Annons

Fotoskola utomlands

Produkter
(logga in för att koppla)

jesseboy

Medlem
Jag funderar på att söka en 2-årig fotoskola i Australien.
Är det någon som sitter inne med kunskaper om hur svårt det är att ta sig in, skolors kvalitet, hur det går med CSN, osv?
Mest bara lite nyfis...
 
Klart att du skall söka, testa!

Kommer du in så kan det bli ett äventur med livslånga följder/fröjder...

Att studera kreativa "fag" utomlands är ofta oerhört mycket mer stimulerande än att gå en kurs hemma i gamla vanliga sverige..

Norge och tex Ålands skolor är ju laternativa som är närmare hemifrån.

MEN:

Kolla fototraditionerna därifrån före acceptans av ev skolplats, vilka fotografer som ev är kända osv.. Det ger förståelse för vad du kan förvänta från den aktuella instutitionen.
Helt klart så står skolorna i täten av den egna fotokulturen, som en representant för en tradition. Sådant väger tungt..

Avgörande viktigt att veta vad man åker till när man satsar så mycket.

Kan ju hända att det som passar dig bäst finns hemma i Sverige eller kanske i USA.

England har ju också de sin tradition som skiljer sig ifrån vår..

Kolla på typ 1000 bilder från Australiens mer framstående fotografer, efter det så kanske du har en bild av vad som är australisk fotografi.

Det är högst vilseledande att tro att all fotografisk utbildning är objektiv i förhållande till olika medium och uttryck.. Alla skolor har sina fundament som undervisningen utgår ifrån. Mer eller mindre medvetet.

Lycka till!

MVH Niclas,
 
Tack för ett bra svar!
Mycket tänkvärt.
Oftast sker antagningar med arbetsprover, är det måhända så att de ser mycket hårt på dem och bara de bästa kommer in?
Svårt att veta hur uttagningar, mm egentligen går till...
 
Ja, det är en mycket bra fråga till en skola.

En fråga som de antagligen har ett rättså uttänkt svar på. Borde i alla fall ha det med tanke på att just svaret (=hur de tänker rent institutionsfilosofiskt/värdegrundsmässigt) betyder mycket för elevkullen och skolans egen profilering.

Att skapa sig en bild om hur den enskillda skolan/instutitionen tänker är oerhört värdefullt.

Många skolor önskar så bra fotografer som möjligt. Naturligt nog kanske..

Men så finns det säkert också de u utlandet som önskar en speciell elevkull. Kanske med mixade åldrar och erfarenheter.. alltså ett mer idealistiskt tänk. Det senare har sina uppenbara kvaliteter men är nog väldans sällsynt idag när allt handlar om ekonomi och profit.


Ställ frågan till skolan och hoppas på ett kort konsist svar som ger dig en tydlig bild av hur det går till.

Det är inte på ngt sätt fusk eller fult att ställa den frågan direkt till skolan. Det är en fråga som avslöjar mycket och som borde ställas av flera. Ger de inget svar så är det rent av ngt skumt i mina ögon sett.
Skriver/säger de däremot att de tänker si och så med tanke på den och den grunden, samt att deras vision med utbildningen och ditt och datt, ja då har du erhållit ett bra svar som säger mycket om skolan på ett troligt sanningsenligt sätt.


MVH Niclas,
 
Tackar igen, du verkar ha en himla massa nyttig kunskap.
En fråga ställd till dig eller alla som kan tänkas veta, är det någon som har bra länkar till olika skolor, oavsett om de är i Sverige eller utomlands?
Det är faktiskt ganska svårt att hitta på nätet (när man som jag inte sitter inne med så mkt kunskap...)
 
Tackar hjärtligast!
Jag väljer nog att kontakta henne via fotosidan först, jag vill ju inte tränga mig på, hoppas det är ok om jag kontaktar henne.

Tack ska ni ha båda två!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.