Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotosnack förr och nu.

Produkter
(logga in för att koppla)
larsborg skrev:
--------------------------------------------------
Nikon F, slog totalt igenom, bland fotografer, under Korea kriget!

Nej, eftersom Nikon F lanserades 1959 så kan den inte ha slagit igenom under Koreakriget. Du tänker kanske på Nikon M eller Nikon S?

PD
 
Re: Re: Re: fotosnack förr och nu.

mipert skrev:
Fast,, kunde inte ”min bäste herre” ibland betyda ”ya mfking..!” eller hur man svär numera.

Jag läste en sympatisk beskrivning om hur det lät när Yossuf Karsch hamnade på fika hos tio fotografer någon gång runt -52.

Sten Diedrik Bellander har samlat mod hela kvällen och frågar slutligen:
”Herr K. Hur länge framkallar ni er film?”
YK stirrar på Bella och svarar: ”Unge man, säger tretton minuter er någonting?”

O ja, visst har du rätt i det,men det är väl roligare med lite finess, idag låter det:

"Vad är det för skitsnack? Du som inte ens kan stava till Filmrulle har väl inget intresse av detta."

Då handlade det väl mer om Klasskillnad, man bockade för doktorn etc.
Idag är det väl mer en fråga om att inte respektera varandra,så fort man har en avvikande åsikt så är man,dumskalle,bakåtsträvare,prylbög, etc etc..

/Göran
 
Ok, Hr. L. Kalenderhielm svarar här B. F. Svängdor i en diskussion om Tri-X:s vara eller inte vara, vågar man prova dessa nymodigheter tro? Och nu hettar diskussionen till lite...

1955...

"Hvarför till hvila så brått, min gunstig junker? Bilden af idag är ej ännu ej korrekt exponerad, möjligen tarvar Ni själv ett fixeringsbad, emedan Er argumentation synes mig lite suddig i kanterna, är Ni möjligen aningen rund under fötterna? Jag ser att min herre uteslutande använder undermålig utrustning tillverkad av (påstås det i alla fall) Rolleiflex.

Detta kan (möjligen) tillsammans med rundheten under fötterna, förklara Era av dilerium tremens sönderskakade bilder. Jag ordinerar absolutism, stärkande bad i isvatten, samt något vettigare ur AGFA:s och Leica:s sortiment, istället för Rolleiflex och Tri-X. Fånga bilden istället för bägaren! Amen broder!"
 
Fast 1955...Hr. L. Kalenderhielm låter mer som en viss Bellman i språkbruket, vad jag minns pratade man modern svenska på 50-talet, då förstås utan alla svamerikanska uttryck...

/Göran
 
På vilket sätt skulle människan förändras menar du?

Jag hävdar att människa inte förändras, bara miljön.
Behoven och känslorna är exakt de samma.
 
Enligt min pappa så snackades det otroligt mycket på 50- och 60-talet om skärpa - om objektivet var riktigt skarpt eller mukteknande och om kopian hade riktig kornskärpa (förstoringsobjektivet skulle ju också vara skarpt). Dessutom skulle man framkalla i finkornsframkallare för att få riktigt knivskarpt.

Givetvis skulle bilderna glanstorkas för att få rätt svärta och yta.

Objektivens färgåtergivning var ett stort ämne på 70-talet..

Leica vs Contax var väl en klassiker under 50-talet. Och räcker småbildformatet till - måste man inte ha minst mellanformat.

Osv, osv.

Tekniksnacket var så intensivt på 60-talet och fotografin så likriktad att det uppstod motrörelser och en symbol för dessa var Walter Hirsch som ställde alla begrepp på ända med sina halvformatsbilder från midsommaren -67. De var livfulla och frigjorta med knappast superskarpa eller finkorniga. Sedan dess har VCanon Dial varit poppis i Sverige.
 
sagan skrev:
På vilket sätt skulle människan förändras menar du?

Jag hävdar att människa inte förändras, bara miljön.
Behoven och känslorna är exakt de samma.
*lägger mig försynt i frågan*
Miljön påverkar ju människor på många sätt, framförallt under uppväxten. Så nog kan värderingar och därmed både behoven och känslorna förändras påtagligt, eller? Även om det så bara skiljer en enda generation.
 
Uppväxtmiljön på verkar känslorna, givetvis.

Men att det finns barn som får mycket kärlek och de som får lite är knappast något som ändrats.
 
--------------------------------------------------
Per Danielsson skrev:
Nej, eftersom Nikon F lanserades 1959 så kan den inte ha slagit igenom under Koreakriget. Du tänker kanske på Nikon M eller Nikon S?
--------------------------------------------------
Du har helt rätt!
Inte ens en prototyp av Nikon F, var med under Korea kriget, som började 1950!
Men, vilket krig, var det då, jag kommer ihåg en bild på en Nikon F med glugg, där frontlinsen hade fått in i sig, en kula rakt genom objektivet?
Fotografen dog väl på direkten!
Krid var det, ingen semester fotograf råkar ut för den situationen, som tur är!
Vietnam?
 
Ojoj, visst förändras vi-också;)!

Till det rent biologiska så är vi rätt lika sedan många tusen år men även där ser vi olikehter på bara någr generationer.

Kulurellt betingat så präglas vi av vår tid och vårt omgivande sammanhang, stort och litet.


Inte att glömma är att människan alltid (ALLTID) söker sig mot tillfredsställelse.
Vi har en benägenhet att aldrig vara nöjda, samma benägenhet har gett liv och håller liv i den nyfikenhet och kunskapstörstande frustration som drivit vetenskapen genom tiderna.

I denna mission mot en högre grad av/i tillfredsställelse präglas vi direkt av tiden vi lever i men indirekt av den historien som präglat vår förtid.

Alltså, som jag ser det så är vi oss lika men samtidigt olika beroende på att vi bär vidare vårt arv där man sökt det samma som det vi söker idag= en vidare försåelse.

Tekniken blir aldrig tillräckligt bra liksom ingen fotografisk bild Never Ever kan vara det bästa.

/Vh Niclas,
 
50-talet?
Jo, det var en tid, säger dom som var med då, fylld av sv/v (Kodak Tri-X-Pan) och färgdia (Kodachrome 25), kameror från Zeiss, Contax och Leica.
Agfa och Kodak hade oxå fina kameror, men de levde på en lägre nivå.
Japanska kameror var relativt ovanliga.
Backeliten (dåtidens plast) i TV apparaterna blev varm, efter en kort stund, den doften var mycket förknippad med TV tittande, sägs det.
 
larsborg skrev:
--------------------------------------------------

.. jag kommer ihåg en bild på en Nikon F med glugg, där frontlinsen hade fått in i sig, en kula rakt genom objektivet?
..

Det var Don McCullins Nikon F som blev genomborrad av en AK47-kula i Cambodia 1970. McCullin överlevde utan en skråma. Det hela finns beskrivet i hans bok "Unreasonable behaviour".
 
larsborg skrev:
--------------------------------------------------
Per Danielsson skrev:
Nej, eftersom Nikon F lanserades 1959 så kan den inte ha slagit igenom under Koreakriget. Du tänker kanske på Nikon M eller Nikon S?
--------------------------------------------------
Du har helt rätt!
Inte ens en prototyp av Nikon F, var med under Korea kriget, som började 1950!
Men, vilket krig, var det då, jag kommer ihåg en bild på en Nikon F med glugg, där frontlinsen hade fått in i sig, en kula rakt genom objektivet?
Fotografen dog väl på direkten!
Krid var det, ingen semester fotograf råkar ut för den situationen, som tur är!
Vietnam?

Kongo? Vietnam var huvudsakligen senare.
 
--------------------------------------------------
Bo Johnsson skrev:
Det var Don McCullins Nikon F som blev genomborrad av en AK47-kula i Cambodia 1970. McCullin överlevde utan en skråma. Det hela finns beskrivet i hans bok "Unreasonable behaviour".
--------------------------------------------------
1970!
Då var den inte äldre än så, den händelsen.
Tack för infot!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.