Även om du får vitbalansen rätt så betyder det inte att alla färger återges fullständigt neutralt. Nu vet jag inte vad du har för kamera, om du fotar med raw eller jpeg, och vilken kameraprofil du använder, men poängen är i alla fall att du i kameran (om du fotar jpeg) eller i Lightroom (om du fotar raw) kan välja olika profiler. De kommer alla att ha olika tonkurvor, olika nyanser av primärfärger etc som gör att vissa färger återges på vissa sätt, t.ex. att hudtoner blir mer gulaktiga, eller mer magenta, eller något annat.
Själv använder jag studioblixtar med modellljus, tar en referensbild med ett gråbalanskort, som jag använder för att ställa kamerans vitbalans (eller så ställer jag den bara på blixt). Jag undviker (i studio) automatisk vitbalans, för den fluktuerar för mycket.
Därefter fotar jag raw+jpeg och använder Canon Standard kameraprofil. Om jag lyckats sätta ljuset bra och inte behöver efterjustera för mycket så tycker jag att jpeg-bilderna blir så bra att jag föredrar dem, men om de behöver någon justering väljer jag raw-bilderna. T.ex. så har lite ljushylta, rödlätta personer, som jag själv, en tendens att få lite väl mycket rött/magenta med Canons standardprofil. På motsvarande sätt så har jag fått uppfattningen att Nikon-kameror ofta har lite väl mycket gult. Allt det här är ju en fråga om tycke och smak och vad som passar en viss person.