Annons

Fototidning

Produkter
(logga in för att koppla)

William Spiik

Aktiv medlem
Hejsan.

Skulle vilja bli prenumerant på en fototidning, men vet inte vilken jag ska välja. Jag vill läsa en tidning som har lite av varje (fast helst syftar in sig på systemkameror, då tester på kompaktkameror tex inte rör mig, eftersom jag endast fotar med system).

Finns ett flertal, tex Fotoguiden, Kamera & Bild osv. Vilken är bäst? Vad skiljer dom sig åt?

MVH
 
Själv brukar jag ta mig igenom Fotosidan Magasin, Kamera & Bild ( http://www.kamerabild.se/ ) och Foto ( http://www.tidningenfoto.se ). Där den sistnämnda, om än något mossig i layout och framtoning ändå är den som känns mest matnyttig, de är också dem som jag tycker har bäst recensioner och tester.

Fotosidan Magasin är väl dock den snyggaste...
 
Gammal är äldst. Tidningen FOTO har jag själv. Vad jag upplever är att den inte är "fixerad" vid det digitala. Som exempel har tidningen sin Mästartävling igång för 2010. Startade 1940 och är baserad på svart/vit analoga bilder. "Mossigheten" kanske är en kvarleva från förr. Upplever att tidningen är som när jag läste den och även Aktuell Fotografi på -70 talet. En tycker jag mycket bra tidning.
 
Bara intresserad av svenska tidningar?
Fotosidan magasin gillar jag men de andra ger mig inte så mycket. Sånt är väl högst personligt dock men spana in DP, det är en (av flera) utländska tidningar jag köper med jämna mellanrum.
http://www.dphotographer.co.uk/
 
Bara intresserad av svenska tidningar?
Fotosidan magasin gillar jag men de andra ger mig inte så mycket. Sånt är väl högst personligt dock men spana in DP, det är en (av flera) utländska tidningar jag köper med jämna mellanrum.
http://www.dphotographer.co.uk/

Hallå Kostas,

Vad är det du gillar med DP?
Jag har svårt för den, tycker att det är så sjukt mycket reklam så man knappt orkar leta reda på det redaktionella materialet. Men jag kanske missar nått?
 
Om du inte måste ha en svensk tidning så kan jag rekommendera Practical Photography. Jag prenumererar på den från England och den är väldigt bra på handfasta "så här gör du"-tips. Den är kanske inte den mest konstnärligt inspirerande tidningen, men jag har lärt mig mycket bra genom den. Funkar bäst om man inte redan är proffs, utan behöver lite hjälp på vägen.

De har en hemsida också med massa tips och annat matnyttigt:
http://www.photoanswers.co.uk/
 
Hallå Kostas,

Vad är det du gillar med DP?
Jag har svårt för den, tycker att det är så sjukt mycket reklam så man knappt orkar leta reda på det redaktionella materialet. Men jag kanske missar nått?

Gillar deras artiklar och tips och bifogade tutorials på cd. Reklamen stör mig inte, tycker den är ganska samlad i slutet på tidningen så den bläddrar jag bara förbi.

Fotosidan magasin tycker jag lägger vikten på just bilder och det passar mig bra. De andra svenska tidningarna jag bläddrat igenom (och jag har tidigare prenumererat på FOTO) har för mycket tester/artiklar om kompakter eller annat än bilder och systemkameror och det intresserar mig helt enkelt inte.
 
Ja men då är jag med,
kanske får ta och kika på den nån gång till då,
håller med om att det kan bli lite mycket kompakter i svenska tidningar,
framför allt kamera&bild av dom jag läser kan bli lite mycket produktifiering.
Foto tycker jag ändå brukar vara lite bättre, plus att den är så billig så man kan lika gärna ha den... :)

Dom engelska tidningarna som går lös på 100-150.- / nr känns det ju verkligen som att dom ska ge något varje gång! Men ibland "lyxar man ju till det" och köper en B&W eller liknande för sina härliga full-spreads!
 
Jag tycker Tidningen Foto är mest matnyttig som någon tidigare skrivit. Rolig blandning av tester, teknik och bild. Dess tester tycker jag är de bästa, särskilt vad gäller objektiv. Fotosidans egen tidning är jättebra, men är ju helt inriktad på bilden och efterbehandling av denna i datorn, otroligt lärorikt och kul. Dessa två kompletterar varandra bra tycker jag. Kamera&Bild är helt ok, men de övriga svenska fototidningarna är trams tycker jag, inriktad på kompaktkamera-amatörer, ids inte ens komma ihåg vad de heter. En av dem är ju dessutom bara en översättning av en utländsk tidning har jag för mig. Inget att ha.
 
Dom engelska tidningarna som går lös på 100-150.- / nr känns det ju verkligen som att dom ska ge något varje gång! Men ibland "lyxar man ju till det" och köper en B&W eller liknande för sina härliga full-spreads!

B&W är helt suverän. Gillar man den och är seriöst intresserad av den sortens foto så prenumerera på den. Lösnummer kostar runt 145 kr/nr har jag för mig. Prenumeration kostar ca 450 kr för 8 nr och då ingår en-två specialutgåvor som i lösnummerpris står klart högre i pris.

Den svenska fototidningsmarknaden är medioker. Tror helt enkelt att det beror på att det inte finns en tillräckligt stor marknad för annat än tidningar som innehåller lite av varje så att de prickar in de flesta målgrupper.

Ska man läsa svenskt väljer jag personligen Foto och Kamera & Bild.
 
B&W är helt suverän. Gillar man den och är seriöst intresserad av den sortens foto så prenumerera på den. Lösnummer kostar runt 145 kr/nr har jag för mig. Prenumeration kostar ca 450 kr för 8 nr och då ingår en-två specialutgåvor som i lösnummerpris står klart högre i pris.

Den svenska fototidningsmarknaden är medioker. Tror helt enkelt att det beror på att det inte finns en tillräckligt stor marknad för annat än tidningar som innehåller lite av varje så att de prickar in de flesta målgrupper.

Ska man läsa svenskt väljer jag personligen Foto och Kamera & Bild.

Måste kolla upp det där med prenumerationen, har aldrig reflekterat över en prenumeration från utlandet.

Konstigt det där med svenska tidningar, tycker ju att det poppat upp ett bra gäng tidningar nu, men alla känns ganska allmänna.
 
Jag befinner mig i samma sits, vill väldigt gärna prenumerera på en fototidning som passar mig och mina behov (i så god mån som möjligt), men har svårt att hitta detta.

Hur många gånger per år utkommer Fotosidan Magasin? Jag har för mig att det endast är runt 4 nr / år? Det är ett minus för mig, även om jag gillar fokusen på bilder och efterbehandling utan att man behöver bläddra igenom test av kompaktkameror odyl.

Det var 10 år sedan jag senast köpte ett lösnummer av B&W så jag har knappt något minne av den - innehåller den endast bilder, eller är det text odyl med? Det ända jag kan minnas är att jag tyckte att tidningen drog något åt det mer artistiska håller istället för att ha en välbalanserad blandning.
 
Jag befinner mig i samma sits, vill väldigt gärna prenumerera på en fototidning som passar mig och mina behov (i så god mån som möjligt), men har svårt att hitta detta.

Hur många gånger per år utkommer Fotosidan Magasin? Jag har för mig att det endast är runt 4 nr / år? Det är ett minus för mig, även om jag gillar fokusen på bilder och efterbehandling utan att man behöver bläddra igenom test av kompaktkameror odyl.

Det var 10 år sedan jag senast köpte ett lösnummer av B&W så jag har knappt något minne av den - innehåller den endast bilder, eller är det text odyl med? Det ända jag kan minnas är att jag tyckte att tidningen drog något åt det mer artistiska håller istället för att ha en välbalanserad blandning.

Välbalanserad är den nog inte, B&W. Det är svartvitt, sk "fine art". Men grym kvalitet på tidsskriften och trycket. Klar fokus på bild men text förekommer i form av presentation av fotografer och deras verk. Har aldrig stött på något nummer med tester etc. Black & White Photography från England är annars ett alternativ också, tycker jag. Den är lite mer varierad med tester av produkter och lite mindre "arty".
 
Det blir nog en prenumeration på "Foto".

Någon utländsk tidning, som jag antar är på engelska, intresserar mig inte. Tack för svaren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.