Annons

Fototeknik i tråkigt höstväder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Har sökt här på Forumet efter "tråkigt väder" i förhoppning om lite tips hur man tar tilltalande bilder i tråkigt väder, men hittar inget. Däremot så hittade lite bra bilder tagna just vid "tråkigt väder". "Som tråkigt" väder menar jag dagar som idag, mulet, urfrätad himmel, disigt, etc.

Så Ni som har lyckats, hur gör Ni ? Och då skall bilden vara bra redan i kameran då jag undviker Photoshop.

Jag brukar dra vitbalansen (för) långt åt det "skuggiga" hållet (runt 7000K) när det är grådassigt ute. Det ger mustigare och varmare färger. Generellt tycker jag att min kamera är för "kall" när man kör med automatisk vitbalans. Framförallt höstfärger kan bli helt fantastiska direkt ur kameran om man gör så. Sen kan man ju börja leka med "picture style" som det heter hos Canon och mätta färgerna mer än normalt och även dra upp kontrasten för ännu mer "tryck" i bilderna.
//Håkan

Tja, bilden ska (?) ju redovisa det man ser, och är det grådassigt så blir det grådassigt på bilden.

Det som kanske är lite förvillande är att kontrasten ofta blir högre än man föreställer sig när man försöker göra allting från vitt till svart när man efterbehandlar. Problemet ligger i att det som är i skuggan när ljuset är så mjukt blir inte detaljerat och får inte mycket teckning, men mer riktigt kanske det är att lägga det aningen högre i tonskalan än helsvart.

Sedan är det en smakfråga hur man vill vitbalansera, om man vill ha neutrala kalla toner eller varmare som kanske inte riktigt stämmer med vad man ser, men som ser bra ut.
http://uploads.ifokus.se/uploads/0c8/0c832fa4d19f84020a4d84473ce7707a/wbsymfoni-01.jpg

Överexponera, sätt färgtemp till moln, öka kontrast och förgmättnad samt ha d-lightning eller motsvarande på hög nivå.

/Stefan R. Nilsson

Tja, bilden ska (?) ju redovisa det man ser, ....

Man kan ju redovisa på olka sätt, ett litet "exempel":
Det var en gång en diktator som saknade ett ben, ett öga och var kuttryggig. Han kallade in en konstnär för att måla porträtt av diktatorn. Målaren blev rädd och målade diktatorn med två ben, två ögon och rak i ryggen. Diktatorn blev rasande på hyckleriet och lät kasta konstnären i fängesle och kallade dit en annan målare. Denne hörde om sin företrädares dystra öde och målade diktatorn precis som han såg ut. Men även denna gång blev diktatorn rosenrasande och konstnären åkte i fängelset.

En tredje målare tillkallades, denne målade diktatorn jagande till häst siktande med gäveret mot något vilt långt borta. Det saknade benet gömdes bakom hästryggen, den var normalt att han blundade med ett öga medan han siktade och kuttryggen känndes som helt naturlig jaktställnig....

Det kan ju gälla idag i photoshoperan också !!!

Låter inställningar som automatisk vitbalans och sådant vara orört. Det svåra i sammanhanget är att inte glömma att ställa in det tillbaka så att man inte nästa dag har mulet på för solskensbilderna. Istället sparar man några bilder i råformat och ändrar i efterskott.

...är att kontrasten ofta blir högre än man föreställer sig när man försöker göra allting från vitt till svart när man efterbehandlar....]

Och man behöver vara så hysteriskt regel-bunden att man till varje pris måste sätta svart- resp vitpunkt där histogrammet börjar och slutar. Då far det utsprungliga utseendet av bilden åt h-vete. Lågkontrastbilder i grådisk skall ha kvar sina tomma områden före och efter histogrammets början och slut, annars blir det inget grådis.

Men åter till frågan. Om det är disväder, varför skall man boosta färgerna och mixtra med kontrasten? Det är ju det som är vädret. Jag tycker inte det går att ta bra sommarbilder med sprakande färger om vädret är grått och disigt. Då är det bättre att försöka fånga gråvädret på ett vackert sätt istället. Sätt väckarklockan och fota morgondiset, hitta detaljer i vardagen, fånga stämningarna, gör gråvädret till en stil. Annars blir det lite som att försöka fota dagsljusbilder om natten. Fel förutsättningar, fel förväntningar.

Öka effekterna av skitväder genom att göra tvärtom mot vad man brukar i efterbehandlingen. Sänk lokalkontrasten, lägg på mer tomrum före och efter histogrammet, sänk färgmättnaden i bilden, färgbalansera mot blå hellre än gul (skit i korrekt färgbalansering mao). Fånga och förstärk stämningarna. Om en älg har ångande andredräkt, kanske andredräkten kan förstärkas med lämplig efterbelysning-/skuggnings-verktygen.

Jag är en av dem som älskar "tråkigt väder" när det kommer till fotografering. Man får helt gratis ett mjukt ljus som eliminerar fula skuggor och det blir lätt att balansera kontrast och färger, men det använder jag visserligen efterbehandling till.

Mitt tips är att du undviker motiv där himlen är en betydande del av den färdiga bilden, samt att du försöker dra nytta av ljuset istället för att se dess negativa effekter. Kika efter motiv som verkligen gör sig bra, såsom närgångna bilder på detaljer. Det kan även vara större utsnitt av miljöer förstås, men renodling är ofta positivt.

Om du fotar i JPG så kan det vara smart att ändra dina bildstils-inställningar utifrån motivets beskaffenhet. Håller motivet låg kontrast så drar du helt enkelt på med färg och kontrast i JPG-inställningarna, och vice versa. Ibland finns det färdiga profiler i kameran såsom "vivid", vilket brukar härma diafilm med hög kontrast och hög färgmättnad, och som är ypperligt för gråväder (men innebär att man gärna bränner ut en ljus himmel förstås).

Om jag får vara så förmäten så är här några bilder jag själv tagit vid gråväder och som i de flesta fall hade blivit vedervärdiga i direkt solsken:

http://www.flickr.com/photos/makten/7007032242/sizes/l/
http://www.flickr.com/photos/makten/6983402000/sizes/l/
http://www.flickr.com/photos/makten/6872820888/sizes/l/

Som du ser är det inga märkvärdiga saker alls och jag hoppas att det kan bidra till lite inspiration kring var man kan söka sina motiv.

Porträtt av människor och djur kan bli väldigt fina i mjukt gråväderljus. Inga hårda skuggor och inga kisande ögon som stör. Prova det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar