Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidans bestraffningssystem

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte överhuvudtaget haft synpunkter på bestraffningssystemet eller bestraffningen av ordet p-jöns här på fotosidan utan snarare det faktum att vuxna män menar att användandet av ordet och kanske liknande värre ord är ok i detta sammanhang. Att man ska kunna gå in på en tråd, ogilla vad man ser och sen drämma till bara för att man vill, kan och vågar.
För mig är det naturligare att gå in på en tråd, konstatera att det var inget för mig och sen lämna i stället utan kommentar.

Jag tycker också om högt i tak i alla sammanhang men vi kanske inte har samma syn på vad högt i tak är. Definitivt ingår inte användandet av invektiv i min syn på högt i tak.
Och sådana här diskussioner tenderar att bli uppblåsta och heta och därtill har du själv också bidragit men det är du säkert medveten om.
 
Jag har följt tråden med ett visst intresse. Dock har jag inte läst pellejönstråden och vet inte vem som kallades så även om jag har mina aningar. Om dessa är riktiga så inser jag att benämningen kanske låg nära till hands, men inte var särskilt snällt sagt.

Vi kryper gärna bakom vår yttrande och åsiktslagstiftning i olika sammanhang och kanske inte alltid tänker på att den finns där för att främst skydda medborgarna från repressalier och godtycke från statsmakternas sida. Det är den absolut viktigaste uppgiften för den, vi behöver bara se ut i världen för att inse det.

Att platta till andra debattörer på ett så elegant sätt att motståndaren knappt förstår det, utan bara omgivningen, är en konst som få behärskar, men många eftersträvar. Det är ju drivkraften i många debatter, inte minst i valrörelsen.

Eftersom få behärskar konsten så behövs det en del regler i forumen, fotosidan ej undantaget. Acceptansen ökar ju naturligtvis om regelverket är känt och öppet. Att det alls finns är ju naturligtvis trist, men som sagt, erfarenheten visar att det trots allt behövs och att det bör tillämpas, helst konsekvent. Gillar man det inte så kan man ju hålla sej borta och söka andra arenor. Medlemskap på fotosidan är ju frivilligt och alls ingen rättighet.

Många trådar spårar ur, det är ju ett känt faktum. Jag skulle önska att moderatorerna stängde sådana trådar ganska snabbt, kanske efter att någon läsare tryckt på en "önskar få tråden stängd"-knapp. Det skulle om inte annat göra sökningar på olika ämnen enklare och snabbare. Jag är medveten om att en del tycker annorlunda, men fotosidan är ju ett forum för fotografi och allt vad det innebär och inte ett forum för de som vill slänga käft i alla lägen.

Jag sticker inte under stol med att en del debattörer, av vilka somliga är uppe och steppar i den här tråden, är ganska roande att läsa, men i måttliga doser.

Kom igen nu pojkar, vi har trafikregler i trafiken och forumregler i forumen. Hur vi efterlever dem vet vi bäst själva, men då och då händer det ju faktiskt att vi blir tagna i örat av farbror blå eller motsvarande instans och det får vi tåla.
 
Kom igen nu pojkar, vi har trafikregler i trafiken och forumregler i forumen. Hur vi efterlever dem vet vi bäst själva, men då och då händer det ju faktiskt att vi blir tagna i örat av farbror blå eller motsvarande instans och det får vi tåla.
Jag vet inte om du läst eller förstått allt som skrevs tidigare, men trafikregler är kända och straffsatserna för brott mot dem är fullt offentliga. Dessutom gäller svensk lag lika för alla och brotten som beivras i trafiken är sällan eller aldrig av bedömningskaraktär, så din liknelse haltar betänkligt.

Jag tar mitt straff som en man, även om jag naturligtvis tycker det är rena fjanterierna att bestraffa ord som pellejöns, speciellt när man låter bli att beivra alla andra forumregelbrott som sker dagligen, men framför allt blir jag upprörd över att man tillämpar straff och straffsatser som ingen ens hört talas om.
 
Jag vet inte om du läst eller förstått allt som skrevs tidigare, men trafikregler är kända och straffsatserna för brott mot dem är fullt offentliga. Dessutom gäller svensk lag lika för alla och brotten som beivras i trafiken är sällan eller aldrig av bedömningskaraktär, så din liknelse haltar betänkligt.

Jag tar mitt straff som en man, även om jag naturligtvis tycker det är rena fjanterierna att bestraffa ord som pellejöns, speciellt när man låter bli att beivra alla andra forumregelbrott som sker dagligen, men framför allt blir jag upprörd över att man tillämpar straff och straffsatser som ingen ens hört talas om.

Läst, men ej förstått?

Jag skrev:
"Eftersom få behärskar konsten så behövs det en del regler i forumen, fotosidan ej undantaget. Acceptansen ökar ju naturligtvis om regelverket är känt och öppet. Att det alls finns är ju naturligtvis trist, men som sagt, erfarenheten visar att det trots allt behövs och att det bör tillämpas, helst konsekvent."

I princip håller jag alltså med dej, eller hur?
 
Jag har följt tråden med ett visst intresse. Dock har jag inte läst pellejönstråden och vet inte vem som kallades så även om jag har mina aningar. Om dessa är riktiga så inser jag att benämningen kanske låg nära till hands, men inte var särskilt snällt sagt.

Vi kryper gärna bakom vår yttrande och åsiktslagstiftning i olika sammanhang och kanske inte alltid tänker på att den finns där för att främst skydda medborgarna från repressalier och godtycke från statsmakternas sida. Det är den absolut viktigaste uppgiften för den, vi behöver bara se ut i världen för att inse det.

Att platta till andra debattörer på ett så elegant sätt att motståndaren knappt förstår det, utan bara omgivningen, är en konst som få behärskar, men många eftersträvar. Det är ju drivkraften i många debatter, inte minst i valrörelsen.

Eftersom få behärskar konsten så behövs det en del regler i forumen, fotosidan ej undantaget. Acceptansen ökar ju naturligtvis om regelverket är känt och öppet. Att det alls finns är ju naturligtvis trist, men som sagt, erfarenheten visar att det trots allt behövs och att det bör tillämpas, helst konsekvent. Gillar man det inte så kan man ju hålla sej borta och söka andra arenor. Medlemskap på fotosidan är ju frivilligt och alls ingen rättighet.

Många trådar spårar ur, det är ju ett känt faktum. Jag skulle önska att moderatorerna stängde sådana trådar ganska snabbt, kanske efter att någon läsare tryckt på en "önskar få tråden stängd"-knapp. Det skulle om inte annat göra sökningar på olika ämnen enklare och snabbare. Jag är medveten om att en del tycker annorlunda, men fotosidan är ju ett forum för fotografi och allt vad det innebär och inte ett forum för de som vill slänga käft i alla lägen.

Jag sticker inte under stol med att en del debattörer, av vilka somliga är uppe och steppar i den här tråden, är ganska roande att läsa, men i måttliga doser.

Kom igen nu pojkar, vi har trafikregler i trafiken och forumregler i forumen. Hur vi efterlever dem vet vi bäst själva, men då och då händer det ju faktiskt att vi blir tagna i örat av farbror blå eller motsvarande instans och det får vi tåla.

Forumregler - ja! Bestraffningssystem - nej!

Medlemskap, som på Fotosidan, innebär alltid både rättigheter och skyldigheter.

Apropå stängning av trådar så är jag principiellt emot det men jag kan i viss mån se nyttan med att som på dpreview begränsa varje tråd till 150 inlägg eller att moderatorn kan stänga en tråd när den hamnat snett. Det förra är att föredra då det senare alltid kommer att vara förenat med mer eller mindre godtycke.
 
Erfarenhetsmässigt vet vi alla att regler som inte är kopplade till något slags sanktioner inte tas på allvar. Samma sak om risken för upptäckt är liten eller försumbar. Det ligger på något sätt i den mänskliga naturen.

Det är, som alltid, en fråga om ett övervägande som många gör, precis som när man kör för fort. Även jag. Sedan har vi de som alltid kör för fort, de är ett problem för sej.

En del diskussionsforum gör så att trådarna stängs efter viss tid, alltifrån ett antal dagar eller i vissa fall bara något dygn.

Det tror jag skulle skulle vara välgörande på fotosidan, men kanske inte alla trådar. Jag vet sådana som har pågått i flera år, tex den som handlar om skärmar och som är en av de allra mest uppskattade trådarna. Det beror naturligtvis på några av de som skriver där och frikostigt delar med sej av sin kunskap och erfarenhet på ett sakligt sätt.

Då och då tittar FS ledning in här i tråden. Jag tycker att de ska fundera på trådklippning. Det skulle göra intressanta ämnen och kunskaper mera lättillgängliga och öka överskådligheten och minska risken för att trådar utartar på ett eller annat sätt.

Jag kan hålla med om att det kan bli visst godtycke i bedömningar, men det är enligt min ringa mening att föredra framför att trådar urartar i meningslös munhuggning. I många fall, enligt min ovetenskpliga bedömning, har 95 % av vad som är relevant kommit fram efter högst något tiotal inlägg och inom ett eller två dygn.
Det finns naturligtvis undantag och det blir moderatorernas sak att identifiera dem.
 
Det finns ett forum som jag tycker fungerar alldeles utmärkt med avseende på moderering och det är The Luminous-Landscape. De skrivna forumregler som finns där är de generella som man godkänner när man registrerar sig:
You agree that you will not use this bulletin board to post any material which is knowingly false and/or defamatory, inaccurate, abusive, vulgar, hateful, harassing, obscene, profane, sexually oriented, threatening, invasive of a person's privacy, or otherwise in violation of any law.
Michael Reichmann, som driver siten, tillämpar dessutom reglerna på ett konsekvent sätt, men det ska vara grova övertramp för att rendera en åtgärd och då åker personen ifråga också vanligtvis ut. Han tillåter utöver detta inte diskussion om politik och religion, eftersom det lätt leder till bråk och inte har med fotografering att göra. När MR stänger trådar som ballat ur, vilket sker lite då och då, gör han det vanligtvis med ett kort konstaterande att "nu räcker det".

Här på Fotosidan förekommer det, att i de få undantagsfall då redaktionen verkligen stänger en tråd, så går redaktören in och tar ställning, häver själv ur sig en massa om det tidigare sagda, i princip pekar ut vem det är han irriterar sig på och stänger tråden. Helt sanslöst, eftersom hans eget inlägg inte går att bemöta längre då tråden är stängd. Här kan man tala om maktbehov.

Många fler trådar skulle behöva stängas här på Fotosidan, dock utan att den som stänger tråden gör det av ilska och själv vill få sista ordet. Varför ingen stänger den nu pågående Mac vs PC tråden som urartat sedan länge, beror väl bara på att redaktionen själv är inne och jiddrar om hur bra de tycker Mac och iPhone är. (Att de bryter mot sina egna forumregler om att hålla sig till ämnet och undvika märkeskrig hör ju naturligtvis inte hit!)

Om man på ett konsekvent sätt stänger trådar som har eller håller på att spåra ur, oavsett om det är pga divergens bort från ämnet eller pga hetsiga debatter med inslag av personangrepp, så behöver man inte ägna sig åt att bestraffa sina medlemmar med obskyra straffskalor och subjektiva bedömningar, där minsta lilla personangrepp triggar igång den svenska konflikträdslan hos moderatorn.

Det må så vara att svensken numera blir kränkt av allt och av alla och envar, men det kan knappast vara Fotosidans uppgift att skapa upprättelse för varje stackare som känner sig kränkt i alla olika sammanhang. Utrycket "sila mygg och svälja kameler" är väl det närmaste man kommer att tänka på i samband med Fotosidans moderering av sina forum.
 
Intressant tråd, jag har fått två varningar, båda gångerna har jag frågat om varför men aldrig fått något svar (dock är det inte otippat att det är några griniga gubbar över 40 som anmäler för sitt egna nöjes skull). Senast frågade jag om det verkligen var accepterat att använda personers utseende som grund för ett inlägg (som annars var helt off topic) och sen glida över i ett personagrepp (inte för att det spelar någon roll för mig, personen som skrev det verkar extremt osäker och borde med stor sannolikhet inte använda sig av textbaserad kommunikation).
Jag fick som svar att "bollen låg hos mig" så jag kan bara dra slutsatsen att inlägg om hur människor ser ut och personangrepp _är tillåtna_ under förutsättning att man är fullständigt off topic. Det känns som en konstig regel men den verkar tillämpas konsekvent iaf.

Ett stort problem på FS är åldersrelaterad, många medlemmar här har inte erfarenhet eller kunskap om kommunikation i ett medium såsom forum. Det blir lite "så som fan läser bibeln" i väldigt många inlägg. Nu minns jag inte exakt hur många procent som försvinner när man bara använder sig av textburen kommunikation, men har för mig att 20% av budskapet är kvar, resterande 80% har försvunnit på grund av att kroppsspråk, tonläge, ögonkontakt saknas, dvs de viktigaste delarna i kommunikation individer emellan.
 
Det må så vara att svensken numera blir kränkt av allt och av alla och envar, men det kan knappast vara Fotosidans uppgift att skapa upprättelse för varje stackare som känner sig kränkt i alla olika sammanhang. Utrycket "sila mygg och svälja kameler" är väl det närmaste man kommer att tänka på i samband med Fotosidans moderering av sina forum.

Mitt i prick.

Det finns inga vuxna svenskar längre under 75 år. Alla är tonåringar: "Jag har alltid rätt att göra det jag vill och få det jag vill för att må bra på mina villkor". Frihet utan ansvar är som lön utan arbete.

Att inte få som man vill är att uppfatta sig kränkt. Det är ett lyxproblem i en värld där miljoner människor varje dag saknar tillgång till rent vatten och mat.
 
Nu har Fotosidan införts en ny bestraffningskategori; Anledning: onödigt personligt. "Att påskina offentligt att någon är otrygg i sin tillvaro är inte OK, det är mer att diskutera någons person/personlighet än dennes åsikter/kunskaper i ämnet."

Det är ju nästan komiskt, först blir man bestraffad för personangrepp och när man inte ägnar sig åt personangrepp, då blir man bestraffad för att inlägget är onödigt personligt?

Den här Christer Lindh kan ju inte annat än ha bestämt sig för att hitta nya argument för att bestraffa mig så fort han hittar anledningar på nytt - snacka om seriöst forum!
 
Nu har Fotosidan införts en ny bestraffningskategori; Anledning: onödigt personligt. "Att påskina offentligt att någon är otrygg i sin tillvaro är inte OK, det är mer att diskutera någons person/personlighet än dennes åsikter/kunskaper i ämnet."

Det är ju nästan komiskt, först blir man bestraffad för personangrepp och när man inte ägnar sig åt personangrepp, då blir man bestraffad för att inlägget är onödigt personligt?

Den här Christer Lindh kan ju inte annat än ha bestämt sig för att hitta nya argument för att bestraffa mig så fort han hittar anledningar på nytt - snacka om seriöst forum!
Du skrev i det inlägg jag modererade såhär:
Är det någonting jag kan bidra med för att du ska känna dig tryggare i tillvaron? Kan jag hjälpa dig minimera dina upplevda skräckscenarier, eller kan vi återgå till frågan om hur ofta man måste kalibrera bildskärmen?
Att påskina att en medlem är otrygg i sin tillvaro tycker jag är på gränsen till personangrepp och helt irrelevant för sakdiskussionen dessutom, därför tog jag bort detta ur ditt inlägg.

Det övriga, där du summerade vad som sagts tidigare etc lät jag vara.

Du påstod där dessutom att en medlem var lättkränkt när han tyckte du var oförskämd, för att du använde ord som "svammel" om dennes åsikter. Nu verkar du dock själv sälla dig till de lättkränktas skara när du får en liten tillsägelse om att följa reglerna och direkt verkar känna dig kränkt och förföljd.

Du får väl fundera på hur du tilltalar andra medlemmar, så kanske du slipper bli rapporterad fler gånger.
 
Vid det här laget bör du ha listat ut att det jag ifrågasätter är din rätt att ägna dig åt bestraffningar utifrån egna godtyckliga föreställningar om vad som är bra och dåligt.

Av alla argumentationsfel har du bestämt dig för att just argumentum ad hominem – personangrepp – är det du ska beivra och du tar ingen som helst hänsyn till sammanhanget och huruvida angreppet är provocerat eller ej och du ignorerar totalt alla andra forumregler ni satt upp.

Du reagerar numera dessutom på "nästan personangrepp"!

Hur menar du att jag skulle kunna komma till någon annan slutsats än att det är konflikträdsla som ligger bakom ett sådant agerande?

Hur kommer det sig att det är OK med internetföretag som sätter upp egna godtyckliga regler med tillhörande bestraffningar som vi aldrig skulle acceptera i andra sammanhang?

I samma stund som Fotosidan övergick från ett simpelt bildalbum/ diskussionsforum till ett kommersiellt företag med betalande medlemmar, borde det rimligtvis också ha följts av ett professionellt agerande gentemot kunderna, jämförbart med andra företag.

Vem skulle acceptera att icke internetbaserade företag, typ Volvo, ICA, Telia eller andra med direkta kundrelationer, satte upp egna regler och hotade med godtyckliga bestraffningar, tolkade utifrån klagomål från andra kunder?

Inte ens trafikpolisen ger sig in i den typen av tolkningsproblematik som Fotosidan ägnar sig åt. Antingen har man kört för fort eller inte. Antingen är man alkoholpåverkad eller inte. Det finns inga "nästan berusade" förare eller "på gränsen till att överträda hastighetsbegränsningen" som är straffbart enligt svensk lag.

Men Fotosidans godtyckliga regler och tolkningar fungerar tydligen så!

Att tex dagstidningarna har skvallerknappar på sina internetforum är en sak, där kan vem som helst slänga ur sig vad som helst – helt anonymt – utan att ta ansvar för det och lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor tvingar ägarna att hålla efter de värsta avarterna, men steget därifrån till ett kommersiellt internetföretag, som godtyckligt varnar och bestraffar sina betalande kunder är i min värld väldigt stort!
 
Redaktionen är helt överens om hur vi agerar. Vi bollar alltid lurigare ärenden för att försöka ta rätt beslut. Att moderera forum har vi gjort sen 2001 och det finns en hel del som vi sagt till att de får skärpa sig på ett eller annat vis. Det är inget nytt.

Tidigare mailade vi alltid men vBulletin (används av ca 40.000 communities enligt dem själva) har i den versionen vi uppgraderade till i våras inkluderat verktyg för att moderera ett forum. Verktyget har logik för att flera moderatorer skall kunna hålla koll på mycket medlemmar och vilka som blivit varnade och dessutom inbyggd logik för att "spärra" medlemmar som bryter mot uppsatta regler. Den "modulen" är inget som vi begärt utan är alltså något som vBulletin byggt in själva. Det tyder på att det finns ett behov från communities att stöd för moderering.

Att moderera ett forum är alltid en viss godtycklighet. Precis som vilken domare som helst i valfri sport. Domaren försöker alltid bedöma så "rätt" som möjligt, och notera att domaren "aldrig intresserad av att ta parti, utan bara följa regelverket så bra som möjligt". Jag har själv dömt mycket innebandy så jag vet vad jag pratar om. Man skiter fullständigt om vem som gör lagbrottet, man vill bara döma rätt. Och det är ju rätt självklart. Ju mer "fel" man dömer desto jobbigare får man det.

Om man sen skall fortsätta med parallellen till sport så blir det ju inte bättre om en spelare tar till fulheter, bara för att en motståndare gör det. Det tjänar ingen på. Samma är det i ett forum. Man kan inte rättfärdiga sina regelbrott bara för att man tycker att någon annan kom undan med det. En skillnad mot sport är att här hänger vi inte publikt ut de som bryter mot reglerna, men var så säker du är inte ensam om att fått tillsägelser.

Att påstå att stora företag inte sätter sina egna regler, tolkningar och efterföljande eventuella bestraffningar är fel. Se bara på flygbolag som tolkar generella regler hur de vill. Eller vilken krog som helst. Eller en butik som har olika regler för reklamationer, kundsupport etc.

Så summan är att våra regler är inga märkliga regler. De är generella regler som du hittar på vilket internetforum som helst. Du har fått mycket klagomål på dig och då har vi kikat på dem. Vid några tillfällen har vi sagt till och varnat dig. Vi tar gärna en diskussion men i ditt fall så är varningar något du får ta. De är tillräckligt väl underbyggda. I slutändan så får väl du göra som kunder i största allmänhet gör, dvs vända sig till någon annan leverantör när de inte är nöjda. Och där rundar vi av denna diskussionen för vår del, men vi hoppas du fått lite inblick i hur vi tänker och att du kan acceptera och stanna kvar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.