Annons

Fotosidans bestraffningssystem

Produkter
(logga in för att koppla)
Du menar oavsett om inlägget är provocerande eller ej?

Bra inlägg kan vara och skall ibland vara provocerande precis som bra fotografi kan vara det. Medveten provokation är en del av kreativitet och nydanande. Se på konsten, poesin, filmen. Medveten provokation i foruminlägg tjänar syftet att ruska om och få andra att tänka till i andra, nya banor.
 
Senast ändrad:
Du menar oavsett om inlägget är provocerande eller ej?

Ja. Vet inte om du menar om inlägget man själv skriver eller det man svarar på är provocerande, men svaret (ja) gäller oavsett vilket. Provocerande tycker jag man ska få vara för att väcka debatt, men osakligheter och smutskastningar är det väl bäst att undvika.
 
Ja. Vet inte om du menar om inlägget man själv skriver eller det man svarar på är provocerande, men svaret (ja) gäller oavsett vilket. Provocerande tycker jag man ska få vara för att väcka debatt, men osakligheter och smutskastningar är det väl bäst att undvika.

Saklighet och dialog är A och O. Fakta och kommunikation skall alltid stå i första rummet. Ens egna känslor och värderingar är alltid sekundära. Forumtrådarna handlar ju inte om oss själva utan om fotorelaterade ämnen dvs sakfrågor. Det är där fokus skall ligga helt oavsett vilka som skriver inläggen och hur dessa skrivs.

Faktum är att det är totalt ointressant vilka personer det är som skriver i forumen så länge det övergipande huvudkravet på saklighet och dialog följs. Är det fakta som levereras spelar det ingen roll vem som presenterar dessa.
 
Problemet är dock:

1) Otrygga personer som lätt känner sig kränkta (trygga människor känner sig nämligen inte så lätt kränkta) tenderar att göra det hur respektfullt man än försöker utforma sin kritik. De otrygga tolkar in det negativa och hamnar lätt i en offermentalitet där de upplever sig illa behandlade när någon de möter inte är "snälla" eller "förstående",

2) Trygga människor tål kritik och kan argumentera för sin sak och hävda sina rättigheter utan att kalla på "polis" och anmäla för att få "upprättelse".

Visst ligger det nåt i det du säger, men om de tolkar saken så illa är det väl främst deras problem. Man behöver ju inte sjunka till samma nivå själv. Bemöter man osakligheter med sakliga motargument och kanske även ignorerar det man tolkar som nedvärderande finns det en chans att styra upp en diskussion som är på väg att på spåra ur. Problem uppstår väl främst väl när folk låter sig sjunka till samma nivå och pajkastningen tar fart...


Saklighet och dialog är A och O. Fakta och kommunikation skall alltid stå i första rummet. Ens egna känslor och värderingar är alltid sekundära. Forumtrådarna handlar ju inte om oss själva utan om fotorelaterade ämnen dvs sakfrågor. Det är där fokus skall ligga helt oavsett vilka som skriver inläggen och hur dessa skrivs.

Faktum är att det är totalt ointressant vilka personer det är som skriver i forumen så länge det övergipande huvudkravet på saklighet och dialog följs. Är det fakta som levereras spelar det ingen roll vem som presenterar dessa.

Precis.
 
För mig är det en viss skillnad på kreativ provokation som ni talar om och rena dumheter som inte har något annat syfte än att skapa bråk. Vissa människor ignorerar sådana inlägg - av rädsla eller andra orsaker - andra reagerar. Vi människor är som tur är olika och alla är inte stöpta i samma form. Eller som någon sa - bara döda fiskar flyter med strömmen.

I Sverige förväntas vi ignorera olika typer av provokationer, vi fostras till att inte "sjunka till samma nivå" och de som inte gör så får naturligtvis ta konsekvenserna i form av straffpoäng och annat. Jag köper det. Men poängen här var att om det sker två brott mot forumreglerna, så kan man inte subjektivt välja att bestraffa bara det ena av brotten för att det verkar läskigast utifrån egna preferenser.
 
Enligt http://www.synonymer.se/index.php?query=pellej%F6ns betyder pellejöns
detsamma som pajas, clown, lustigkurre, tok, narr eller jöns.

Detta innebär mao att du har ansett någon vara oseriös i sitt beteende. Kan man inte bemöta den åsikten och känner sig kränkt måste man vara oerhört otrygg i sin person.

Så om jag fattat det rätt så låter trygga människor sig med lätthet kallas för pellejöns, och ev. liknande kränkande uttryck, efter att först ha kollat igenom ordboken för att få reda på ordets egentliga betydelse. Nej, det där tror jag inte ett ögonblick på men så känner ju inte jag till dina referensramar eller hur det fungerar i din umgängeskrets. Jag går hellre efter Jonas Gardells devis: Låt dom gärna sätta på dig men låt dom inte sätta sig på dig.
 
Å andra sidan, i ett land där man dömer till 6 års fängelse för skattebrott och 10 år för mord får man kanske leva med sjukt snedvridna straffskalor i alla sammanhang.

Om någon pellejöns ;) roffar åt sig flera hundra miljoner av vår gemensamma välfärdskassa så skulle jag lätt kunna jämföra det med grov misshandel eller kanske till och med mord. Det är ju inte de som redan har det bra och sitter på en massa miljoner som blir värst drabbade när välfärden rasar utan de som redan har det sämst. Jag tror inte du får 6års fängelse för att du har gjort en liten miss i din personliga deklaration. Att medvetet saboterat allas välfärd kan inte accepteras. Jag tycker det är obehagligt när man inte längre inser att man kan skada människor på många andra sätt än fysiskt med slag och sparkar. Men nu kanske vi/jag gled lite väl långt från ämnet..

Håller i alla fall med dig om att om det finns någon sorts straffskala här på FS så borde vi användare naturligtvis få reda på hur den ser ut och hur det går till i praktiken.
 
För mig är det en viss skillnad på kreativ provokation som ni talar om och rena dumheter som inte har något annat syfte än att skapa bråk. Vissa människor ignorerar sådana inlägg - av rädsla eller andra orsaker - andra reagerar. Vi människor är som tur är olika och alla är inte stöpta i samma form. Eller som någon sa - bara döda fiskar flyter med strömmen.

I Sverige förväntas vi ignorera olika typer av provokationer, vi fostras till att inte "sjunka till samma nivå" och de som inte gör så får naturligtvis ta konsekvenserna i form av straffpoäng och annat. Jag köper det. Men poängen här var att om det sker två brott mot forumreglerna, så kan man inte subjektivt välja att bestraffa bara det ena av brotten för att det verkar läskigast utifrån egna preferenser.

För att bli lite OT och bryta mot forumreglerna...

Det finns ju flera exempel på att mobbarna på en skola får vara kvar medan den som mobbats tvingas byta skola.
 
Så om jag fattat det rätt så låter trygga människor sig med lätthet kallas för pellejöns, och ev. liknande kränkande uttryck, efter att först ha kollat igenom ordboken för att få reda på ordets egentliga betydelse. Nej, det där tror jag inte ett ögonblick på men så känner ju inte jag till dina referensramar eller hur det fungerar i din umgängeskrets. Jag går hellre efter Jonas Gardells devis: Låt dom gärna sätta på dig men låt dom inte sätta sig på dig.

Trygga människor välkommnar inte kritik och nedsättande ord och handlingar. Dessa personer bara klarar av att handskas med det icke önskvärda samspelet på ett mer konstruktivt och ansvarsfullt sätt än vad otrygga individer gör vilka lätt hamnar och fastnar i en offerroll. Kränkningar, mobbing osv sker varje dag i våra hem, skolor och på våra arbetsplatser. Otrygga personer är helt enkelt mycket mer sårbara och far illa lättare.

En avsevärd svaghet med i kommunikation i nätforum är avsaknaden av kroppsspråk, ögonkontakt och tonfall. Att kalla någon för Pellejöns kan få väldigt olika innebörd beroende på hur, när och var det sägs. De viktiga nyanserna av ironi och pikar som vi sysslar med i vardagsumgänget försvinner nästan helt på nätet och kan inte helt ersättas med symboler.
 
Om någon pellejöns ;) roffar åt sig flera hundra miljoner av vår gemensamma välfärdskassa så skulle jag lätt kunna jämföra det med grov misshandel eller kanske till och med mord. Det är ju inte de som redan har det bra och sitter på en massa miljoner som blir värst drabbade när välfärden rasar utan de som redan har det sämst. Jag tror inte du får 6års fängelse för att du har gjort en liten miss i din personliga deklaration. Att medvetet saboterat allas välfärd kan inte accepteras. Jag tycker det är obehagligt när man inte längre inser att man kan skada människor på många andra sätt än fysiskt med slag och sparkar. Men nu kanske vi/jag gled lite väl långt från ämnet..

Håller i alla fall med dig om att om det finns någon sorts straffskala här på FS så borde vi användare naturligtvis få reda på hur den ser ut och hur det går till i praktiken.

"Att medvetet saboterat allas välfärd kan inte accepteras"

Hur var det nu med att skilja på fakta och personliga värderingar...
 
För mig kvarstår faktum att det är kränkande att säga t.ex. pellejöns till någon, vare sig mottagaren är trygg eller otrygg. Det är absolut ingen kreativ provokation som har som syfte att göra ett forum mindre snällt, till det finns det andra former av provokationer som inte blir personliga påhopp.

Det är istället en form av maktspråk menar jag och syftar endast till en sak, att platta till mottagaren, ff. vare sig mottagaren är trygg eller otrygg och jag tror att även trygga personer blir höggradigt upprörda av att kallas t.ex. pellejöns (det kan ju också handla om biologiska skillnader i adrenalinpåslag hur man responderar). Jag tror att den som skickar budskapet inte avser att säga: du är oseriös, utan avsikten är något betydligt otrevligare. Sen hur trygga personer hanterar detta är väl lika individuellt som hur otrygga personer hanterar detta med kanske lite större framgång för de som är lite tryggare (är det förresten en konstant faktor eller påverkas den av omgivning, åtaganden, framgångar/misslyckanden, sjukdom mm?). Och hur trygg är personen som behöver uttrycka sig så, eller är det bara dåligt ordförråd.

I alla sammanhang är kanske den sk trygge personen mer briljant än den sk otrygge men det ger ju inget fribrev att ge sig på otrygga personer för den respons de ger på ett påhopp, ffa inte om man är medveten om skillnaderna i personlighetstyp och även kan urskilja dem.

Vill också avrunda med att säga att jag har använt fulare ord än ovanstående samt även väl valda delar av handen understundom i trafiken och kommer säkerligen även i framtiden att använda dessa även om det sker mindre frekvent med tilltagande ålder, om det gör mig till en sämre eller otryggare eller för adrenalinstinn människa vill jag bara svara ett rungande...nja kanske eller vad vet jag.

Om någon tycker pellejöns är ett löjligt ord att diskutera runt sätt i stället in valfritt vassare ord.

Vill bara tillägga att jag inte har några specifika synpunkter på trådskaparens användning av ordet (har inte läst den tråden) utan bara allmänna synpunkter då jag inte kunde hålla med alla som skrev här.
 
Senast ändrad:
"Att medvetet saboterat allas välfärd kan inte accepteras"

Hur var det nu med att skilja på fakta och personliga värderingar...

Vad menar du är personliga värderingar i detta? Du kan ha vilken politisk åsikt som helst men ändå förstå att om du stjäl en massa pengar från den gemensamma kassan så drabbar det andra, likaväl som att om du går ut på stan och slår sönder busshållplatser eller saboterar saker så är det andra som får betala för det. Sen om du anser att man inte ska betala skatt är det en annan sak. Det samhället vi lever i idag är uppbyggt på det sättet och att fuska med skatter är att tjäna pengar på alla andra medborgares bekostnad.
 
Det hela är en funktionalitet i vBulletin (som vårt forum bygger på) och kallas för User Infractions och är en del av modereringssystemet. Kort kan man säga att det är ett verktyg för moderatorerna ett hålla reda på övertramp från er medlemmar. För moderatorerna så finns det länkar till varje inlägg där man kan redigera inlägg/radera inlägg/varna medlemmen som skrivit ett inlägg. I funktionen finns ett poängssystem där en medlem i förlängningen kan samla på sig poäng så att forumprogramvaran automatiskt spärrar en medlem. Här är dokumentationen:

http://www.vbulletin.com/docs/html/main/user_infractions_intro
http://www.vbulletin.com/docs/html/main/user_infractions_userlevel

Vi har så smått börjat nyttja systemet och har bland annat kokat ner forumreglerna till:

- Olämpligt/otrevligt (låg överträdelse)
- Upprepade ej konstruktiva inlägg (låg överträdelse)
- Grövre avvikelse från ämnet (låg överträdelse)
- Personangrepp/ förolämpning (medium överträdelse)
- Hets mot folkgrupp (hög överträdelse)
- Upphovsrättsbrott (hög överträdelse)

där tex grova påhopp är värre än gliringar. I systemet så förfaller de flesta överträdelserna med lägre grad efter ett antal dagar. Vi kommer att justera de olika överträdelserna, tider och grad med tiden. Nu kör vi inte det där fullt ut ännu utan vi tar alltid kontakt om någon börjar samla på förseelser och riskerar att bli spärrad, och ingen har hittills automatiskt blivit spärrad av systemet.

Vi hoppas slippa använda det så mycket som möjligt men tyvärr så är det nödvändigt att ha ett system för att hålla forumet på rätt nivå. Vi skall ta och leta reda på flera forumvärdar så att vi kan hålla ännu bättre koll och stringens framöver.

Säg att det är ett dåligt skämt, snälla!
Är det på allvar att ni sitter och ger "betyg" till gliringar och påhopp i forumet?
Får man reda på när man ådragit sig en poäng?

Vad är den förväntade effekten av ett hemligt bestraffningsystem med godtyckliga bedömningar och okänd straffskala?
 
Vad menar du är personliga värderingar i detta? Du kan ha vilken politisk åsikt som helst men ändå förstå att om du stjäl en massa pengar från den gemensamma kassan så drabbar det andra, likaväl som att om du går ut på stan och slår sönder busshållplatser eller saboterar saker så är det andra som får betala för det. Sen om du anser att man inte ska betala skatt är det en annan sak. Det samhället vi lever i idag är uppbyggt på det sättet och att fuska med skatter är att tjäna pengar på alla andra medborgares bekostnad.

Att vi har en borgerlig regering är fakta.

Att anse att denna regering "medvetet saboterat allas vår välfärd" är däremot inte objektiva obestridliga fakta utan en subjektiv bedömning styrd av personliga värderingar.
 
Säg att det är ett dåligt skämt, snälla!
Är det på allvar att ni sitter och ger "betyg" till gliringar och påhopp i forumet?
Får man reda på när man ådragit sig en poäng?

Vad är den förväntade effekten av ett hemligt bestraffningsystem med godtyckliga bedömningar och okänd straffskala?

Jag ser inget 1 April i kalendern...
 
För mig kvarstår faktum att det är kränkande att säga t.ex. pellejöns till någon, vare sig mottagaren är trygg eller otrygg. Det är absolut ingen kreativ provokation som har som syfte att göra ett forum mindre snällt, till det finns det andra former av provokationer som inte blir personliga påhopp.

Det är istället en form av maktspråk menar jag och syftar endast till en sak, att platta till mottagaren, ff. vare sig mottagaren är trygg eller otrygg och jag tror att även trygga personer blir höggradigt upprörda av att kallas t.ex. pellejöns (det kan ju också handla om biologiska skillnader i adrenalinpåslag hur man responderar). Jag tror att den som skickar budskapet inte avser att säga: du är oseriös, utan avsikten är något betydligt otrevligare. Sen hur trygga personer hanterar detta är väl lika individuellt som hur otrygga personer hanterar detta med kanske lite större framgång för de som är lite tryggare (är det förresten en konstant faktor eller påverkas den av omgivning, åtaganden, framgångar/misslyckanden, sjukdom mm?). Och hur trygg är personen som behöver uttrycka sig så, eller är det bara dåligt ordförråd.

I alla sammanhang är kanske den sk trygge personen mer briljant än den sk otrygge men det ger ju inget fribrev att ge sig på otrygga personer för den respons de ger på ett påhopp, ffa inte om man är medveten om skillnaderna i personlighetstyp och även kan urskilja dem.

Vill också avrunda med att säga att jag har använt fulare ord än ovanstående samt även väl valda delar av handen understundom i trafiken och kommer säkerligen även i framtiden att använda dessa även om det sker mindre frekvent med tilltagande ålder, om det gör mig till en sämre eller otryggare eller för adrenalinstinn människa vill jag bara svara ett rungande...nja kanske eller vad vet jag.

Om någon tycker pellejöns är ett löjligt ord att diskutera runt sätt i stället in valfritt vassare ord.

Vill bara tillägga att jag inte har några specifika synpunkter på trådskaparens användning av ordet (har inte läst den tråden) utan bara allmänna synpunkter då jag inte kunde hålla med alla som skrev här.

Är begreppet "Göra höna av en fjäder" bekant?
 
Att vi har en borgerlig regering är fakta.

Att anse att denna regering "medvetet saboterat allas vår välfärd" är däremot inte objektiva obestridliga fakta utan en subjektiv bedömning styrd av personliga värderingar.

Jag har inte skrivit någonting om vår regering, lägg inte ord i mun på mig. Sen när vill den borgliga regeringen att vi ska avskaffa alla skatter och framförallt när har du hört de borgliga partiena uppmana folk till skattebrott?
 
Jag har inte skrivit någonting om vår regering, lägg inte ord i mun på mig. Sen när vill den borgliga regeringen att vi ska avskaffa alla skatter och framförallt när har du hört de borgliga partiena uppmana folk till skattebrott?

Jag exemplifierade skillnaden mellan fakta och värderingar.

Dina inlägg är till 100% präglade av värderingar och påståenden helt utan evidens och källhänvisningar.

För övrigt har jag ingen aning om vilken agenda du har och vad du är ute efter med dina inlägg om medvetna stölder osv. Det enda jag vet är att

1) det inte har något alls med fotografering att göra,

2) det är totalt irrelevant i förhållande till ämnet för den här tråden.
 
Är begreppet "Göra höna av en fjäder" bekant?

Jag har en stark känsla av att du aldrig, aldrig slutar svara, att detta skänker mål och mening till ditt liv, och därför avslutar jag mitt deltagande i denna tråd då jag inte vill delta i en evighetstråd. Jag har deklarerat min åsikt och det klarade inte du utan var tvungen att slänga in en ganska barnslig kommentar som verkligen inte driver tråden framåt.
Ja just det, glömde: har du inget konstruktivt att säga så säg inget (såg uttrycket tidigare i denna tråd).
 
Senast ändrad:
Jag har en stark känsla av att du aldrig, aldrig slutar svara, att detta skänker mål och mening till ditt liv, och därför avslutar jag mitt deltagande i denna tråd då jag inte vill delta i en evighetstråd. Jag har deklarerat min åsikt och det klarade inte du utan var tvungen att slänga in en ganska barnslig kommentar som verkligen inte driver tråden framåt.

Jag tycker hela frågan är uppblåst bortom all rim och reson (därav "Göra höna av en fjäder") därför att jag

a) inte ser behovet av och nyttan med ett bestraffningssystem överhuvudtaget,

b) finner den specifika bestraffningen för användandet av ordet "Pellejöns" vara ett uttryck för småaktighet, intolerans och ett osunt kontrollbehov,

c) anser att det måste vara högt i tak i Fotosidans forum.

Du och andra får ha vilka åsikter ni vill. Jag har mina. Det är ju just åsikts- och yttrandefriheten som gör forumen livskraftiga. Det centrala är dock att alla som deltar i trådarna är villiga att hålla fokus på sakfrågorna och inte på debattanterna och deras tilldelade egenskaper.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.