Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K100D Super - Problem med brus

Produkter
(logga in för att koppla)
Lezziter skrev:
Jag vet även som vissa skrivit att bruset försvinner om jag slår på kamerans inbyggda brusreducering, men med såpass mycket brus ger det en väldigt smetig bild och tar bort de flesta låga frekvenser inklusive kanter vilket inte heller är så roligt.

Är det verkligen så? Jag trodde att kamerans "brusreducering för heta pixlar" inte påverkar bildens upplösning i övrigt...

papi skrev:
Är det verkligen så? Jag trodde att kamerans "brusreducering för heta pixlar" inte påverkar bildens upplösning i övrigt...

Precis, Nr för långa slutar tider är enbart s.k. "black frame substraction" dvs påverkar inte detaljerna i bilden ...

och brusreducering har alla sensorer, det är inget man kan tabort, utan det skulle resultaten vara riktigt illa, sedan körs även mer eller mindre etern brus reducering, det är nog den sernare du menar

Hmm.. Ja, ska inte säga att ajg vet hur brusreduceringen i kameran fungerar eller om den finns i flera nivåer, allt jag går efter är bilderna jag tagit. Utan brusredureing får jag tusentals defekta, heta, pixlar, med brusreducering försvinner dessa men bilden får samtidigt synbart sämre skärpa. Av detta drog jag slutsatsen att det var någon form av lågpassfiltrering som användes.

Brusreducering är en sak och brusreducering med lång slutartid en annan...
Brusreducering behövs och sätts in extra när man ökar känsligheten för att minska bruset som förstärks i och med att sigalen förstärks. Även en liten brusreducering kan finnas på lägsta känslighet.
När brusreducering med lång slutartid är aktiverad jämförs bilden med en bild utan exponering för att eliminera "heta" pixlar, den kopplas bara in vid längre tider på flera sekunder. Så det är ingen brusreducering utan en borttagning av heta pixlar i bilden.
Här är en bild på åskväder från Pentax DS som har samma sensor men lite äldre elektronik. Stativ, DA18-55 på 18mm, f8, 30sek, iso 200 och RAW med "pixeleleminering".

Bilagor

• imgp0979-liten.jpg
    imgp0979-liten.jpg
    32.3 KB · Visningar: 166
Att bilderna med brusredusering får sämre skärpa beror nog på att du inte täckt för sökaren. Då läcker det in ljus i sökaren som kan leda till att den extra exponeringen som görs med slutaren stängd kommer inte bli helt svart.

Här är en detalj i 100% från höger, där man borde se heta pixlar, men dom är borta. På himlen lite till höger finns en stärna. Om bilden är utsmetad är svårt att se men jag tror inte att den är det(iso200).
edit Mikael, jag funderade precis om det kunde vara fallet på innomhusbilden.

Bilagor

• imgp0979.detalj i 100.jpg
    imgp0979.detalj i 100.jpg
    45.9 KB · Visningar: 169
Så, den "brusreducering" man kan slå på/av i kamerans meny är alltså variant 2 där exponeringen jämförs med en annan för att eliminera heta pixlar? Den "vanliga" brusreduceringen, någon form av lågpassfilter, är alltså alltid påslagen?

Ursäktar mig för frågor som kan uppfattas som dumma, jag vill lära mig min kamera.. :)

Senast ändrad:
Korrekt, men som sagt variant 2 med heta pixlar använder kameran bara vid längre tider, vid korta tider blir inte pixlarna heta.
Här en detalj med blixten, blixten ser inte så snygg ut, om det beror på Jpeg, uppskärpning i mitt program eller "pixelelimineringen" vet jag ej.

Bilagor

• imgp0979-blixt detalj.jpg
    imgp0979-blixt detalj.jpg
    39.5 KB · Visningar: 157
Lezziter skrev:
Sådär..

ISO200, f8, 30 sek

Utan brusred. påslaget:
http://www.onionen.se/pub/picture/pentax/IMGP3071.JPG
Med brusred. påslaget:
http://www.onionen.se/pub/picture/pentax/IMGP3072.JPG
danke...
kollade snabbt efter en av mina egna bilder... närmaste jag hittade var f16 iso 200 21sekunder...

nu kan jag inte lova att jag inte hade brusreducering på i RAW framkallningen (kommer inte ihåg) men tycker ändå din bild utan NR ser helt förjävlig ut... aldrig upplevt nåt liknande på min kamera...
och då använder jag som sagt aldrig NR (inte sen jag hittade inställningen som slog av den...)

/K100d (utan super) ägare

PS... jag ska ta en ny bild garanterat utan noice reduction när jag får tebax min kamera från reparation...

Man får nog räkna med heta och så mycket "varma" pixlar på 30sek med CCD-sensor. Jag har SR inställt, då glömmer jag inte att ställa in SR vid stativ foto på långa tider.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar