Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotosnack förr och nu.

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Jag kan berätta att min pappa har berättat ;-)

teamfoto skrev:
Min far och hans kompis var ofta ute och fotograferade nattetid eller tidig morgon i det vackra Göteborg.

Ofta stötte dom på problemet med el-ljus lampor.
dom blev störande i bilderna dom ville skapa

En sten löste oftast problemet.

idag hade man ändrat hela fotografit med en enkel klonings stämpel i photoshop

Störande dataskärmar går ju också att fixa med en sten om nu bilderna inte ens vill bli bra efter en PS-session.
 
Fast 1955...Hr. L. Kalenderhielm låter mer som en viss Bellman i språkbruket, vad jag minns pratade man modern svenska på 50-talet, då förstås utan alla svamerikanska uttryck...
Jag satt och läste en kokbok från 30-talet härom veckan. Den lät relativt modern sånär som på att meningsbyggnaden var mer åt tyskans uppbyggnad med verben på slutet och inte alls lika extravagant som skriften i diskussionen om Tri-X.

Ett exempel kal väl vara typ: potatisen tages upp att läggas på tork varpå vatten hälles i grytan och potatisen kokes däri.

Eller nåt i den stilen. Inte helt ordagrant ihågkommet.
 
Medan tyskarna skulle säga: Potatisen för att läggas på tork tages upp. Vatten i grytan hälles och potatisen däri kokas ;)
 
Objektivsnack förr (för 70 år sen)?

När jag läser i bruksanvisningen till Leica III (från 1934) verkar det som små luftblåsor i objektivens linser diskuterades livligt på den tiden - så här försöker Leitz förklara varför blåsor inte är något fel och att minsann kunderna får acceptera objektiven som de är;

"Våra objektivs utomordentliga prestationsförmåga beror, förutom på matematiska framsteg och stegrad kvalitet, på användandet av speciella glassorter. Vi använda, i enlighet med vår fabriks goda namn och rykte, endast det allra finaste kvaliteten av optiskt glas, men trots detta är tekniken inte i stånd att framställa de nya glassorterna helt fria från små blåsor. Förefinnas sådana i våra förstklassiga objektiv så äro de kännetecken på användningen av optiskt specialglas. Reklamationer åro oberättigade och kunna icke av oss beaktas. Enstaka små blåsor inkräkta icke alls på bildkvaliteten eller ljusstyrkan."
 
Och i dagens sverige låter det väl så här:
Ta upp och lägg potatisen på tork. Koka den sedan i en gryta med vatten.
 
Läs först, fotografera sen.

Även 1934 försökte folk fotografera utan att först läsa kamerans bruksanvisning. Ur bruksanvisningen för Leica III igen:

"Märk!

Även de enklaste handgreppen, som äro nödvändiga för Leicakamerans skötsel, kräva i denna bruksanvisning åtskilligt utrymme för text och bilder, men med kameran till hands övar man lätt in alla erforderliga handgrepp samtidigt med bruksanvisningens genomläsning. Flertalet anvisningar, som i det följande kommer att givas, torde då bli självklara."...osv osv

Av bruksanvisningens 39 sidor handlar 13 om filmladdning.
 
Jag var med redan då...

Magnus F har en pioäng när han citerar sin far, skärpan i bilderna poängterades ofta. Men i den fotoklubb jag gick med i 1952 var det oftast gråskalan som mest diskuterades samt bildkomposition. Det kom sig nog av att gråskalan ofta prioriterades i fototävlingar. Idag ser man ju ofta att undgdomar satsar på mycket hårda kontraster när det gäller s/v, men det skulle inte ha gått hem på den tiden.

Då var det mycket mindre tekniksnack än det är idag. Visst jämförde man sina utrustningar, men den ekonomiska situationen var helt annorlunda och den kamera man hade, den hade man...

Jag var ju ung på den tiden och lite stor i käften som alla ungdomar. Minns att jag bl a ifrågasatte om tekniken var viktigare än bildinnehållet och dessutom försökte tävla med färgbilder... Följden blev att jag kände mig helt utfryst och bildade en ny klubb tillsammans med en nyetablerad fotohandlare i stan.

Efter två år hade vi hundratalet medlemmar men efterhand de gamla stofilerna i den andra klubben föll undan gick vi samman och idag finns inga problem.

Som även påtalats i den här tråden fanns ju fototidningar, bl a FOTO och och en tysk fototidning som jag glömt namnet på, men som var populär. Och i dom fanns mycket teknisnack som naturligtvis spreds till fotoklubbarna, men jag anser ändå att det mer var bildens uppbyggnad som diskuterades i klubbarna och bland oss amatörer.
 
Re: Objektivsnack förr (för 70 år sen)?

cowboy skrev:
När jag läser i bruksanvisningen till Leica III (från 1934) verkar det som små luftblåsor i objektivens linser diskuterades livligt på den tiden - så här försöker Leitz förklara varför blåsor inte är något fel och att minsann kunderna får acceptera objektiven som de är;

"Våra objektivs utomordentliga prestationsförmåga beror, förutom på matematiska framsteg och stegrad kvalitet, på användandet av speciella glassorter. Vi använda, i enlighet med vår fabriks goda namn och rykte, endast det allra finaste kvaliteten av optiskt glas, men trots detta är tekniken inte i stånd att framställa de nya glassorterna helt fria från små blåsor. Förefinnas sådana i våra förstklassiga objektiv så äro de kännetecken på användningen av optiskt specialglas. Reklamationer åro oberättigade och kunna icke av oss beaktas. Enstaka små blåsor inkräkta icke alls på bildkvaliteten eller ljusstyrkan."

Det diskuteras fortfarande, eftersom folk undrar om bubblor i något linselement påverkar bilden:

Bubbles were once an indication of "Jena" glass, specifically Dense
Barium Crown glass which has a high melting temperature. So, the idea was
if your lens had a couple of small bubbles it was an expensive lens.
Modern glass making techniques have eliminated the bubbles. Actually the
presence or absense of bubbles is meaningless in terms of lens performance
other than a lot of bubbles will cause some diffusion. A _lot_ of bubbles
or big bubbles in a lens suggest the maker didn't have very good QC or was
too cheap to reject the glass. One or a couple of small ones are without
optical effect and meaningless.
----
Richard Knoppow
 
Re: Läs först, fotografera sen.

cowboy skrev:
Av bruksanvisningens 39 sidor handlar 13 om filmladdning.

Det var väl innan Kodaks Retinakameror kom 1934, och med dem de småbildskassetter vi använder idag. Innan dess fick man ladda kassetterna själv.
 
"möjligen tarvar Ni själv ett fixeringsbad, emedan Er argumentation synes mig lite suddig i kanterna, är Ni möjligen aningen rund under fötterna?"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.