jag kände att jag kunde lära mig något även av reportagen. Avledningarna angående Fokusering och Ljusmätning som var väldigt inrikade på nybörjare passade mig perfekt. Bildbehandlingstipsen var kanske lite för grundläggande men ändå intressanta. Macro-guiden upplevde jag som mycket välskriven och var intressant även om macrofoto inte intresserar mig (än).

Jag tror att jag som nybörjare inte behöver den typen av inspiration som FOTO satsar på att förmedla med sina reportage, jag känner inte att jag kört fast och vill inget hellre än ut och ta bilder. Vad jag behöver är att lära mig saker som just exponering och fokusering.

Kamera & Bild har en layout som jag inte kommer överrens med alls. Photoshop-kurserna låg på en lite för låg nivå för min del så de var inriktade på Photoshop mer än bildbehandling, liksom. Däremot gillade jag idén med att läsarna får skicka in sina projektidéer för bedömning, mer sånt!

För övrigt så har jag lite svårt för den lätt pretentiösa ton gentemot digitalfotografering som lyser igenom i vissa artiklar i de två senare tidningarna (och på många andra ställen). Visst är det schysst med hantverk men kom igen...

Eloge ska också FOTO har för de underbara bilderna rakt igenom hela tidningen, särskilt omslagsbilden på de två tvillingflickorna från den helvita sydafrikanska byn fastnade i tankarna.

Slutsats:
Prenumeration på DigitalFoto
Lösnummerköp av Kamera & Bild om omslaget tilltalar
Tjyvläsa FOTO hos grannen, lösnummerköp om jag hittar något speciellt

Tack för hjälpen alla! :)
 
Hej, jag tycker att Digital Foto och "Foto" är de bästa.
Jag tycker att Kamera och Bild är oerhört teknikfreak som bara har koll på utrustningen.
Det är iallafall vad jag tycker.
Rekomenderar de två tidningarna Foto, och Digital Foto.

mvh Markus
 
Varför har FOTO ett så bedrövligt papper och tryck? Tyvärr kommer många bilder inte till sin rätt där, speciellt svartvita. Vet inte hur det är med övriga svenska fototidningar men i jämförelse med en del utländska så ligger i varje fall FOTO lång efter. Jag brukar ibland köpa engelska Black and White Photography och amerikanska Black & White Magazine som båda har både bättre papper och snyggare tryck. Visserligen är de dyrare men jag betalar gärna några kronor extra för att få en bättre bildupplevelse.
 
Då jag framför allt intresserar mig för svartvitt så kanske mina tipps inte är vad du söker, men här kommer de ändå:

Den enda fototidning jag känner till där man slipper kameratester är
B&W Magazine (amerikansk)
som jag köper sedan ett halvår tillbaka. Dyr 135:- per nummer men kommer bara varannan månad.

Sedan ett drygt år prenumererar jag på Black and White photography (brittisk) som var kameratestfri när jag började prenumerera men nu har även de börjat testa en digitalkamera i varje nummer.
 
Galaxens President skrev:
Då jag framför allt intresserar mig för svartvitt så kanske mina tipps inte är vad du söker, men här kommer de ändå:

Den enda fototidning jag känner till där man slipper kameratester är
B&W Magazine (amerikansk)
som jag köper sedan ett halvår tillbaka. Dyr 135:- per nummer men kommer bara varannan månad.

Sedan ett drygt år prenumererar jag på Black and White photography (brittisk) som var kameratestfri när jag började prenumerera men nu har även de börjat testa en digitalkamera i varje nummer.

Ja det där med kameratester är ett otyg i de flesta tidningar. Jag menar, hur ofta köper man en ny kamera? Knappast en gång i månaden i alla fall.

Visserligen kan det vara kul att läsa en del tester ändå för att ha lite koll på vad som finns, men det blir ofta för mycket av det goda. Egentligen tycker jag att tidningarna gott kunde lagt tester och kameraguider på sina hemsidor och ägnat tidningen åt roligare saker.

/Joakim
 
Hallå Hoffe
Jag har sedan ett år prenumerat på Practial Photography, tidningen vänder sig främst till naturfotograferingen, men varje nummer har något inslag i andra områden.

Det som skiljer denna tidning från andra är det läggs väldigt stor vikt på hur läsaren skall kunna ta bättre bilder. Massor med tipps och inte bara tekniska eller photoshopguider utan även om vad man skall tänka på för att motivet skall framhövas så bra som möjligt redan vid exponeringen.

Det är än så länge en blandtidning, men jag känner at t de går mer och mer mot digitalt.
Det som är riktigt dåligt är deras tester och kamera jämförelser, Cannon vinner alltid oavsett motstånd. Någon betalat bra för sin reklam, men bara man är medveten om detta så klara man av att bläddra förbi testerna.
 
Håller med Per Carlin. Practial Photography är en väldigt bra tidning.
Tyvärr kostar den 85kr i lösnummer så en prenumeration är nog inte så dumt.
 
Prenumationen är tyvärr inte heller gratis, tror jag betalade en bit över 400kr för 12 nummer. Fånigt när lösnummerpriset i England en £3,70.
 
Graal skrev:
Varför har FOTO ett så bedrövligt papper och tryck? Tyvärr kommer många bilder inte till sin rätt där, speciellt svartvita. Vet inte hur det är med övriga svenska fototidningar men i jämförelse med en del utländska så ligger i varje fall FOTO lång efter. Jag brukar ibland köpa engelska Black and White Photography och amerikanska Black & White Magazine som båda har både bättre papper och snyggare tryck. Visserligen är de dyrare men jag betalar gärna några kronor extra för att få en bättre bildupplevelse.

Kan inte göra annat än hålla med. Jag tycker tidningen är klart läsvärd men kvalitén på papper och tryck suger verkligen. Synd på en fototidning. Byt tryckeri och höj priset lite är mitt råd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.