Annons

Fotosidan - the Album

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
I den här tråden pratar några av oss om att göra en bok med bilder från FS.

Tanken är att alla medlemmar skulle kunna deltaga med sin bästa bild (utsedd av fotografen själv eller med hjälp av andra) och att de 100, 150 eller 200 bästa röstas fram för att tryckas i bokform. Med tanke på vad som visats i tråden ovan är jag övertygad om att det går att få fram tillräckligt bildmaterial för en bok.

Det som skulle kunna skilja denna bok från andra fotoböcker är mångfalden. Det skulle kunna vara 100 bilder av helt olika typer, med det gemensamt att de är väldigt bra - och det blir det om närmare 60000 medlemmar visar sin bästa bild.

Går boken att sälja? Ingen aning, men jag misstänker att många medlemmar skulle köpa :) Alla som deltar skulle kanske kunna nämnas med namn i liten stil i slutet av boken även om bilderna inte publiceras, och bara en sån sak skulle göra att jag köpte boken även om min bild inte platsar.

Att göra en bok i allmänhet, och en fotobok i synnerhet, är inte helt enkelt. Man säljer inte många exemplar jämfört med skönlitteratur, och det finns massor av liknande. Vi på Fotosidan skulle kunna skapa något slags samtidsdokument över fotografin i Sverige idag, om vi hjälps åt och väljer ut våra bästa bilder för att bygga en bok.

Jag är övertygad om att väldigt många medlemmar vill bidraga med sina bilder, vilket gör att det kommer att behövas något slags jury som inte bara har förmågan att välja ut bra bilder, utan också bra bilder av olika kategorier. Vem ska sitta in en sådan jury?

Det finns massor av frågetecken om ett projekt som detta, och tror ni att det är tillräckligt intressant för att lägga tid på? Jag kan tänka mig att deltaga i själva roddandet runt det om det finns intresse, och jag är säker på att det finns andra som gör detsamma.

Vad tror ni? Skulle någon köpa boken "Fotosidan - the Album", eller vad den nu skulle kunna heta?

/Anders
 
Tycker det är en bra idé. Med rätt pris så kan den nog säljas till fotointresserade. Men man bör nog få med ett förlag eller liknande.

Daniel
 
Jag skulle helt klart vara intreserad av att både vara med (vem skulle inte det?) i boken och köpa den.

En grej som jag tror skulle kunna göra att fler köpte den var om man vid varje bild har en lite text med kameratyp, objektiv och ev brännvid isntälld, och exponeringsinställningar. Detta kan göra att man som nybörjare kan titta på bilderna och få en hint om hur dom är tagna.
Eller vad tror ni andra?

Greven
 
Exif informationen skulle vara väldigt trevligt att ha med i boken, eftersom den inte så ofta är det. kanske tom vad som är gjort i ps.

Är helt klart intresserad av att köpa en sådan bok, ännu mera så om en bild jag tagit är med.

väldigt bra ide.

Kanske olika kapitel ?

Efter olika bildpooler vi har här på fs.

Konstfoto
Natur
Porträtt
Studio

Samt kanske någon surrialistisk bild.

Vore trevligt.
 
På ena sidan av uppslaget: Bilden.
På andra sidan får fotografen skriva allt denne kan komma på om bilden; fotograferingstillfället, kameran, inställningar, omständigheter runt omkring. En hel sida ger utrymme till en hel del funderande och förklarande kring bilden. Jag tror inte det blir svårt för någon att fylla upp det utrymmet, trots allt så handlar det om en bild som fotografen själv valt ut som sin personliga favorit. Man har alltid saker att berätta om sådana bilder.

-- MW
 
Jag köper boken direkt :)
Jag vill inte läsa om tekniska specar, det intresserar mig inte alls. Däremot ett par ord från fotografen. Eller förrästen, både och kunde bli bra =)
 
Kom att tänka på en sak bara, Brutus Östling fågelfotografen som är medlem här på fotosidan. Han är ju bokförläggare. Kanske är han intresserad av att vara med och göra den här boken till verklighet?
 
starnut skrev:
Kom att tänka på en sak bara, Brutus Östling fågelfotografen som är medlem här på fotosidan. Han är ju bokförläggare. Kanske är han intresserad av att vara med och göra den här boken till verklighet?

God idé som ska kollas upp!
 
Helt klart en idé att bygga vidare på, låter kul.

Känner inte att jag har någon bild att bidraga med, långt ifrån, men jag kan ju bidraga med att köpa boken.

Det finns många frågor att fundera över, jag har ett par jag vill lyfta fram:

1. Kan det vara en god idé att de som skickar in bilder till juryn gör det anonymt? Jag tror det, för i likhet med de tankar som finns kring en "anonympool" finns det annars en viss risk att fotografens namn spelar in i valet, medvetet eller ej.

2. Vi får väl hoppas att boken ger ett ekonomiskt överskott. Hur skall det fördelas? En viktig fråga att fundera över. Min förhoppning är att ett projekt som detta inte görs för egen ekonomisk vinning, därför föreslår jag att man funderar på att skänka överskottet till någon form av välgörenhet.

Detta är min åsikt, det finns säkert andra vinklingar på detta.
 
Det vore ju kul om den återkom varje år som en årsbok ungefär. Det ger fler chansen att kunna bli publicerade någongång. Om man reducerar antalet inkomna bilder till 100-200 så finns det lätt underlag för kommande böcker som påvisar Fotosidans mångfald.

Jag köper ett ex.

mvh/Ove
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.