Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototävling, problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Lintott

Aktiv medlem
Om en fototävling skriver så här: Jpg-bilderna ska vara 800 pixlar på långsidan. Ett högupplöst original med minst 3000 pixlar på långsidan måste finnas tillgängligt om bilden kvalificerar sig.
Hur gör man då?
Jag förstår inte, för de bilder jag har är på ca 2,7 mb men inte vet jag hur man ska få till 800 pixlar exakt på en långsida?
Någon som kan ge mig tips om detta? Jag är inte så duktig på detta och kan endast redigera bilder på min windows live photo.
Mvh Eva

Hej

Vet inte vilket program du redigerar i? När du spar ner filen till visningsbild, antingen från RAW eller JPG, väljer du bredden 800px (typ, resize to fit) och står det inget angivet om storlek i MB, så kör du full upplösning.

Blir bilden antagen, skall du ha en i upplösningen 3000px att kunna skicka in.

Edit: Vet inte om du kompletterade ditt inlägg, ser att du använder Windows Live photo. Vet inte riktigt hur det funkar, kan du inte prova att öppna bilden i Paint välj "ändra storlek" och spara i JPG.

Aha, verkligen tack, jag kan inte använda Paint heller men nu gjorde jag som du sa och tänk där fanns ju en liten ruta med procent och bildpunkter! Tack! :)
Mvh Eva

Nu har jag fixat detta men jag märker en sak nu att när jag tittar på bilden i Paint så är den väldigt ljus men inte när ajg tittar på den i Windows live photo? Varför är det sådan skillnad där? Jag vill ju inte att de ska vara ljusa för de ser ju normala ut på min windows live photo?
Mvh Eva

Nu har jag fixat detta men jag märker en sak nu att när jag tittar på bilden i Paint så är den väldigt ljus men inte när ajg tittar på den i Windows live photo? Varför är det sådan skillnad där? Jag vill ju inte att de ska vara ljusa för de ser ju normala ut på min windows live photo?
Mvh Eva

Kan bero på att Paint inte hanterar färgprofiler. Om du jobbar mycket eller planerar att jobba mycket med dina bilder, så rekomenderar jag att införskaffa Lightroom. Då har du helt andra möjligheter att bearbeta bilderna.

Mvh
Christer

Åh nej, jag bearbetar inte mycket med bilder för jag vill att de ska vara så naturliga som möjligt. Därför vill jag inte heller använda andra bild och fotoprogram som kostar och är krångliga, tack ändå.

Åh nej, jag bearbetar inte mycket med bilder för jag vill att de ska vara så naturliga som möjligt. Därför vill jag inte heller använda andra bild och fotoprogram som kostar och är krångliga, tack ändå.

Testa! Det kan faktisk vara så att din tolkning av "naturligt" är bättre än kameran...
Kostar inget att testa t.ex. Lightroom eller Photoshop Elements. On-linne kan du prova www.pixlr.com

Aha! Tack, ska kolla i alla fall då.
Mvh Eva

Hej igen

Jag tror som flera i tråden, Lightroom skulle verkligen göra susen, det är ett väldigt kompetent program, med sortering och redigering av dina foton MEN också väldigt lätt att jobba med.

Det finns hur mycket tutorials och skriven info som helst. Programmet går även att köra med svensk text, prova LR i trettio dagar.

Ok men sen kostar det?
Mvh Eva

Du kan antingen köpa LR 6 eller hyra hela paketet PS/LR för 107 kr/mån. Men det kanske är overkill om inte du vill redigera för mycket. Jag gillar LR väldigt mycket, tycker det är intuitivt och man kommer snabbt igång och sedan kan man växa i programmet.

Det finns även andra program som gör samma sak, men jag har inte sett någon mjukvara som är så smidig o lättjobbad som LR, prova :)

Du kan testa GIMP, det är lagligt gratis. Du kan tanka hem det här: https://www.gimp.org/downloads/

Sist jag testade GIMP på Windows kunde man inte välja språk vid installationen, utan GIMP väljer det språk som systemet använder.

Kan tänka mig att GIMP inte är lika smidigt som LR, även om det är ett kompetent program. En fördel med LR är alla miljoners tutorials som finns på nätet, alla kan det. Fördelen med GIMP är att det är gratis.

Tack för era tips men har man ingen inkomst kan man inte köpa något! (Strider för att få min berättigade sjukpenning men Försäkringskassan har hållit inne den i över två år nu...:( )
Mvh Eva

Läser många som inte vill redigera sina bilder då de vill att dom ska se så verkliga ut som möjligt/naturliga, men det är ju det dom inte gör från kameran då den inte har lika stort dynamisk omfång som ögat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar