ANNONS
Annons

Fotostation

Produkter
(logga in för att koppla)

dahlgren

Aktiv medlem
Jag har tanakat hem en demo av fotostation. Jag undrar lite hur programmet gungerar och hur det är tänkt att man ska arbeta med det. Just nu har jag massa bilder som ligger i c:\foton\händelsen detta skulle jag vilja sortera in i olika album. Hur går man tillväga smidigast?

Fotostation är inte så mycket mer än en filhanterare. Jag använder själv Fotostation ganska mycket.
Det bästa är om du skapar genvägar direkt: Välj "Bläddra" leta upp mappen du vill använda dig av.

Bilagor

• fotost01a.jpg
    fotost01a.jpg
    45.4 KB · Visningar: 369
Sedan väljer du att skapa en genväg på den aktuella mappen.

Bilagor

• fotost002.jpg
    fotost002.jpg
    33.5 KB · Visningar: 367
I din mapp kan du nu markera bilder, flytta dem, kopiera, lägga indexeringar och så vidare.

Bilagor

• fotost003.jpg
    fotost003.jpg
    45.3 KB · Visningar: 362
Du kan även skapa genvägar genom att högerklicka i listen.

Bilagor

• fotost004.jpg
    fotost004.jpg
    28.3 KB · Visningar: 362
Och kanske det viktigaste; hanteringen av indexering. Denna information kan läsas i Photoshop också.

Bilagor

• fotost005.gif
    fotost005.gif
    36.4 KB · Visningar: 354
Tack, nu förstår jag lite mer hur det fungerar. det är alltså uppbygt på filerns riktiga placering på hårddisken och inte som i tex Adobe photoalbum där bilderna läggs i Album och kategorier helt oberoende i vilken mapp de ligger i hårdisken. Då måste jag nog börja städa i mapparna på disken.

dahlgren skrev:
Tack, nu förstår jag lite mer hur det fungerar. det är alltså uppbygt på filerns riktiga placering på hårddisken och inte som i tex Adobe photoalbum där bilderna läggs i Album och kategorier helt oberoende i vilken mapp de ligger i hårdisken.
Korrekt.
Då måste jag nog börja städa i mapparna på disken.
Ja, du kan ju skapa nya mappar och sedan flytta bilderna via Fotostation. Alltså markera de du vill flytta, högerklicka, väl "Kopiera/Flytta" och välj destination. Du kan även bara dra och släppa bildena till olika mappar.

Bilagor

• fotost006.gif
    fotost006.gif
    3.1 KB · Visningar: 326
Går det att använda FotoStation som databas. Dvs kan man skapa index bilder från CD så att fotostation kommer ihåg vilken CD som bilderna ligger på?
/Leif

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar