Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan på fall !!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Re: Re: Fotosidan på fall !!!

b-krantz skrev:
Jag har också varit nybörjare och behövt hjälp att komma vidare till bättre bilder. Är jag ensam om det???

Jo det är sant men som sagt så är det inte dom jag är emot utan dom som enbart lägger upp sina bilder för att visa sina söta djur och inte bryr sig om kritiken.
Jag tror att det finns en hel del medlemmar som tyvärr inte är så seriösa.

jag = *fortfarande nybörjare och kommer vara så länge till*

Jag är inte med riktigt på vad som menas med att dom inte bryr sig om kritiken. Är det att dom inte svarar på den kritik dom får eller som bara fortsätter lägga in bild efter bild med samma "dåliga" kvalite du menar?

Om det är den senare när en o samma person vecka efter vecka lägger upp "dåliga" bilder kan jag förstå dig till en viss del men då kollar jag inte på bilderna heller förvisso.

Motorsågen

Det borde väl fungera med stenhårda kritiseringar av bilderna. Demokrati innebär ju att du får tycka vad du vill. Kritik är ju dessutom till för att få fram bättre bilder. Så plocka fram motorsågen och röj ordentligt blir mitt tips.

Smajly skrev:
jag = *fortfarande nybörjare och kommer vara så länge till*

Jag är inte med riktigt på vad som menas med att dom inte bryr sig om kritiken. Är det att dom inte svarar på den kritik dom får eller som bara fortsätter lägga in bild efter bild med samma "dåliga" kvalite du menar?

Om det är den senare när en o samma person vecka efter vecka lägger upp "dåliga" bilder kan jag förstå dig till en viss del men då kollar jag inte på bilderna heller förvisso.

Det är det sissta jag menar, nej jag brukar också hoppa över dom ibland, men jag försöker att skriva någon kommentar då och då.
Det är ju inget jätte problem men ändå värt att disskutera!

Johan Okker skrev:
Varför inte slänga ett strykjärn på alla mediokra tuttbilder som florerar här och på andra fotoforum? Bildens enda syfte är i regel på sin höjd kavsierotiskt, gärna taffligt arrangerat och med modellen i en obekväm pose. Där finns det något att gnälla på!!

Du har helt rätt, Johan. Men de bilderna verkar det på något konstigt vis vara lättare att "stå ut med"!

Bra skrivet!

mvh Janne

Fundera istället på hur man utvecklar sitt eget och andras bildskapande och bildsyn istället för att gnälla om hur dåliga bilder som läggs upp.

[email protected] skrev:
Det är det sissta jag menar, nej jag brukar också hoppa över dom ibland, men jag försöker att skriva någon kommentar då och då.
Det är ju inget jätte problem men ändå värt att disskutera!

Jag tittade lite på dina kommentarer...
Anser du att det är välartikulerad och utvecklande kritik som du vräker ur dig över "familjebilderna"?

Re: Motorsågen

Kanadabalsam skrev:
Det borde väl fungera med stenhårda kritiseringar av bilderna. Demokrati innebär ju att du får tycka vad du vill. Kritik är ju dessutom till för att få fram bättre bilder. Så plocka fram motorsågen och röj ordentligt blir mitt tips.

Föga konstruktivt. Att såga är det ultimata lågvattenmärket. Sågning bidrar inte till bättre bilder. Det gör däremot konstruktiv kritik - tips om hur bilden skulle kunnat bli bättre. Jag må ha fattat fel - jag tror emellertid inte det - men mig veterligen är sidan öppen för alla som seriöst vill bli bättre, inte bara för dem som redan nått en viss nivå. Och när vi ändå snackar om kvalitet på fotosidan, skall då denna inte även omfatta kritiken som ges?

Sågningar slår alltid tillbaka på den som sågar...

mvh Janne

festfotografen skrev:
Fundera istället på hur man utvecklar sin egen och andras bildskapande och bildsyn istället för att gnälla om hur dåliga bilder som läggs upp.

Det gör jag också men detta forum handlar inte om det, det kanske kommer ett sånt forum framöver!

Jämfört med många här så kommer jag nog för alltid att förbli nybörjare, men likförbaskat förbehåller jag mej rätten att publicera en bild på min hund om den skulle bli lyckad *s*. Har ingen hundbild ute just nu, men har ett par tre CD-skivor med såna... beware!

/kg som dessutom har en blond dotter...

Bilagor

• a1pepzi.jpg
    a1pepzi.jpg
    25.7 KB · Visningar: 383
En tanke som ploppa upp i huvudet just nu är
*När det enda e på gång så tycker jag man ska undra över dom bilder som är så små att man inte kan se vad det är på dom. Vissa är ju inte större än thumben ens.*

Det hände mig idag!

Att jag fick just en kommentar som jag hade lite svårt att förstå.
Jag hade laddat upp ett nytt album med bilder från en hajk vi hade i helgen. Bilderna visar barn (hemska tanke) och en av bilderna är en gruppbild (många barn!).
Jag vill ha tips om hur jag bättre tar bilder på min patrull i scouterna, men även på mina egna barn. Jag trodde att "familjealbumsbilder" var sådana där man tagit kort på barnen på semestern osv.
Av kommentatorn fick jag höra att min bild bättre passade i just - familjealbumet.
Jag blev ju inte klokare av det precis...

/Catarina
som inte brukar ladda upp bilder på ... barn.

KGS skrev:
Jämfört med många här så kommer jag nog för alltid att förbli nybörjare, men likförbaskat förbehåller jag mej rätten att publicera en bild på min hund om den skulle bli lyckad *s*. Har ingen hundbild ute just nu, men har ett par tre CD-skivor med såna... beware!

/kg som dessutom har en blond dotter...

Det är klarta att du har det så länge du gör det för att bli en bättre fotograf och inte bara vill visa upp din hund.

Ja, fotosidan är på fall. Men endast pga alla "Pro" fotografer som lägger mer tid på att snacka om hur dåliga bilder laddas upp än på att kommentera dessa.

Om ni nu är så jäkla duktiga på att fota då borde ni väl kunna hjälpa oss andra att bli det också. Eller är det kanske som så att fotosidan håller på att bli en snobb-best-know sida där inga amatörer får vara med.

Själv gillar jag alla bilder som laddas upp och jag lär mig något nytt även från den sämsta av de.

Re: Det hände mig idag!

CaMa skrev:
Att jag fick just en kommentar som jag hade lite svårt att förstå.
Jag hade laddat upp ett nytt album med bilder från en hajk vi hade i helgen. Bilderna visar barn (hemska tanke) och en av bilderna är en gruppbild (många barn!).
Jag vill ha tips om hur jag bättre tar bilder på min patrull i scouterna, men även på mina egna barn. Jag trodde att "familjealbumsbilder" var sådana där man tagit kort på barnen på semestern osv.
Av kommentatorn fick jag höra att min bild bättre passade i just - familjealbumet.
Jag blev ju inte klokare av det precis...

/Catarina
som inte brukar ladda upp bilder på ... barn.

Ja det var jag som skrevd en komentaren, men du har fått ett mail men en förklaring.

"bra" bilder/"dåliga" bilder...?

Har sedan lång tid som guldmedlem här börjat bildat mig en uppfattning om vad som här anses vara "bra" och mindre "bra"/dåliga bilder ska uppfattas som.

Litet kryper det fram ett mönster om man får en mycket negativ kommentar/betyg på någon bild man själv tycker är alltifrån närmast perfekt till i alla fall sådär händer det i 6-7 fall av 10 att "tyckaren" är i åldersgruppen 20-28 år av någon märklig anledning. Själv vill tyda det som en generationsfråga. Att 90/00-talet har bildat en ny trend inom fotografin, även i viss mån litet åt retro-hållet till med gamla trender som kommer tillbaka från bild-modet på 60/70-talet.

Jag har själv varit liten förespråkare för att försöka få andra att inse poängslöheten med att ladda upp vissa typer av bilder, bilder som inte på något sätt är tagna ur ett konstnärligt perspektiv, där motivvalet kan säga någon något på ett journalistiskt/dokumentärt/dramatiskt sett.
Det är mycket svår frågeställning vilka bilder som ska anses vara olämpliga att laddas upp här. Man måste föra över det ansvaret till fotografen ifråga och dennes egna goda omdömme.
Börjar man föra över ansvaret på de ansvariga för "Fotosidan" kommer man istället få andra problem, att någon känner sig överkörd trots att man kanske betalar medlemsavgift o.s.v.

En bild på något som i någons ögon starkt påminner om en typisk "familjealbumbild" behöver inte nödvändigtvis vara det för det. Har man då någorlunda bildsinne och litet kunskap i fototekniska termer ska detta lätt kunnas avvägas.
Så pass stor skillnad är det ju på både bilder tagna med pocketkamera och/eller tagna av en med mycket bristande fotokunskap/bildsinne.
Istället kan jag sakna de här "enkla" raka motivvalen på ett barn eller något annat, att det kan få vara en enkel men mjuk ljussättning, naturlig eller konstlad. Jag tittar oftast i huvudsak på två saker hos en bild; motivet och foto-teknisk kvalitet. Där i sin tur tittar jag på vad motivet säger, kanske inte direkt till mig personligen utan mer allmänt, vad fotografen kan tänkas vilja säga med bilden, hur motivet är fångat. Den foto-tekniska kvaliten i vald brännvidd, bländare och ljusförhållandet. Om något efterarbete är gjort och i så fall vad/hur.

Det kräver stort omdömme, ödmjukhet och självtillit för att börja med pekpinnar på vad som är "bra" och inte. Helst även viss mängd kunnande i den mån man har haft mjölighet/tid att förkovra sig, men har man tillräckligt med intresse brukar det lösa sig av sig självt genom nyfikenhet.

Fotograf är något man mer eller mindre kan bli, en bra fotograf är något man bara är.

Mjuk Motorsåg

Givetvis ska det vara konstruktiv kritik, kritik som hjälper. Man röjer ju sly för det ska bli bättre eller hur?

Darren skrev:
Själv gillar jag alla bilder som laddas upp och jag lär mig något nytt även från den sämsta av de.

Bra talat... ibland kan man faktiskt mysa åt en riktigt dålig bild o inse att man själv inte alltid är sämst *s*. Kan man dessutom sätta ord på VARFÖR man tycker att bilden är så dålig har man kommit en bra bit på väg att förbättra sej själv.

Kan man DESSUTOM förklara för den som tagit den hur hon/han skulle kunnat göra den bättre så har man bidragit till en bättre fotosidan.se

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar